به گزارش بستاپرس، ۵۰ مشارکت کننده برای ارائه تولیدات، محصولات و فناوریهای حوزه بستهبندی، تبلیغات و برند سازی در نمایشگاه چاپ و بستهبندی استان قزوین حضور داشتند. همچنین هشت کارگاه تخصصی آموزشی و همایش در حوزههای بستهبندی، برندسازی، تبلیغات، شیرینی و باقلوای قزوین در مدت زمان برپایی این نمایشگاه که از 31 مردادماه لغایت 3 شهریورماه بود، برگزار شد.
بستری برای تحول در صنعت چاپ استان قزوین
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان قزوین عصر سهشنبه در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با تاکید براینکه صنعت چاپ از قدیمیترین و گرانبهاترین هنرها در ایران به شمار میرود، گفت:« ارتقای این صنعت میتواند در توسعه صادرات کالاها و محصولات ایرانی موثر باشد.»
احمد خورگامیبا بیان اینکه امروزه چاپ و بستهبندی محصولات، نقش مهمیرا در خصوص فرآیند بازاریابی ایفا میکند؛ افزود: «بهطور کلی فروشندگان و صادرکنندگان، در راستای تحقق اهداف و موفقیت در حوزه فروش و بازاریابی باید به اصول و قواعد مربوط به آن توجه کنند.»
وی اظهار کرد : «نخستین نمایشگاه صنعت چاپ، بستهبندی، تبلیغات و برندسازی با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی و شرکت نمایشگاههای بینالمللی، از 31 مرداد ماه تا سوم شهریور ماه به مدت چهار روز در محل دائمینمایشگاههای بینالمللی استان قزوین برگزار میشود.»
به گفته این مسئول، بیش از ۳۰ مشارکتکننده از استانهای قزوین، همدان، تهران و البرز تولیدات و محصولات خود در حوزههای مرتبط با عنوان نمایشگاه را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد.
وی در خصوص اجرای برنامههای جانبی در این نمایشگاه، اضافه کرد : «همچنین کارگاههای تخصصی در حوزههای بستهبندی، کارگاه تخصصی چاپ، کارگاه تخصصی بستهبندی باقلوا و شیرینی نیز در ایام برگزاری نمایشگاه برگزار خواهد شد.»
خورگامیخاطرنشان کرد : «همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی در این حوزه، فرصت و فضای مناسبی را جهت تبادل اطلاعات و آگاهی از به روزترین فناوریها و ماشینآلات در این صنعت، فراهم میکند.»
وی یاد آور شد : «امیدواریم بتوانیم با برگزاری این نمایشگاه در حوزه چاپ و عرضه آن در جامعه بینالملل تحول خوب و مناسبی در صنعت چاپ استان ایجاد کنیم.»
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان قزوین افزود: «برپایی نمایشگاههای تخصصی میتواند بستر مناسب و ایده آلی را بهمنظور تبادل اطلاعات و تجربیات بین مصرفکنندگان، تولیدکنندگان، کارشناسان و متصدیان حوزههای مختلف اقتصادی فراهم آورد.»
خورگامیافزود: «بیشتر نمایشگاههای برگزار شده با هدف معرفی توانمندیهای اقتصادی قزوین برپا میشود.»
صنعت بستهبندی با آمیزهای از درآمدزایی
رضا صفاری مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین نیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه اظهارداشت: «به مناسبت گرامیداشت هفته صنایع کوچک ششمین نمایشگاه «توانمندیهای صنایع کوچک » با رویکرد چاپ و بستهبندی و در قالب اولین نمایشگاه تخصصی چاپ و بستهبندی، تبلیغات و برند سازی از 31 مردادماه لغایت 3 شهریورماه در محل دائمینمایشگاههای بین المللی قزوین برگزار شده است. »
وی با اشاره به ظرفیتهای مناسب اقتصادی که در عرصه صنعت بستهبندی وجود دارد، تصریح کرد: «صنعت بستهبندی با آمیزهای از درآمدزایی و تخصص قابلیت مناسبی که در توسعه بخش خصوصی دارد، میتواند در این صنعت از ظرفیتهای استان نیز استفاده کند.»
مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان بیان کرد: «۵۰ مشارکت کننده برای ارائه تولیدات، محصولات و فناوریهای حوزه بستهبندی و تبلیغات و برند سازی در این نمایشگاه حضور دارند.»
نمایشگاه قزوین؛ قدمیمثبت برای رشد صنعت بستهبندی
با این حال باید دید آیا توقعات حاضرین در این نمایشگاه برآورده شده است؟ برای بررسی این موضوع با چند تا از شرکت کنندگان به گفت و گو نشستیم.

