میتوان از نمایشگاه بین المللی صنعتچاپ، بستهبندی، ملزومات و ماشینآلات وابسته شیراز به عنوان بزرگترین تجمع گروههای چاپ و تبلیغات در ایران نام برد. شرکت کنندگان از شهرهای مختلف نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. هدف از برگزاری این نمایشگاه، ارائه تازههای علمیدر حوزه چاپ و تبلیغات است که منجر به ارتقای دانش همکاران شرکت کننده در این نمایشگاه میشود.
شرکت کنندگان در این نمایشگاه برای دریافت آخرین بینشها، روشهای نوین و برنامههای گسترده چاپ و تبلیغات با بالاترین استانداردهای ممکن در حوزه کار حرفهای چاپ و تبلیغات شرکت میکنند. نمایشگاه به بازدید کنندگان امکان انتخاب میان طیف وسیعی از خدمات و محصولات چاپ و تبلیغات را میدهد. نمایشگاه بین المللی چاپ، تبلیغات، بازاریابی، ماشینآلات وابسته و صنایع وابسته شیراز بیش از چندین دهه است که فعال و همواره در حال رشد است.
بازار شیراز با توجه به اطلاعات به روز و بالایی که دارد همواره بازار بسیار خوبی برای تولید کنندگان داخلی و خارجی جهت ارائه محصول است. شیراز از لحاظ جغرافیایی دارای همسایگان زیادی است که همواره در حال مراودات اقتصادی هستند و بسیاری از تجار و بازرگانان به خاطر بالا بودن سطح کیفیت نمایشگاههای شیراز نسبت به منطقه برای بازدید و عقد قرارداد و جلسات به نمایشگاه بین المللی چاپ، تبلیغات، بازاریابی، ماشینآلات وابسته و صنایع وابسته شیراز مراجعه میکنند.
در همین رابطه بازار بستهبندی با حضور در نمایشگاه چاپ و بستهبندی شیراز، با شرکتهای حاضر در این نمایشگاه به گفت و گو پرداخته است که در ادامه میخوانید:
- دولت قفل واردات را باز کند
مدیرفروش شرکت امیر چاپ آریا نوین درباره چالشها میگوید: «بزرگترین چالشی که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم این است که حمایتی از سوی دولت صورت نمیگیرد و در نبود حمایت، تامین مالی هم انجام نمیشود که در واردات دچار مشکلات بزرگی هستیم اما کلید قفل آن فقط در دست دولت است.»
معین سلیمی مدیرفروش شرکت «امیر چاپ آریا نوین» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «شرکت امیر چاپ آریا نوین به عنوان حرفـهای ترین مرکز تخصصـی در صنعتچاپ و تولید انواع بستهبندی مرتبط با گروههای مختلف، با اتکا به تیم مجرب طراحـی و بهره گیری از جدیدترین ماشینآلات مــدرن و تکنولــوژی روز دنیــا توانستـه است که بخش عمدهای از گستره بازار را به خود اختصاص دهد.»
وی در خصوص تاثیر نمایشگاهها در رشد صنایع میافزاید: «نمایشگاهها تاثیر بسیاری در رشد و فروش هر شرکتی دارد، ما هم در میان شرکتهای حاضر در نمایشگاه از زمانی که در نمایشگاه شرکت میکنیم، از رشد و فروش فراوانی روبهرو خواهیم بود.»
مدیرفروش شرکت امیر چاپ آریا نوین بیان میکند: «وجود نمایشگاهها در هر صنعتی باعث پیشرفت آن صنعت میشوند و حضور شرکتها در نمایشگاه باعث میشود که مصرف کنندگان این صنعت به اطلاعات جامع تری دست یابند.»
سلیمیمطرح میکند: «تفاوت نمایشگاه چاپ و بستهبندی سئول و شیراز غیر قابل توصیف است. در نمایشگاه بین المللی تهران سی امین دوره برگزاری خود را پشت سر گذاشته است و از حجم مخاطبان بالایی در صنعت نمایشگاهی برخوردار است.»
