بستهبندی نقشهای مهمی را برای شرکتها و مشتریان امروزی ایفا میکند و در کنار کارکردهای مرتبط با بازاریابی، فروش و آگاهی از برند، نقشهای کاربردی متنوعی دارد. یکی از نقشهای کاربردی مهمیکه بستهبندی ایفا میکند محافظت از محصولات در حین حمل و نقل و تا زمانی که مشتری بستهبندی را باز کند است. اگر محصول در هنگام دریافت مشتری آسیب ببیند، تصور آنها از شرکت آسیب میبیند و احتمالاً باید محصول را جایگزین و یا پول او را بازپرداخت کرد.
باز کردن بستهبندی نیز باید آسان باشد و طراحی بستهبندی باید باز کردن بستهبندی محصول را آسان کند، زیرا این کار تجربه بهتری را برای مشتری فراهم میکند. نقش کاربردی دیگری که بستهبندی ایفا میکند کمک به مصرف کنندگان در شناسایی محصولات است. بستهبندی باید اطلاعات کافی را از طریق متن، تصاویر و سایر اشکال ارتباطی ارائه دهد تا مصرف کننده بتواند به سرعت آنچه را که در بسته است شناسایی کند. تفاوت در بستهبندی، مانند رنگ، همچنین میتواند برای نشان دادن مدلهای مختلف برند یک محصول مفید باشد. بستهبندی شامل عناصر برند مانند لوگو، رنگ برند و فونت برند نیز میتواند به مشتریان در شناسایی شرکت تولید کننده محصول کمک کند. همچنین میتواند به مشتریان جدید کمک کند تا برند را بشناسند و آگاهی از برند را افزایش دهند. بستهبندی یک فرصت عالی برای آگاهی از برند است و همچنین باید با شخصیت برند شرکتی که محصول را میفروشد مطابقت داشته باشد.
تأثیر بستهبندی بر ادراک مشتری
یکی از دلایلی که بستهبندی چنین تأثیری بر فروش دارد این است که بر درک مردم از محصول تأثیر میگذارد. مطالعهای از محققان دانشگاه توئنته در هلند از شرکتکنندگان خواست که تصاویر محصولات لبنی بستهبندی شده را مشاهده کنند و آنها را در دسته بندی قرار دهند. آنها دریافتند که بستهبندی، به ویژه رنگ بستهبندی، نقش مهمیدر نحوه درک شرکت کنندگان از محصولات دارد. مطالعه دیگری که در Frontiers in Psychology منتشر شد، به چگونگی تاثیر بستهبندی محصولات میان وعده بر نحوه درک کودکان از طعم محصولات پرداخت و شواهدی یافت که نشانههای بازاریابی روی بستهبندی تاثیر قابل توجهی دارد. بر اساس مطالعه ای که در مجله Psychology & Marketing منتشر شده است، بستهبندی محصولات نیز بر احساسات خریداران تأثیر میگذارد. محققان از دستگاه fMRI برای اندازهگیری فعالیت مغز استفاده کردند، زیرا شرکتکنندگان به انواع بستهبندیها نگاه کردند. آنها دریافتند که وقتی شرکتکنندگان بستهبندی جذابی را میبینند، فعالیت مغزی شدیدتری دارند. بستهبندی غیرجذاب باعث فعالیت در بخشهایی از مغز میشود که با احساسات منفی همراه است. این احساسات احتمالاً بر تصمیمات خریدار تأثیر میگذارد. رنگ یکی از جنبههای مهم بستهبندی است که موضوع تحقیقات زیادی بوده است. مطالعات نشان داده است که رنگ قرمز محرک است و ضربان قلب ما را افزایش میدهد. همچنین میتواند اشتها را افزایش دهد، به همین دلیل است که بسیاری از شرکتهای تولید مواد غذایی و نوشیدنی از آن در لوگو و بستهبندی خود استفاده میکنند. شکل بستهبندی روی ما هم تاثیر روانی دارد. برند آبجو Hasseröder که مخاطبان مرد را هدف قرار میدهد، زمانی که شکل بطری خود را تغییر داد تا آن را زاویه دارتر کند، فروش خود را افزایش داد، این ویژگی با مردانگی مرتبط است.