محمدرضا مجیدیان مسئول بازرگانی شرکت « فراپوشرنگ پارسیان» میگوید: «صنعت چاپ و بستهبندی در هر کشوری جزو صنایع مادر محسوب میشود اما در کشور ما هیچ حمایتی از این صنعت پیشرو نمیشود و شرکت ما در این شرایط دیگر توانایی رقابت ندارند.»
وی میافزاید: «نمایشگاهها باعث ایجاد ارتباط میان شرکتها میشوند اما به رفع این چالشها کمکی نمیکند. ما باید به دنبال راهکارهای دیگری برای حل این چالشها باشیم که به طور اساسی آنها را رفع کنیم.»
مجیدیان مطرح میکند: «این نمایشگاه دوره اولی است که برگزار میشود، بنابراین املای نانوشته غلط ندارد. امیدواریم در سالهای آینده این نمایشگاه مانند دیگر نمایشگاههای مطرح در این صنعت، با پیشرفت چشمگیری رو به رو باشد.»

مرتضی قربانی عضو هیات مدیره و مدیر فروش شرکت تولیدی و صنعتی « وحدت پلاستیک» میگوید: «امروزه مهمترین چالش ما در این صنعت، نبود دستگاههای به روز و پیشرفته است که تهیه این دستگاهها بسیار سخت و گران است. دستگاهی که بتواند فقط نیاز اولیه ما را رفع کند، بسیار گران است.»
وی میافزاید: «نمایشگاهی که در قزوین برگزار شد، کمکی به رفع این چالشها نمیکند اما نمایشگاههای دیگری که در این صنعت برگزار میشود، با معرفی کردن شرکت و محصولات، ما را یک قدم به سمت موفقیت نزدیک تر میکند.»
قربانی بیان میکند: «نبود تبلیغات برای این نمایشگاه، یعنی اینکه این نمایشگاه باید مسیر طولانی را طی کند تا به فعالین این صنایع شناسانده شود.»

متین مولایی مدیریت شرکت « پارسا صنعت البرز» میگوید: «در وهله اول مهمترین چالش در این صنعت، نبود نیروی کار تخصصی و در وهله دوم شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است. به طور مثال باید حاشیه سود خود را کاهش دهیم تا بتوانیم فعالیت کنیم از طرفی این موضوع کار بیهوده ای محسوب میشود.»
وی میافزاید: «نمایشگاه محلی است که از طریق آن میتوانیم به شناخت بیشتر و فروش شرکت کمک کنیم.»
مولایی بیان میکند: « صنعت چاپ و بستهبندی ما تقریبا جا مانده است و این نمایشگاه به نوعی با فراهم کردن بستر مناسب کمک میکند که شرکتها تلاش کنند تا دستاوردها و به طور کلی مجموعۀ خود را پیشرفت دهند و اینجا در این نمایشگاه دستاوردهای خودشان را برای مخاطبین به نمایش بگذارند که با سایر شرکتها به رقابت بپردازند.»