وی در پایان به خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «بزرگترین چالشی که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم این است که حمایتی از سوی دولت صورت نمیگیرد و در نبود حمایت، تامین مالی هم انجام نمیشود که در واردات دچار مشکلات بزرگی هستیم اما کلیدِ قفلِ آن فقط در دست دولت است.»
- تقویتِ ارتباطاتِ تجاری با مشتریان در نمایشگاهها
مدیرعامل گروه صنعتی آذر بیان میکند: «نمایشگاهها شبیه یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند و قوی هستند که نقش به سزایی در ترویج محصولات و خدمات شرکتها دارند. این رویدادها فرصتی عالی برای معرفی و نمایش محصولات و خدمات شرکتها به مخاطبان هدف فراهم میکنند و با حضور در نمایشگاهها، شرکتها میتوانند با مشتریان و رقبای خود در ارتباط باشند و به راحتی از تجربیات و نظرات آنها استفاده کنند.»
علیرضا محمود آذر مدیرعامل «گروه صنعتی آذر» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: « این مجموعه فعالیت خود را از سال 1380 در زمینه هوای فشرده و طراحی و تولید کمپرسورهای صنعتی با تکیه بر دانش فنی و مهندسی و تجربه دیرینه در این زمینه و با تکنولوژی مدرن برندهای معتبر اروپایی محصولات خود را روانه بازار هدف و مصرف کرد. همچنین این مجموعه در زمینه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش گسترده در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت (کمپرسورهای ساخت داخل و وارداتی) با کادری مجرب و متخصص و ارائه مشاوره رایگان جهت تایین ظرفیت و بازسازی خطوط هوای فشرده و اورهال انواع کمپرسورها در خدمت شرکتها و تولیدگنندگان است.»
وی میافزاید: «اولین دورهای است که در نمایشگاه شیراز شرکت کردهایم اما امیدواریم بازخوردی که مد نظرمان است را از این نمایشگاه دریافت کنیم.»
مدیرعامل گروه صنعتی آذر بیان میکند: «نمایشگاهها فرصتی را برای بهبود شناخت برند در بازار، ارتقای نام تجاری و افزایش فروش برای شرکتها فراهم میکند. با حضور در نمایشگاهها، شرکتها میتوانند با مشتریان و همکاران جدید آشنا شوند و ارتباطات تجاری خود را تقویت کنند.»
محمود آذر در ادامه به خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «نمایشگاهها شبیه یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند و قوی هستند که نقش به سزایی در ترویج محصولات و خدمات شرکتها دارند. این رویدادها فرصتی عالی برای معرفی و نمایش محصولات و خدمات شرکتها به مخاطبان هدف فراهم میکنند.»
وی در پایان میگوید: «با حضور در نمایشگاهها، شرکتها میتوانند با مشتریان و رقبای خود در ارتباط باشند و به راحتی از تجربیات و نظرات آنها استفاده کنند.»
- نمایشگاهها بازارهای آزمایشی برای محصولات جدید هستند
مدیرفروش شرکت آتی صنعت پیشگام بیان میکند: «نمایشگاهها بازارهای آزمایشی برای محصولات جدید هستند و از این رو نیز به عنوان ابزار تحقیق درباره بازار عمل میکنند. حضور در نمایشگاهها به افزایش آگاهی مردم از شرکت، تحلیل وضعیت بازار و به آمادهسازی زمینهها برای فروش محصولات و خدمات کمک میکند.»