بستهبندی مناسب محصول
مخاطب هدف: یکی از مهم ترین عواملی که باید در نظر داشته باشید، مخاطبان هدف هستند. شما باید ترجیحات، علایق و انتظارات آنها از محصول شما را درک کنید. برای مثال، مشتریان ممکن است برای بستهبندیهایی که به راحتی باز میشوند ارزش قائل باشند یا رنگهای ملایم و پاستلی را ترجیح دهند.
نام تجاری: بستهبندی باید با شخصیت برند همخوانی داشته باشد زیرا به مشتریان کمک میکند محصولات را شناسایی کنند. برای مثال، اگر برند شیک و مدرن است، یک کیسه ایستاده با جوهر متالیک و طراحی مینیمالیستی ممکن است کارساز باشد.
محصول: البته، بستهبندی نیز باید برای محصول منطقی باشد. لولههای لمینت معمولا برای خمیر استفاده میشود، در حالی که کیسههای پشتی برای وعدههای غذایی آماده استفاده میشود. بستهبندی باید به خریداران کمک کند تا به سرعت نوع محصولی را که به فروش میرسد، شناسایی کنند.
محافظت از محصول: همچنین باید در نظر داشت که چگونه باید از محصول محافظت کرد تا زمانی که کاربر نهایی آن را دریافت میکند، همچنان در بهترین حالت باشد. به عنوان مثال، بسیاری از محصولات غذایی به موادی نیاز دارند که رطوبت و اکسیژن را خارج کند.
استانداردها: یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفته شود، استانداردها، قوانین و مقررات مربوط به بستهای است که باید از آنها پیروی کنید. اگر محصولات غذایی در ایالات متحده به فروش میرسد، باید از قوانین خاص ایالت و همچنین مقررات سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) پیروی کند. اگر محصولاتی را برای ارتش عرضه میشود، باید مطمئن شد که مشخصات نظامی را رعایت میکند.
بودجه: بسیار مهم است که همه عوامل دیگری را که باید در نظر گرفت باید با بودجه خود متعادل باشد. باید هزینههای مواد، خدمات طراح، تولید بستهبندی و توزیع محصول را در نظر گرفت که بتوان محصولات و خدمات مورد نیاز را با قیمتهایی در محدوده بودجه ارائه دهد.
بستهبندی و فروش
با توجه به اینکه بیش از هفت نفر از هر 10 مشتری میگویند که بستهبندی بر تصمیمات خرید آنها تأثیر میگذارد، شرکتها باید بستهبندی خود را نه تنها از دیدگاه عملکردی، بلکه از دیدگاه بازاریابی و فروش نیز در نظر بگیرند. بستهبندی چه تاثیری بر فروش دارد؟ هنگامیکه مصرف کنندگان با طیف وسیعی از انتخابهای محصول در فروشگاه یا خرید آنلاین مواجه میشوند، بستهبندی محصول عامل اصلی در تصمیم گیری آنها است. هنگام انتخاب محصول برای برداشتن از قفسه و در نظر گرفتن خرید، مصرف کنندگان اطلاعات کمی برای بیرون رفتن از بستهبندی دارند مگر اینکه تحقیقات قبلی انجام دهند. بسیاری از خریداران کالای بستهبندی شده ای را انتخاب میکنند که توجه آنها را جلب کند. در واقع، اکثر خریداران یک محصول را امتحان کردهند زیرا بستهبندی آن، توجه آنها را در قفسه فروشگاه جلب کرده است و بر اهمیت استفاده از طرح بستهبندی برای کمک به برجسته شدن محصول از رقبا تأکید میکند.
پس از اینکه مصرف کنندگان یک کالا را از قفسه خارج میکنند، اغلب برچسب را میخوانند تا مطمئن شوند که کالای مناسب آنهاست. به این ترتیب، اطلاعاتی که روی بستهبندی محصول قرار میدهید، نقش مهمیدر فرآیند تصمیم گیری مشتریان ایفا میکند. مهم است که اطلاعات کافی ارائه دهید و این کار را به روشی آسان و قابل فهم انجام دهید. بستهبندی اغلب اولین برداشتی است که دیگران از شرکت میگیرند و ضروری است که ظاهر اولیه خوبی داشته باشید. اگر طراحی بستهبندی از کیفیت بالایی برخوردار باشد، مشتریان به احتمال زیاد برند و محصولات شما را با کیفیت مرتبط میدانند. به ویژه مهم است که بستهبندی به اندازه کافی از محصولات محافظت کند. اگر نه، ممکن است به نظر مشتریان برسد که شما به اندازه کافی به محصولات و مشتریان خود اهمیت نمیدهید.