مهدی عسگری مدیر کارخانه «بستهبندی ماهوت نقش» میگوید: «صنعت چاپ و بستهبندی یک بازار رقابتی است که برای شرکتهایی که در این صنعت فعالیت میکنند، خوب است.»
وی میافزاید: «در حال حاضر و با وجود شرایط اقتصادی، صادرات در کشور ما غیر ممکن است و این موضوع یکی از بزرگترین دغدغههای ما است. نمایشگاهها در بحث داخلی به شرکتها کمک میکند اما صادرات محصولات ما فقط با بهبود شرایط اقتصادی و منطقه ای ممکن میشود.»
عسگری مطرح میکند: «نمایشگاهها به ارتباط میان شرکتها با یکدیگر و تبادل نظرات کمک میکند. در اولین سالی که نمایشگاه چاپ و بستهبندی قزوین برگزار شد، انتظار میرفت که بهتر از این باشد.»

بهنام لطفی مدیرفروش شرکت « هونام پلاستیک پارس برند پکزی» میگوید: «شرایط اقتصادی کشور بر همه صنایع تاثیر منفی داشته است اما نبود سرمایه و مشکلات مالی در بخشهای مختلف یک اقتصاد از جمله صـنعت چاپ و بستهبندی را نمیتـوان فراموش کرد.»
وی میافزاید: «نمایشگاهها بسیار مفید هستند و ما در بیشتر نمایشگاهها شرکت میکنیم اما نمایشگاهها نمیتوانند مشکلات اقتصادی یک کشور را حل کنند.»
لطفی مطرح میکند: «برگزاری نمایشگاهها یکی از ابزارهای مهم در شناسایی نیاز مشتریان و معرفی توانمندیهای واحدهای تولیدی و خدماتی به بازارهای مختلف و همچنین مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیدههای نوین علم، صنعت و انتقال فناوری است اما در شرایط فعلی نمیتواند کمکی کند.»

مهتاب محمدی مدیر بخش اداری شرکت « آرکا پلاستیک پویا برند پتروکلین» میگوید: «مهم ترین چالشهایی که ما امروزه با آن روبه رو هستیم، سرمایه در گردش و کمبود مواد اولیه است.»
وی میافزاید: « نمایشگاهها باعث میشود تا ما با شرکتهای جدید و فعال در زمینه فعالیت خودمان آشنا و ارتباط پررنگ تری برقرار کنیم.»
مدیر بخش اداری شرکت آرکا پلاستیک پویا مطرح میکند: «نمایشگاه چاپ و بستهبندی قزوین تا حدودی خوب برگزار شد اما به صورتی که ما فکر میکردیم نبود و تصور میکنم برای شرکت ما بازخوردی نخواهد داشت.»

سید مصطفی مهدویان مدیرکارخانه شرکت « چاپ و بستهبندی عارف» میگوید: «گرانی انرژی و نبود نیروز کار تخصصی، از چالشهایی است که فقط صنعت چاپ و بستهبندی را در بر نمیگیرد و کل صنایع کشور با آن درگیر است.»
وی میافزاید: «نمایشگاهها هیچ کمکی به رفع چالشهای اقتصادی نمیکند. مزیت نمایشگاهها این است که ما میتوانیم همکاران خود را بشناسیم. در غیر این صورت هیچ کمکی نمیکند.»
مهدویان بیان میکند: «نمایشگاه چاپ و بستهبندی قزوین برای سال اولی که برگزار شد، بسیار خوب و هدفمند بود. این نمایشگاه از همه لحاظ بسیار قوی برگزار شد. تنها ایراد این نمایشگاه این است که تبلیغات محیطی کمتری نسبت به سایر نمایشگاه داشت.»

پوریا عزیزی مسئول واحد مهندسی محصول شرکت « آیسان مهر البرز» میگوید: «عدم آگاهی مصرف کنندگان از بستهبندی محصول بزرگ ترین مشکلی است که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم. در کشور ما شرکتها کمیبرای بستهبندی محصول خود وقت نمیگذارند و فقط کپی برداری از محصولات خارجی دیگر میشود.»
وی میافزاید: «نمایشگاه زمانی مشکلی را حل میکند که شرکتها مشکلات خود را به کارگروهی اعلام کنند و آنها برای حل مشکلات ایدههایی ارائه دهند.»
عزیزی عنوان میکند: « تبلیغات مربوط به چاپ و بستهبندی قزوین در سطح شهری کمیضعیف بود اما کیفیت نمایشگاه خوب بود.»