عطیه وزیری راد مدیرفروش شرکت «آتی صنعت پیشگام» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: « شرکت آتی صنعت پیشگام با بیش از 12 سال سابقه و تجربه در زمینه تولید انواع نوارهای مدولار پلاستیکی، تأمین انواع نوارهای پلی اورتان، پی وی سی و سایر نوارهای انتقال لاستیکی، فلزی و استنلس استیل و نیز ساخت انواع نوارهای نقاله (افقی، عمودی و چرخشی) ، دستگاههای اسپیرال، انواع بالابر و…، طراحی و اجرای اتوماسیون خطوط تولید و سایر خدمات این حوزه که در گروههای مختلف صنایع از جمله مواد غذایی و بستهبندی کاربرد دارد، توانسته است علاوه بر تولید کالای باکیفیت ایرانی، در کاهش وابستگی و جلوگیری از خروج ارز نقش ایفا کند که یقیناً این موضوع بدون توجه ویژه به کیفیت در تولید و ارایه خدمات پس از فروش خوب به مشتریان میسر نمیشد.»
وی میافزاید: «از بین تمام ابزارهای بازاریابی، نمایشگاهها بیشترین کارکرد را در توسعه بازار دارند. بسیاری از شرکتها در نمایشگاهها شرکت میکنند تا محصولات خود را تبلیغ کنند. گاهی اوقات در این نمایشگاهها میتوان به فروش محصولات نیز پرداخت. حضور در نمایشگاهها به توسعه روابط با مشتری، جستجو برای شرکا و کارکنان و مطرح شدن شرکت به عنوان یک یاور کمک میکند.»
مدیرفروش شرکت آتی صنعت پیشگام در خصوص تاثیر نمایشگاهها بیان میکند: «نمایشگاهها بازارهای آزمایشی برای محصولات جدید هستند و از این رو نیز به عنوان ابزار تحقیق درباره بازار عمل میکنند. حضور در نمایشگاهها به افزایش آگاهی مردم از شرکت، تحلیل وضعیت بازار و به آمادهسازی زمینهها برای فروش محصولات و خدمات کمک میکند.»
وزیری راد در پایان خاطر نشان میکند: «حضور در نمایشگاه برای شرکتهای جدید مهم است چرا که آنها میخواهند دیدگاهی از رقبا، عملکرد و محصولات آنها به دست آورند. حضور در نمایشگاهها مهمترین چیزی است که در مراحل اولیه ورود به بازار مورد نیاز است.»
- شیراز پتانسیل اقتصادی ندارد
مدیرعامل شرکت زانکو ماشین پارس مطرح میکند: «ما اولین دورهای است که در نمایشگاه چاپ و بستهبندی شیراز شرکت کردهایم اما متاسفانه شهر شیراز در برگزاری نمایشگاه چاپ و بستهبندی ضعیف عمل کرده و استقبال خوبی از نمایشگاه صورت نگرفته است زیرا مردم معتقدند شهر شیراز پتانسیل اقتصادی ندارد.»
اصغر احمدی مدیرعامل شرکت «زانکو ماشین پارس» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «شرکت زانکو ماشین پارس به عنوان یکی از اولین شرکتها در زمینه تولید ماشین آلات بستهبندی مواد غذایی در سال 1363 فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت درآغاز کار با چهار نفر پرسنل و با طراحی و ساخت یک نمونه دستگاه پرکن برای مایعات غلیظ نظیر مربا، رب، عسل و مایونز وارد بازار تولید گردید و به سرعت در مدت کوتاهی بازار خوبی پیدا کرد به طوری که توانست اعتماد اکثر کارخانههای صنایع غذایی را به دست آورد و امروزه با توسعه بخش طراحی و تولید، علاوه بر افزایش سطح تولید خود به 80 نوع دستگاه، سهم قابل توجهی از بازار ماشین آلات بستهبندی مواد غذایی در ایران را به خود اختصاص داده است.»
وی میافزاید: «نمایشگاهها، فرصتی برای بررسی رقبا، پیشرفتهای صنعت و جذب سرمایهگذاران برای شرکتها را فراهم میکند. تمامیشرکتهایی که مسیر موفقیت تجاری را طی کرده اند در مسیر پیشرفت خود به نمایشگاه به عنوان راهی برای افزایش فروش و درآمد نگاهی داشته اند.»