همانطور که قبلا ذکر شد، بستهبندی محصول ابزاری عالی برای افزایش آگاهی از برند است. میتوانید لوگو و سایر عناصر برند خود را به صورت برجسته بر روی بستهبندی خود نمایش دهید و خود بستهبندی میتواند عنصری از برند باشد. وقتی مشتریان بستهبندی را در فروشگاه میبینند، برند شما را میشناسند و دفعه بعد که به محصول شما نیاز دارند بیشتر به شرکت شما فکر میکنند. حتی بستهبندی محصول میتواند یک ابزار بازاریابی آنلاین موثر باشد. مشتریان میتوانند تصاویر بستهبندی زیبا یا منحصربهفرد را در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارند که به افزایش آگاهی از برند کمک میکند و به عنوان توصیهای برای مشتری که تصویر را پست میکند، عمل میکند.
در یک نظرسنجی اخیر، 39 درصد از خریداران آنلاین گفتند که عکس یا ویدیویی از یک محصول جدید را به اشتراک گذاشته اند و 60 درصد نیز گفتند که احتمال بیشتری دارد که این کار را در جعبههای هدیه مانند به جای یک هدیه سنتی انجام دهند. جعبه گشایی ویدیوهای شخصی که یک محصول را باز میکند نیز محبوب است. در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی، 35 درصد گفتند که ویدیوی جعبه گشایی را تماشا کرده اند و 55 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که این ویدیو آنها را متقاعد کرده است که این محصول را بخرند. بهروزرسانی بستهبندی یا ارائه بستهبندی محدود یا فصلی میتواند مشتریان فعلی را تشویق به خرید دیگری کند که میتواند فروش را در تعطیلات یا به طور کلی زمانهای کندتر سال افزایش دهد.
بسیاری از افراد در هنگام خرید به خصوص خرید اینترنتی تحت تاثیر بستهبندی محصول قرار میگیرند. زیرا بستهبندی درواقع یک طراحی ویژه است که واکنش احساسی مثبتی را در مخاطب ایجاد کرده و اولین گام مواجه مشتری با محصول بستهبندی آن است. به همین دلیل هم استفاده از انواع کارتن بستهبندی و مزایای بستهبندی سفارشی زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که بدانیم این بسته تاثیر بسیاری در میزان فروش خواهد گذاشت. حتی در صورت خرید اینترنتی مشتری بعد از خرید محصول و بسته آن را میبیند و یک بستهبندی جذاب میتواند بر ذهنیت مثبت او تاثیر بگذارد.
بستهبندی سفارشی برای اهداف انبار کردن کالا، حمل و نقل یا نمایش کالا در فروشگاه کاربرد دارد. این نوع از بستهبندی به صورتی طراحی و تولید میشود که با توجه به نیازهای خاص بستهبندی و کالا مطابقت دارد. در این بستهبندی خلاق طراحان ماهری برای طراحی بسته فعالیت میکنند و برای تولید آن هم از دستگاهها و تجهیزات خاصی استفاده میشود. با توجه به این موضوع طبیعتا هزینه بستهبندی سفارشی بیشتر از بستهبندی معمولی خواهد بود زیرا زمان بیشتری برای طراحی و برنامه ریزی برای تولید آن نیاز است.
بستهبندی سفارشی یا عمومی
در حالت کلی دو نوع بستهبندی عمومی یا استوک و بستهبندی سفارشی برای بستهبندی انواع کالا وجود دارد که در نوع اول از انواع کارتن بستهبندی برای انجام سفارش استفاده میشود. بستهبندی معمولی یا عمومی بستههایی آماده و معمولی هستند که میتوان بر روی آنها از برچسب استفاده کرد. این بستهبندی معمولا با هزینه کم و در مقیاس بالا سفارش داده شده و تولید میشود. معمولا بستهبندی عمومی یا استوک اندازه و مدلهایی از پیش مشخص و آماده دارند و به همین دلیل انواع کارتن بستهبندی آنها محدود است. با این حال بسیاری از شرکتها تلاش میکنند از این نوع بستهبندی هم با انجام کارها و ایدههای مختلف به صورت اختصاصی استفاده کنند زیرا بستهبندی سفارشی برای آنها به صرفه نخواهد بود.
