به گزارش بستاپرس به نقل از ماهنامه «بازار بسته بندی»، چنانچه آخرین آمارهای تورمی از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نشان میدهد در پایان سال گذشته نرخ تورم به سمت قلههای تاریخی نزدیک شده است. با این حال سال 1402 با موانع اقتصادی قابل توجهی که پیش روی صنعتگران و تولیدکنندگان است آغاز شد. در این میان رهبر انقلاب که در طول بیش از یک دهه اخیر تمام شعارهای سال را با محوریت اقتصادی انتخاب نمودهاند امسال نیز بر همین اصل تاکید داشتهاند. ایشان در پیام نورزی، سال 1402 را سال «مهار تورم و رشد تولید» نام نهادند. با توجه به اهمیت موضوع و از آن جاییکه صنعت بستهبندی در حال حاضر یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تمام تولیدات کشور به شمار میآید، «بازار بستهبندی» ضروری دانست که راهکارهای مختلف در جهت تحقق شعار سال در حوزه بستهبندی را مورد بررسی قرار دهد.
اقتصاد ایران در دهههای اخیر، به عنوان یکی از کشورهای با تورم بالا معرفی شده است. برخی معتقدند اقتصاد ایران بیشترین دوره تورم بالا را در میان کشورها تجربه کرده است. در سالهای گذشته، برخی میان تورم و رشد تولید، اولویت اصلی را به تولید حتی با وجود ایجاد تورم و پولپاشی میدادند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان تاکید کردند ثبات قیمتها پیشنیاز بهبود تولید اقتصادی است.
تورم و درماندگی اقتصادی
بررسیها حاکی از آن است که اکثر کشورهای توسعهیافته بر مسئله تورم حساسیت ویژهای دارند، زیرا میدانند افزایش نرخ تورم باعث درماندگی اقتصاد خواهد شد. اگر به لیست ۱۰ کشور بزرگ اقتصادی دنیا نگاهی بیندازیم، اکثر کشورها دارای نرخ تورم تکرقمی هستند. در سالهای اخیر بحث افزایش نرخ تورم در برخی از اقتصادهای بزرگ دنیا مطرح شده، اما در این کشورها، رونق اقتصادی فدای مهار تورم نشده است. بنابراین حتی با وجود کاهش رشد اقتصادی سیاستهای انقباضی به منظور مهار تورم در پیش گرفته شده اند. در این راه پیشبینی میشود شاید برخی از کسبوکارها و بانکها در راه ورشکستگی قرار گیرند، اما بانکهای مرکزی مستقل با وجود احتمال رکود مقطعی یا ورشکستگی برخی از کسبوکارها، همچنان بر تحقق هدفگذاری تورمی تاکید میکنند. اکثر کشورها میدانند در فضای بیثباتی قیمتی، نمیتوان به رشد اقتصادی پایدار دست پیدا کرد.
نقش بستهبندی در رشد تولید
پیش بینیها حاکی از آن است که بازار صنعت بستهبندی در 5 سال آینده با رشد سالانه ۷/۶۱ درصدی به ارزش ۵۰۷/۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. پیشرفتهای فناوری در کنار تقاضا برای بستهبندیهای خلاقانه و افزایش آگاهی از برندها که باعث ایجاد رقابت سنگین در بازار شده است، همه به رشد و رونق هرچه بیشتر این بازار کمک میکند. همچنین پیش بینی میشود که افزایش تقاضا برای بستهبندیهای نوآورانه در زمینۀ بستهبندی مواد غذایی، نوشیدنیها و مواد آرایشی بیشترین نقش را در گستردگی بازار این صنعت داشته باشند.
از سوی دیگر ورود چاپ دیجیتال به صنعت بستهبندی باعث شده که تقاضا برای سیستمهای پیشرفته تر بیشتر شود، جنبههای زیبایی شناسانۀ بستهبندی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و شخصی سازی و سفارشی سازی محصولات به یکی از جنبههای رقابتی بازار تبدیل شود.
منطقۀ آسیا پاسیفیک به دلیل در دسترس بودن فناوریهای مختلف چاپ و همچنین بازارهای مختلف، پررشدترین بازار جهانی صنعت بستهبندی است. صنایع مختلف در زمینۀ خوراکی و نوشیدنی، قطعات الکترونیکی و … در کشورهای چین، ژاپن، هند و کرۀ جنوبی نیز باعث افزایش تقاضا برای بستهبندی شده است.
بنابراین بستهبندی یکی از ابزارهایی است که علاوه بر ایجاد گشایشهای اقتصادی میتواند نقش پررنگی را در رشد تولید سایر صنایع و افزایش صادرات ایفا نماید. به همین دلیل هم باید راهکارهای تحقق شعار سال را در این صنعت مورد بررسی قرار داد.
افزایش کیفیت، کاهش قیمت و خدمات رسانی به موقع
مهدی حداد عادل، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ورق و کارتن کشور در گفتگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» در خصوص اینکه چه اقداماتی باید در صنعت بستهبندی و کاغذ صورت گیرد تا شعار سال تحقق یابد، میگوید: « صنعت بستهبندی انتهای کار تولیدکنندگان است یعنی صنعت بستهبندی تکمیل کننده حلقه تولید و عرضه کننده به بازار مصرف است.»
وی عنوان میکند: «برای تحقق شعار سال که رشد تولید است ما از همکاران خود انتظار داریم که افزایش کیفیت، کاهش قیمت و خدمات رسانی به موقع به مشتریان را در دستور کار خود قرار دهند.»
تمرکز بر کیفیت و کمیت
ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بستهبندی در این رابطه میگوید: « به طور کلی شعار سال مهار تورم و رشد تولید است که باید برای تحقق این شعار، تمام اقدامات لازم توسط دولت انجام شود.»
وی میگوید: «در سال جاری تلاش ما برای صنعت بستهبندی و کاغذ این است که به مسیر کیفی سازی و کمیت توجه کنیم و بتوانیم در صنعت کاغذسازی مشکلاتی که وجود داشته را حل و ارتباط بهتری با مشتریان خود برقرار نماییم.»
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا مطرح میکند:« تولید کاغذ در بخش بستهبندی نه تنها مشکلی ندارد بلکه مازاد بر نیاز بازار تولید میشود، اما باید به این نکته توجه داشت که ما واردات کاغد به کشور هم داریم، بنابراین دولت باید به طور جدی برنامه ریزی مناسبی داشته باشد تا این موضوع حل شود. البته نباید این نکته را فراموش کرد که دولت سیزدهم این تصمیم را دارد که مشکل واردات کاغذ را حل کند.»
لزوم استفاده کارتن سازان از کاغذهای داخلی
علیقلی حسنی اعظمی، مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق در کشور نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بستهبندی در همین رابطه میگوید:« برای تحقق رشد تولید در کشور باید شرکتهای کارتن سازی، از کاغذهای تولیدات داخل استفاده کنند تا کسانی هم که از کارتن استفاده میکنند، از کارتنهای تولید شده داخل کشور استفاده نمایند.»
وی بیان میکند: «قرار است تمام شرکتهای کاغذسازی در کشور، کاغذهای با کیفیت تولید و شرکتهای کارتن سازی هم از این کاغذها استفاده کنند. با این روش، تولید در کشور افزایش پیدا میکند و جای هیچ نگرانی در این صنعت وجود ندارد؛ زیرا آینده روشنی در انتظار این بستهبندی، کاغذ و کارتن است.»