مدیرعامل شرکت زانکو ماشین پارس در ادامه مطرح میکند: «در این رویدادها، شرکتها میتوانند با نمایش محصولات و خدمات خود، مزایا و ویژگیهای خود را با مخاطبان آشنا کنند و برای جذب مشتریان جدید اقدام کنند این امر به شرکتها کمک میکند تا محصولات و خدمات خود را با توجه به نیازهای واقعی مشتریان بهبود بخشند. در نتیجه، موفقیت بیشتری در بازار به دست آورند.»
احمدی به خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «تمامیشرکتهایی که مسیر موفقیت تجاری را طی کرده اند مسیر پیشرفت خود در نمایشگاه را به عنوان راهی برای افزایش فروش و درآمد میدانند. با حضور در این رویدادها، شرکتها میتوانند با مشتریان جدید آشنا شوند تا محصولات و خدمات خود را به آنها معرفی کنند. این امر به شرکتها کمک میکند تا با افزایش تعداد مشتریان، فروش و درآمد خود را افزایش دهند.»
وی در پایان میگوید: «ما اولین دوره ای است که در نمایشگاه چاپ و بستهبندی شیراز شرکت کردهایم اما متاسفانه شهر شیراز در برگزاری نمایشگاه چاپ و بستهبندی ضعیف عمل کرده و استقبال خوبی از نمایشگاه صورت نگرفته است زیرا مردم معتقدند شهر شیراز پتانسیل اقتصادی ندارد.»
- رقابت با شرکتها با حضور در نمایشگاهها
مدیرفروش سالنامه جهان نما بیان میکند: «با حضور در نمایشگاهها، شرکتها میتوانند با رقبای خود در رقابت باشند و با ارائه محصولات و خدمات خود، مزایای خود را به مخاطبان نشان دهند. این امر به شرکتها کمک میکند تا در بازار رقابتی، بیشترین سهم بازار را به دست آورند و در نتیجه، درآمد خود را افزایش دهند.»
مهدی خودسیانی مدیرفروش «سالنامه جهان نما» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «سالنامه جهان نما با 22 سال سابقه در کشور، تولید کننده انواع تقویم و سررسید در کشور است بر همین اساس این مجموعه وارد کننده انواع هدایای تبلیغاتی مجهز به کارگاه صحافی دوخت و فنر دفتر فروش است.»
وی میافزاید: «با حضور در نمایشگاهها، شرکتها میتوانند با رقبای خود در رقابت باشند و با ارائه محصولات و خدمات خود، مزایای خود را به مخاطبان نشان دهند. این امر به شرکتها کمک میکند تا در بازار رقابتی، بیشترین سهم بازار را به دست آورند و در نتیجه، درآمد خود را افزایش دهند.»
مدیرفروش سالنامه جهان نما در ادامه مطرح میکند: «با شرکت در نمایشگاهها، کسبوکارها میتوانند شناخت بیشتری در بازارهای جدید پیدا کنند و ارتباطات تجاری خود را گسترش دهند همچنین، با حضور در نمایشگاهها، کسبوکارها میتوانند از رقبای خود در بازار بیشتر آگاهی پیدا کنند و راهکارهایی برای بهبود عملکرد خود کشف کنند.»
خودسیانی در گفت و گو با خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «نمایشگاهها شبیه صندلیهای گرمیهستند که مشتریان را رو به روی کسبوکارها مینشانند و گفتگویی لذت بخش را رقم میزنند. شرکت در نمایشگاهها به کسبوکارها کمک میکند تا شناخت برند خود را افزایش دهند. با حضور در نمایشگاهها، شرکتها میتوانند با مخاطبان خود در ارتباط باشند و نام و نشان تجاری خود را به نمایش بگذارند.»