نمونههای بسیاری از این بستهبندی را میتوانید در بازار محصولات مختلف ببینید. برای مثال انواع جعبههای سخت، جعبههای مقوایی چند لایه، بستهبندی آلومینیومی، شیشه انواع سسها، بستهبندیهای دارویی، غذاهای کنسروی و غیره در زمره این نوع بستهبندی قرار میگیرند.
این بستهها با استفاده از لیبل مناسب هر شرکت شخصی سازی میشوند. انواع لیبل موجود به کار رفته بر روی این بستهبندیها هم عبارتند از: لیبل پشت چسبدار کاغذی، لیبل پی وی سیPVC، لیبل شیشه ای، لیبل ژله ای، لیبل صدفی و غیره.
اما در بستهبندی سفارشی ماجرا بسیار فرق دارد و این بستهبندی کاملا منحصر به فرد و خاص است. برای استفاده از بستهبندی سفارشی که یک بستهبندی خلاق است از جعبه سفارشی استفاده میشود. این جعبههای سفارشی ابتدا به صورت نمونه طراحی و اجرا میشوند و تصمیم گیری در ارتباط با تولید آن در حجم بیشتر به تصمیم مدیران شرکت یا یک کسب و کار اینترنتی بستگی دارد. بستهبندی سفارشی باید مطابق با نیاز مشتری و نوع محصول باشد. شرکتهایی که بستهبندی سفارشی ارائه میدهند نیازهای مشتری را در نظر گرفته و با توجه به همین موضوع گزینههای مختلفی را ارائه میدهند.
تولید کنندگان بستهبندی سفارشی هم معمولا عددی را به عنوان حداقل سفارش در نظر میگیرند تا تولید انواع کارتن بستهبندی برای آنها به لحاظ اقتصادی به صرفه باشد. اغلب انواع کارتن بستهبندی، چه از نوع جعبههای سخت یا همانهاردباکس، کارتنهای تاشو، بستههای پلی اتیلن و غیره، را هم به روش معمولی و هم به روش سفارشی میتوان تهیه کرد.
البته بستهبندی معمولی هم با توجه به نوع کسب و کار و نیاز مخاطبان آنها مشخص میشود و به این کسب و کارها اجازه میدهد تا بستههای خود را با اهداف بلند مدت و هزینه کمتری تهیه کنند.
بستهبندیهای آماده یا عمومی معمولا شخصی سازی نمیشوند و در مدلهایی محدود طراحی میشوند اما در بستهبندی سفارشی به دلیل داشتن طراحی و فرم اختصاصی بسیار محبوب هستند و در کنار زیبایی که دارند معمولا اطلاعاتی مانند لوگو، روش استفاده از محصول، تاریخ مصرف محصولات و غیره بر روی آنها چاپ میشود. این کار به برندینگ محصول و یا خدمات ارائه شده کمک قابل توجهی میکند.
دلایل انتخاب بستهبندی معمولی:
- آغاز به کار کسب و کارهای نوپا با بودجه محدود
- نیاز به تست بازایابی
- کمبود تولید
- نمونههای مورد نیاز برای نمایشگاهها
- بستهبندیهای مخصوص مشترکین
- بستهبندیهای مخصوص ترابری برای فروشگاههای آنلاین
- جعبههای بستهبندی سفارشی
معمولا در بستهبندی جعبه سفارشی از انواع کارتن بستهبندی با برچسب بصری جذاب استفاده میشود و این کار کمک میکند تا نام شرکت خود از دیگران متمایز شود. این کار و استفاده از بستهبندی خلاق به پیشرفت کسب و کار، کمک قابل توجهی میکند. در واقع این کیفیت بالا و استفاده از مواد اولیه مرغوب در بستهبندی سفارشی نشان دهنده منحصر به فرد بودن شما و مشتریان شما است.
یکی از راههای جلب توجه مشتریان به سمت محصول شما استفاده از برچسب یا استیکر بستهبندی است که آدرس، نشان تجاری و یا نام شرکت بر روی آن حک شده باشد. اکثر مواد غذایی آماده یا نیمه آماده برای پخت لازم است برای نشان دادن ارزش مواد غذایی و ترکیبات آنها به صورت چاپ شده از این لیبلها استفاده کنند که به راحتی هم قابلیت خواندن داشته باشد.