یونس جعفرآبادی مدیرعامل شرکت « چاپ تندیس تاکستان»میگوید: «مطمئنا هر صنفی چالشهای فراوان خود را دارد و با آنها دست و پنجه نرم میکند. در صنعت چاپ و بستهبندی نوسانات قیمتها، یکی از این مشکلات است.»
وی میافزاید: «صنعت چاپ و بستهبندی به اقتصاد هر کشوری وابسته است، پس چه بهتر که از فضای نمایشگاهی استفاده کرده و به موفقیتهای بهتری در این صنعت دست پیدا کنیم. این نمایشگاهها موجب دیدارهای مجدد همکاران با یکدیگر، دیدار با مشتریها و دیدار و آشنایی با بازارهای جدید میشود.»
جعفرآبادی مطرح میکند: «اولین باری است که در نمایشگاه شرکت کرده ایم اما برداشت من از این نمایشگاه این است که هر سال باید قوی تر از سال گذشته برگزار شود. همچنین باید دروازۀ ورود به بازارهای صادراتی را مهیا کند.»

حسن حبیبی مدیرعامل مجموعه « چاپ پارسا» میگوید: «بزرگ ترین مشکل برای ما این است که مشتریان صنعت چاپ دیگر به کیفیت محصولات اهمیت نمیدهند و فقط به قیمت آن توجه میکنند.»
وی میافزاید: «نمایشگاهها همیشه مسیری برای رشد صنایع بوده است. در این نمایشگاهها میتوانیم محصولات شرکت را معرفی کرده و به پیشرفت این صنعت کمک کنیم.»
حبیبی بیان میکند: «نمایشگاهها به تمامیصنایع کمک میکنند اما این نمایشگاه از نظر تبلیغات و اطلاع رسانی بسیار ضعیف بوده است. نمایشگاهها همیشه پلی برای رشد صنایع بوده اند و شرکتهای تولیدکننده نیز به همین خاطر در نمایشگاهها حضور پیدا میکنند. اگر قرار است که تعداد بازدیدکنندگان کم و هیچ سودی برای شرکتها نداشته باشد، شرکتها در نمایشگاه شرکت نخواهند کرد.»

نازنین تقوی مدیر مجموعه « چاپ شایسته»میگوید: «در حال حاضر نبود مواد اولیه باکیفیت مشکلی است که تمام صنعت چاپ را درگیر خود کرده است و انگار کسی این صنعت را جدی نمیگیرد.»
وی میافزاید: «این نمایشگاه بالعکس نمایشگاههای دیگر که تخصصی نیستند، تخصصی برگزار شد و تمام شرکتها با یک هدف مشخصی برای آینده شرکت خود، در آن حضور پیدا کردند.»
تقوی مطرح کرد: «نمایشگاه چیزی برای ارائه ندارد زیرا سطح نوآوری در صنایع کشور پایین آمده است اما امیدواریم تمام نمایشگاهها مخاطبان خود را بشناسند و با هدف پررنگ تری برگزار شوند.»

سید محمد مهدی صحیح النسب مدیرعامل شرکت « نام آوران آتی پویا» میگوید: «یکی از بزرگترین مشکلات صنعت چاپ در کشور این است که میانگین سنی ماشین آلات چاپ در کشور ما به ۴۰ سال میرسد، از این رو نوسازی این ماشین آلات برای رقابت با کشورهای همسایه بهخصوص ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس ضرورت دارد.»
وی میافزاید: «هدف ما از شرکت در نمایشگاه چاپ و بستهبندی قزوین این بود که بتوانیم با مشتریان خودمان ارتباط نزدیکتری برقرار کنیم، از طرفی در پی این هستیم که مشتریان جدیدی را هم جذب کنیم.»
صحیح النسب بیان میکند: «نمایشگاه چاپ و بستهبندی قزوین قدمیمثبت برای این صنعت محسوب میشود. هر چقدر نمایشگاهها تخصصیتر برگزار شود، به همان اندازه میتوان از حضور در این رویدادها نتیجه گرفت.»