وی در پایان عنوان میکند: «اولین سالی است که در نمایشگاه چاپ و بستهبندی شیراز شرکت کردهایم زیرا در استان فارس تولیدکننده محصولات ما وجود ندارد و میتوانند از محصولات ما استفاده کنند. امیدواریم از شهرهای اطراف از نمایشگاه بازدید کنند و ما بتوانیم محصولاتمان را به آنها ارائه دهیم. اما یک مشکل اساسی در برگزاری این نمایشگاه وجود داشت و آن هم این بود که نمایشگاه در تعطیلات برگزار شد.»
- برنامه ریزی دقیق و تکنولوژی نوین
مدیرعامل شرکت آرمان بهداشت خراسان بیان میکند: «برگزاری یک نمایشگاه موفق نیازمند برنامه ریزی دقیق و استفاده از تکنولوژیهای نوین است. با توجه به این دو عامل، میتوان به رشد و توسعه کسب و کارها کمک کرد.»
احسان رنجبران مدیر مجموعه «آرمان بهداشت خراسان» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «شرکت آرمان بهداشت خراسان فعالیت خود را در سال 1394 آغاز نموده است و ظروف یکبار مصرف پلیمری زیست تخریب پذیر گیاهی در کشور را به بهترین نحوه انجام میدهد.
وی میافزاید: «نمایشگاهها با دسترسی به بازارهای جدید و گستردهتر روشی مؤثر برای تبلیغات و ارتقای تجارت هستند. با حضور در نمایشگاهها، کسب و کارها میتوانند محصولات و خدمات خود را به نمایش بگذارند و با مشتریان و همکاران جدید آشنا شوند.»
آرمان بهداشت خراسان در ادامه بیان میکند: «به طور کلی، برگزاری یک نمایشگاه موفق نیازمند برنامه ریزی دقیق و استفاده از تکنولوژیهای نوین است. با توجه به این دو عامل، میتوان به رشد و توسعه کسب و کارها کمک کرد.»
آدم صفت در پایان میگوید: «استفاده از تکنولوژی نیز در برگزاری نمایشگاههای موفق بسیار مؤثر است. به کارگیری سامانههای آنلاین برای ثبت نام و خرید بلیط، نمایشگاههای مجازی و استفاده از فناوریهای نمایشی مانند پروژکتور و تلویزیونهای بزرگ، به جذب شرکت کنندگان و افزایش اطلاعاتی که در نمایشگاه به دست میآیند کمک میکند.»
- تعامل با بازدیدکنندگان عامل موفقیت در نمایشگاه
مدیرعامل چاپخانه چاپ دوران مطرح میکند: «برنامه ریزی استراتژیک یکی از اصلی ترین عوامل در موفقیت در نمایشگاههای تجاری است. برای داشتن برنامه ریزی استراتژیک مؤثر، باید از اهداف و محصولات خود آگاه باشید و به موقع آماده سازی کنید.»
علیرضا ایزدی فرد مدیرعامل چاپخانه «چاپ دوران» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «موسسه چاپ و تبلیغات دوران در سال 1389 با هدف ایجاد مجموعه ای کامل و تخصصی در زمینه طـراحی، چـاپ و تبلیغـات فعالیت خود را شروع نمود و پس از گذشت چند سال فعالیت و کسب تجربه و با بهره گیری از نیروهایی جوان و پر انرژی و تکنولوژی روز، بسیاری از خدمات مربوط به صنعت طراحی، چاپ و تبلیغات را به صورت کامل و حرفه ای ارائه میدهد.»
وی میافزاید: «برنامه ریزی استراتژیک یکی از اصلی ترین عوامل در موفقیت در نمایشگاههای تجاری است. برای داشتن برنامه ریزی استراتژیک مؤثر، باید از اهداف و محصولات خود آگاه باشید و به موقع آماده سازی کنید. برای مثال، باید مطمئن شوید که برای نمایشگاههای تجاری مناسب، محصولات و خدمات شما به خوبی معرفی شده اند و از نظر کیفیت و قیمت رقابتی هستند. همچنین، باید برنامه ریزی دقیقی برای تبلیغات، توزیع بروشورها و چیدمان غرفه داشته باشید.»