برچسب ناخوانا عواقب بسیار بدی میتواند برای یک کسب و کار داشته باشد. استفاده از رنگهای مناسب هم به بستهبندی جذاب محصول کمک میکند و میتواند با توجه به نوع محصول جاذبه بیشتری برای مخاطب ایجاد کند.
مزایای بستهبندی سفارشی
از مزایای بستهبندی سفارشی باید به جلب اعتماد مشتریان اشاره کرد. در واقع بستهبندی سفارشی در کنار بیشتر دیده شدن محصولات به جلب اعتماد مخاطبان و انتخاب کالا توسط طیف بیشتری از آنها کمک میکند. این کار شما را در میان رقبا متمایز خواهد کرد.
یک بستهبندی خلاق یا جعبه سفارشی، شما را قادر میسازد تا از طریق بازاریابی و برند سازی بتوانید محصول خود را سریعتر به فروش برسانید. بنابراین استفاده از بستهبندی سفارشی کمک میکند در کنار کیفیت کالا این ویژگی برای شما تبلیغ به حساب بیاید و شما در ذهن مشتریان خود ماندگار شوید.
از دیگر مزایای بستهبندی سفارشی به محبوبیت بیشتر برند باید اشاره کنیم. یک بستهبندی جذاب سفارشی در زمینه برندینگ میتواند بسیار قوی عمل کند و گاهی تنها هدفی را که دنبال میکند آگاهی از برند است. ساخت یک جعبه با سلیقه شرکت نه تنها به ارائه بهتر محصول کمک میکند بلکه به شناخت بیشتر از کمپانی و محبوبیت آن هم کمک قابل توجهی میکند. نکته مهم دیگر در مزایای بستهبندی سفارشی آن است که این جعبهها قبل از ساخت با تقاضای مشتری طراحی میشوند و همه آیتمهای آنها پیش از سفارش و به دلخواه مشخص میشود و به راحتی میتوان آنها را تغییر داد.
نکته دیگر ابعاد دلخواه این جعبهها است که در هر ابعادی و با توجه به سلیقه مشتری تعیین میشوند. البته فرایند ساخت جعبههای سفارشی کمی طولانیتر از جعبههای معمولی است و زمانی که به مرحله تولید میرسد کمی سرعت بیشتری پیدا میکند.
بستهبندی سفارشی و فروش
از دیگر مزایای بستهبندی سفارشی آن است که علاوه بر اینکه نحوه نگهداری و محافظت کالا را به صورت ویژه نشان میدهد، معرف برند و خصوصیات محصول تولید کننده هم است و مهمترین فاکتور در خرید فعلی و خریدهای بعدی مشتری است. در واقع جعبه سفارشی در ذهن مشتری باقی میماند و تاثیر زیادی بر مشتری برای خرید کالا دارد، طراحی گرافیکی یک بستهبندی در واقع میتواند بهترین تبلیغ کننده یک محصول برای سایر خریداران باشد.
در یک طراحی که اصول صحیح بستهبندی سفارشی در آن رعایت شده باشد میتواند با ایجاد حس اعتماد و امنیت ذهن مشتری را برای خرید بیشتر آماده کند.
آثارطراحی سفارشی
- برقراری ارتباط با مشتریان
- تاثیرگذاری در ذهن مشتری
- ماندگاری برند و وفاداری مشتریان
- گرفتن بیشترین سهم بازار نسبت به رقبا
- افزایش فروش محصول
- وجه تمایز محصول از رقبا
- آسان بودن حمل و نقل و نحوه نگهداری و محافظت کالا باتوجه به طراحی بسته بندی
در یک کسب و کار اینترنتی هم بستهبندی محصولات بسیار مهم است زیرا در فروشگاه آنلاین مشتری غالبا تنها عکس محصول را میبیند و به همین دلیل هم طراحی گرافیکی هوشمندانه این بستهها در اولویت کار خواهد بود و به ماندگاری برند کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
در یک بستهبندی خلاق طراحی هویت برند به صورتی تنظیم میشود که حتی محل استفاده از لوگو، فونت، رسم الخط و غیره به بهترین نحو مشخص شده باشد. بسیاری از برندهایی که برای ما شناخته شده هستند بستهبندی جذاب دارند و ما دیگر نیازی به خواندن مطالب روی آنها نداریم و همین یادآوری برای ما کافی است تا این برند را با این دسته بندی بشناسیم. این موضوع همان هویت برند است.
