این صنعت یکی از صنایع مادر است که تاثیر بسزایی در پیشرفت بشر داشته است. در طی این سال ها هم تاثیر مستقیم این صنعت در رسانهها، صنایع و بازار کسب و کار را به وضوح دیدهایم.
با این حال این نهیبی است که باید به دست اندرکاران صنعت چاپ و بستهبندی داد: خود را برای هر پیشامدی آمده کنید چرا که متاسفانه در بین واحدهای مختلف چاپ و بستهبندی استراتژی و نگاهی به آینده وجود ندارد.
بسیاری به خاطر مشکلاتی اعم از مواداولیه همچون کاغذ و مقوا، مرکب، قطعات و لوازم جانبی ماشین آلات، این صنعت را برشکسته میپندارند.
به طور مثال در زمان همه گیری کرونا بسیاری از شرکتهای واحد چاپ پوشاک تعطیل شدند، اما در همان زمان شرکتهایی که شناختی از این حوزه نداشتند وارد این عرصه شده و بخش اعظم تولید ماسک و ماسکهای پارچهای را به دست گرفتند. بسیاری از شرکتها به تولید لیبل جهت مصارف بهداشتی پرداختند. به همین دلیل هم من معتقدم که باید منتظر آینده نباشیم و برای آینده استراتژی در نظر بگیریم.
در گذشته و حال بستهبندی صرفا جهت محافظت از کالا مورد استفاده قرار میگرفت. این در حالی است که بستهبندی فراتر از یک ظرف جهت نگهداری محصول است. در شرایط فعلی بستهبندی به عنوان یک بازوی قدرتمند میتواند کمک شایانی به تولیدکنندگان محصولات مختلف کرده و باعث فروش محصول آنان شود.
زمانی که ما به عنوان یک کارشناس فروش و مشاور در فروشگاه حضور نداریم که محصول را به مشتریان معرفی کنیم این کار را بستهبندی به تنهایی میتواند انچام دهد. بستهبندی معرف کالای شماست. بسیاری از مشتریان قبل از خرید برنامهریزی میکنند که چه محصولی را خریداری نمایند اما براساس اخرین تحقیقات 86 درصد از خرید محصولات توسط آنان در زمان دیدن محصولات صورت گرفته و برخلاف برنامهریزی قبلی، از محصول مد نظر صرف نظر کرده و محصولی که با آن به صورت بصری ارتباط گرفته است را خریداری مینماید.
صنعت چاپ و بستهبندی در آینده امکانات نامحدود و بی نظیری خواهد داشت. این صنعت قطعا در آینده نیازهای مصرفکنندگان را به طور ویژه برطرف خواهد کرد. همچنین بستهبندی ارتباط اجتناب ناپذیر و تنگاتنگی با مصرفکنندگان برقرار میکند.
آینده صنعت چاپ به سمتی خواهد رفت که مواد الکترونیکی کاربردی، که پایه زیستمحیطی دارند، خواهند توانست آنچه که بستهبندی از زمان پر شدن محتوی آن را تجربه میکند با علائم و تصاویر ویژه به مصرفکنندگان نشان دهند.
حتی فراتر از محتوی بلکه حمل و نقل صحیح و نگهداری محصول را میتوان به طور دقیق ارزیابی نمود. قطعا این موارد به مشتریان احساس رضایت خواهد داد. این موارد در قالب یک شناسه یا شناسنامه مدرن به راحتی بر روی بستهبندی قرار گرفته و در دسترس مصرفکنندگان خواهد بود.
البته این مورد یکی از هزاران مواردی است که میتوان از آن نام برد. حتی قابلیت این بستهبندی میتواند به شکلی باشد که از طریق تلفن همراه تاریخ انقضا و یا نحوۀ درست نگهداری محصول را به مصرفکننده اعلام نماید.
بارها شده کالا به دلیل عدم اطلاع افراد از تاریخ انقضا و یا محل نگهداری آن فاسد شده و دور ریخته شده اند، بستهبندی کمک مینماید پسامد کمتری دور ریخته شود که کمک بسیار شایانی به بشر میکند. بستهبندی توانایی رفع نیازهای روزانه مصرفکننده را دارد و همچنین میتواند ارتباط موثر با مصرف کننده بگیرد. صنعت چاپ و بستهبندی در آینده میتواند به عنوان یک قهرمان به محیطزیست و بشریت خدمت نماید.
در آینده صنعت چاپ با محیطزیست سازگاری و ارتباط تنگاتنگی خواهد داشت. دیگر مسئله محافظت بستهبندی و یا یک رسانه مکتوب هدف اصلی صنایع چاپ و بستهبندی نیست. سهولت در استفاده، مسائل زیستمحیطی و سازگاری محیطزیست، کمک به ارتباط بیشتر مصرفکننده با تولیدکننده و ایجاد یک ارتباط دو طرفه و عمیق که بین بستهبندی و مصرف کننده ایجاد خواهد شد، بخشی از مزایای بستهبندیهای مدرن است. بستهبندیهای هوشمند قطعا در آینده حرفهای زیادی برای گفتن خواهند داشت.
حتی در یک کشور که مردم آن از نظر پیشینه و سبک زندگی متنوع هستند، آینده صنعت چاپ و بستهبندی میتواند پاسخگوی محصولات و خدمات با تنظیم دقیق نیازهای جوامع مختلف باشند.
قطعا بازارهای جهانی در حال تغییر هستند. حتی در حال حاضر شرکتهای تولیدکننده مواداولیه مانند مرکب از ترکیبات گیاهی در تولیدات خود بهره میبرند. نکته مهم این است که قانونگذاری در آینده به نفع شیوههای چاپ زیست محور یا محیطزیست دوست است.
در خاتمه باید گفت به نظر میرسد، آینده و سرنوشت صنعت چاپ روشن و هیجان انگیز باشد ومیتوان گفت صنعت چاپ و بستهبندی به سرعت در حال رشد و تحول است. همچنین نباید از این موضوع به راحتی بگذریم که چاپ دیجیتال ، چاپ سه بعدی قطعا در آینده ما را شگفت زده خواهند کرد.