مدیرعامل چاپخانه چاپ دوران در ادامه بیان میکند: «تعامل فعال با بازدیدکنندگان یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت در نمایشگاههای تجاری است. برای داشتن تعامل فعال با بازدیدکنندگان، باید به آنها توجه کافی داشت و به سؤالات و نیازهای آنها پاسخ داد که از این طریق مشتری را جذب کرد.»
ایزدی فرد در پایان میگوید: «طراحی و برنامه ریزی مناسب، از مهم ترین عواملی است که در موفقیت نمایشگاهها تأثیرگذار است. برای طراحی و برنامه ریزی مناسب، باید ابتدا هدف و محتوای نمایشگاه مشخص شود. سپس، برنامه زمان بندی شده و نیازمندیهای فنی و فضایی برای برگزاری نمایشگاه باید تعیین شود تا طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته با کل تیم، رو به جلو حرکت کرد.»
مدیرعامل شرکت چاپ و بستهبندی فخر ایران بیان میکند: «همیشه بهتر است مشتریانی داشته باشیم که به محصولاتمان علاقه مند باشند حتی اگر تعداد آنها کم است. بنابراین جذب مشتری در نمایشگاه بسیار خوب، مهم و حیاتی است.»
عباس علیپور مدیرعامل شرکت «چاپ و بستهبندی فخر ایران» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «گروه بستهبندی فخر در راستای ارتقاء صنعت بستهبندی و با بهره مندی از مدیران و مهندسین با تجربه که طی سالیان گذشته کار فروش، خدمات و پشتیبانی کلیه محصولات این گروه صنعتی را عهده دار بوده است، مفتخر است که با ارائه بهترین خدمات پس از فروش، همواره سعی در جلب رضایت مشتریان داشته و با تهیه و توزیع دستگاهها و تجهیزات بستهبندی با بالاترین کیفیت و ارائه قیمت رقابتی و پشتیبانی منحصر به فرد و تامین قطعات اصلی به همراه مطمئن ترین مواد مصرفی همواره بهترین انتخاب را جهت مشتریان فراهم میآورد.»
وی میافزاید: « هنوزم که هنوز است نمیتوان گفت حضور در یک نمایشگاه سبب پیمودن راه صد ساله در یک شب است، اما به طور قطع میتوان گفت که یک حضور پر رنگ و برجسته در نمایشگاه با هر حال و هوایی، میتواند موفقیتی قابل قبول و سودآوری داشته باشد؛ البته این را نیز باید گفت که یکی از مهم ترین دلایل حضور در نمایشگاهها تثبیت جایگاه و همچنین به دست آوردن جایگاههای هدفمند برای خود و تیم تحت سرپرستی خود است.»
مدیرعامل شرکت چاپ و بستهبندی فخر ایران در ادامه به خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «برندیگ یکی از مسائل مهم در حوزههای مختلف تبلیغاتی است و سهم قابل توجهی از تثبیت موفقیتهای آینده را به عهده دارد. یکی از دلایل حضور ما در نمایشگاه بحث برجسته سازی نام شرکت است و میتواند روند مطرح شدن را سرعت ببخشد.»
علیپور در پایان خاطر نشان میکند: «همیشه بهتر است مشتریانی داشته باشیم که به محصولاتمان علاقه مند باشند حتی اگر تعداد آنها کم است. بنابراین جذب مشتری در نمایشگاه بسیار خوب، مهم و حیاتی است که پرسنل و بازاریابان فروش زمان خود را طوری مدیریت کنند که خدمات فقط به مشتریان واقعی داده شود و زمان خود را صرف بازدید کنندگانی که صرفا برای نگاه کردن آمده اند، نکنند.»