بنابراین بستهبندی سفارشی یک محصول به شناخت و محبوبیت یک برند کمک قابل توجهی میکند و مشتریان به محض دیدن لوگو، رنگ بستهبندی و یا شعار برند، برند را سریعا میشناسند. اگر محصولی برای مشتریان آشنا باشد آنها اعتماد بیشتری برای خرید محصول خواهند داشت و در نتیجه فروش برند به دنبال این تکنیک بیشتر خواهد شد.
در این زمینه حتی برای معرفی محصولات یک برند با بستهبندیهای مختلف به مشتریان از عکاسی صنعتی هم استفاده میشود. عکاسی صنعتی از بستهبندی سفارشی و استفاده از آنها در تبلیغات چاپی، محیطی و مجازی کمک میکند تا آن محصول و برند خاص معروفیت و محبوبیت بیشتری پیدا کند. به همین دلیل هم اگر کسب و کارهای اینترنتی یا تولید کنندگان بخواهند پیام تبلیغاتی خود را در کنار رقبای متعدد به گوش مشتریان خود برسانند باید بر روی برندینگ و بستهبندی جذاب خود از یک طراح گرافیک هم کمک بگیرند. بنابراین طراحی بستهبندی عنصری مهم در زمینه برند سازی است.
بستهبندی جسورانه و جذاب
در همین رابطه مجتبی ملاکی طراح در صنعت بستهبندی در گفتگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «تاثیر بستهبندی در فروش به این دلیل مورد توجه واقع شده است که امروزه مشتریان به دلیل داشتن قدرت انتخاب و تنوع زیاد محصولات، به توضیحات و مواد تشکیل دهنده هر یک از این محصولات توجهی نمیکنند. اما بسیاری از مشتریها به نوع بستهبندی کالا برای تصمیم گیری دقت میکنند.»
وی میافزاید: «بنابراین بستهبندی در فروش تاثیر بسیار زیادی دارد و باید رعایت شود. میتوان با انتخاب نوع بستهبندی برای مشتریهای هدف رابطه نزدیکی با آنها برقرار کرد و در نهایت باعث افزایش فروش محصول شد. به طور مثال اگر میخواهید مشتریهای جوان را جذب کنید، می توانید یک بستهبندی جذاب با شکلی جسورانه انتخاب کنید. اما اگر میخواهید با افراد مسنتر رابطه برقرار کنید باید طرحی مرتب و خلاقانه انتخاب کنید.»
این طراح در صنعت بستهبندی در پاسخ به این سوال که چرا بستهبندی محصول اهمیت دارد، بیان میکند: «در واقع بستهبندی محصول نشان دهنده شیوه نگهداری و محافظت محصول و برند نیز چگونگی تعریف ویژگیهای کالا به مصرف کننده است امروزه شیوههای بستهبندی بیرونی ترین ابزار برای برقراری ارتباط بین مشتری و تولید کننده است و استراتژی مهم در تحریک مصرف کننده و در نهایت با افزایش فروش بازی میکند.»
ملاکی مطرح میکند: «یک بستهبندی خلاقانه مزایای زیادی همچون حفاظت از کالا، هم برای فروشنده و هم مشتری به همراه دارد، زیرا میتواند استفاده از یک کالا را آسان تر کند، از آسیب دیدن آن جلوگیری کند و همچنین بستهبندی مناسب میتواند پیدا کردن کالا را راحت تر کند.»
وی در خصوص نقش تبلیغات در فروش محصول میگوید: «تبلیغات میتواند علاقه و فکر مردم را درگیر کند و یا ممکن است آنها را به فروشگاهها بکشاند. باید تمام اصول ارتباط با مشتری رعایت و پس از آن منجر به افزایش فروش شود.»
این طراح در صنعت بستهبندی در ادامه به خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «تبلیغات در شبکههای اجتماعی نیز یکی از راههای افزایش تمایل افراد به خرید کالا و در نتجه افزایش فروش است که امروزه شبکههای اجتماعی فراوانی برای تبلیغات وجود دارد که یکی از بهترین روشها، تبلیغات در اینستاگرام است. فروشنده نیز نقش موثری در راضی کردن مشتری به خرید یک کالا بازی میکند. هر چقدر هم که مردم به برندهای با سابقه وفادار باشند باز هم بستهبندی خلاقانه میتواند ذهنیت مشتریان را نسبت به یک محصول عوض کند.»