- نمایشگاهها پُلی برای ارتباطات
مدیرعامل شرکت کوشش صنعت شیراز مطرح میکند: «درست است که در عصر ارتباطات و اینترنت به سر میبریم، اما هنوز هم برخی خبرهای دست اول فقط از طریق نمایشگاهها در اختیار شرکتها و رغبا قرار میگیرد.»
محسن حیدری مدیرعامل شرکت «کوشش صنعت شیراز» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «شرکت ما از سال 1384 فعالیت خود را در عرصه طراحی و تولید دستگاههای بستهبندی شروع کرده و همواره در جهت بهبود کیفیت و رضایت مشتری اقدامات مناسب و درخشانی داشته است. استفاده از ابزارالات پیشرفته و بروز و همچنین آموزش نیروی کار جوان و استخدام مدیر مجرب در راستای تحقق اهداف این شرکت بزرگ تنها بخش کوچکی از فعالیتهای ما در این مسیر است.»
وی میافزاید: « هدف اصلی شرکت در نمایشگاهها ارتباط برقرار کردن ِ رودررو با همکاران، مصرفکنندهها و تأمینکنندهها است. با برپایی یک غرفۀ مناسب، در نظر گرفتن چند هدیهی تبلیغاتی خلاقانه و برخورد حرفهای میتوان نام برند خود را به خوبی در ذهن بازدیدکنندهها و دیگر شرکتکنندهها ثبت کرد.»
مدیرعامل شرکت کوشش صنعت شیراز در ادامه به خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «روزانه هزاران نفر از نمایشگاهها دیدن میکنند. این یک فرصت برای ارتباط رودرو و حقیقی با مشتریها است. در حقیقت هیچ زمان دیگری نمیتوان با این تعداد از مصرفکنندهها به صورت مستقیم گفتگو کرد و نیازها، خواستهها و شکایتهای آنها را بدون واسطه شنید.»
حیدری در پایان عنوان میکند: «درست است که در عصر ارتباطات و اینترنت به سر میبریم، اما هنوز هم برخی خبرهای دست اول فقط از طریق نمایشگاهها در اختیار شرکتها و رغبا قرار میگیرد. ممکن است شرکتی واردات نوعی مادهی اولیه را به تازگی شروع کرده باشد، یا استارتآپی پا گرفته باشد که برای نوع کار شما بسیار جالب و مفید باشد. شرکتها معمولاً اخبار داغ خود را در نمایشگاهها عنوان میکنند و از این طریق میتوان با آنها ارتباط گرفت.»
قائم مقام شرکت ماشین سازی استیل غرب آسیا عنوان میکند: «هدف اصلی از شرکت در هر نمایشگاه داخلی و خارجی، در کوتاه مدت یا درازمدت افزایش فروش تولیدات یا خدمات است.»
حمید معدنی پور قائم مقام شرکت «ماشین سازی استیل غرب آسیا» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «مجموعه استیل غرب آسیا با سابقه درخشان در صنعت ماشین آلات بستهبندی، حدود ۲۲ سال است که فعالیت خود را شروع و ۱۲ سال است که به صورت تخصصی در رابطه با طراحی و ساخت انواع ماشین آلات بستهبندی تری سیلر (سیل وکیوم) فعالیت میکند.»
وی میافزاید: «هدف اصلی از شرکت در هر نمایشگاه داخلی و خارجی، در کوتاه مدت یا درازمدت افزایش فروش تولیدات یا خدمات است. گاهی نیز اهداف دیگری از قبیل مقاصد سیاسی و فرهنگی برای برگزاری یا شرکت در نمایشگاهی عنوان میشود. هدف هر چه باشد برگزاری یک نمایشگاه بازرگانی موفق و اصولی میتواند زمینههای لازم برای گسترش مناسب سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مورد نظر را فراهم کند.»
قائم مقام شرکت ماشین سازی استیل غرب آسیا در ادامه به خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «اگر هدف اصلی شما فروش فوری کالاست، بهتر است در نمایشگاههای تخصصی شرکت و یا خود اقدام به برگزاری یک نمایشگاه اختصاصی کنید، برای اهداف بلندمدت و نفوذ در بازارهای جدید و همچنین یافتن نماینده تجاری شرکت در نمایشگاههای عمومیو بین المللی که همه ساله در کشورهای مختلف برگزار میشود راه متداول و خوبی است.»
معدنی پور در پایان مطرح میکند: «هر نمایشگاهی که برگزار میشود اهداف خاصی را دنبال میکند اما هدف کلی نمایشگاهها معرفی تکنولوژی و فن آوری با ماشین آلات و تجهیزات جدید یک کشور است. از دیگر اهداف نمایشگاه جذب مشتریان و نمایندگان جدید، شناخت و اصلاح کانالهای توزیع و ارتباط با آنها است. در نمایشگاههای بین المللی ارتباط با مشتریان خارجی و آشنایی با بازارهای بین المللی، سطح توقع و نیاز این بازارها را برای شرکتها به همراه دارد. یک شرکت با شناسایی نیاز مشتریان بین المللی و بررسی رقبای خارجی خود میتواند کالا و خدماتی در سطح بین الملل در نمایشگاههای خارجی ارائه دهد که خود این دستاوردی بزرگ است و به همین نسبت مشتریان خارجی و صادرات را برای شرکت به همراه میآورد.»
- نمایشگاه یک تبلیغات زنده برای شرکتهاست
کارشناس فروش شرکت تحول کالای نوین بیان میکند: «در یک تعریف ساده میتوان نمایشگاهها را به عنوان تبلیغات زنده معرفی کرد. با شرکت در چنین همایشهایی به صورت مستقیم با تولیدکننده، مصرفکننده، مشتری و سرمایهگذار در ارتباط خواهند بود.»
مرضیههاشمیکارشناس فروش شرکت «تحول کالای نوین با برند نادیپک» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «صنایع بسته تحول کالای نوین که اکنون یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی در زمینه تولید ماشین آلات بستهبندی با برند «نادیپک» در ایران است، از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را شروع نموده است. این شرکت طی سالها با کسب تجربه و توانمندیهای اقتصادی برای پاسخگویی به نیاز روزافزون بازار داخلی و خارجی و استفاده بهینه از تجهیزات، با بکارگیری استعدادهای انسانی توانمند، دانش فنی روز، توسعه مداوم کسبوکارها و ارتقاء خطوط و امکانات تولید، شرکتی پیشتاز و نوآور در اقتصاد ایران محسوب شده و اکنون به پشتوانه بیش از ۳۰ سال تجربه در صنعت بستهبندی، اولین و فعالترین تولیدکننده و صادرکننده انواع دستگاههای بستهبندی شرینکپک، اسکینپک، شرینک لیبل، سیل وکیوم و... است.»
وی میافزاید: «نمایشگاهها همیشه ابزاری برای تبادل دانش بودهاند. دانش به معنی اطلاعاتی است که پردازش، اصلاحشده و در بافت مناسب قرار میگیرد. نمایشگاهها راهی کلیدی برای قرار گرفتن در معرض دید عده زیادی از افراد و ارتباط با مشتریان بالقوه هستند.»
کارشناس فروش شرکت تحول کالای نوین بیان میکند: «مدیران صنایع زمانی میتوانند در کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی عملکرد مطلوبی داشته باشند که نگاهی عمیق به نیاز مشتریان و صادرات داشته و در بکارگیری استراتژیهای مدیریتی عملکرد مطلوبی نشان دهند. دستیابی به این هدف تنها در صورت حضور پررنگ در بازارهای مختلف صنعتی امکانپذیر است.»
هاشمیدر پایان میگوید: «در یک تعریف ساده میتوان نمایشگاهها را به عنوان تبلیغات زنده معرفی کرد. با شرکت در چنین همایشهایی به صورت مستقیم با تولیدکننده، مصرفکننده، مشتری و سرمایهگذار در ارتباط خواهند بود.»