به عبارتی دیگر، لوگوتایپ نوعی لوگو است که در آن متن و کلمه، نقش محوری داشته و طراحیها حول محور آن انجام میگیرند. لوگوتایپ، هم میتواند جزئی از لوگو باشد و در کنار لوگومارک به کار برده شود و هم میتواند به صورت مجزا، به عنوان یک لوگو و نماد گرافیکی مستقل که دربردارنده هویت بصری برند است، به کار برده شود.
کاربرد تکنیکهای ماهرانهای چون شیوههای متفاوت چینش حروف و یا نوشتار آنها، ترسیم کلمات به اشکال نمادین یا ترکیب خلاقانه رنگ، میتواند در تهیه و ارائه یک لوگوتایپ مناسب و جذاب، کارآمد واقع شوند.
مزایای لوگوتایپ
طراحی لوگو برای یک محصول سبب برقراری ارتباط بهتر و موثرتر میان برند و مخاطب خواهد شد. چرا که جذابیت بصری و توجه به عناصر نمادشناختی، همواره ذهن افراد را به خود درگیر کرده و در خاطر آنها ماندگار خواهد شد.
این امر در انتخاب برند توسط مشتری و القای تصورات دلخواه به او، نقش موثری را ایفا خواهد نمود. به همین علت است که امروزه علاوه بر بنگاههای تجاری، حتی موسسات سیاسی، اجتماعی و علمی نیز لوگو و نمادهای منحصر به خود را دارند. اما ایجاد ارتباط میان ذهن مشتری و برند از طریق یک عامل بصری، با وجود موثر بودن، فرآیندی غیرمستقیم است.
همچنین لوگوتایپ اگر به شکل اصولی و ماهرانه طراحی شود، میتواند شکلی رسمی به خود گرفته و برای کسب و کارهای مربوط به حوزههایی چون علم و فناوری، حوزههای حقوقی و غذایی، صنعت و… گزینه مناسبی باشد.
معایب لوگو تایپ
طراحی و کاربرد لوگوتایپ امتیازات فراوانی را به همراه دارد. اما همانند سایر روشها، میتواند معایبی نیز داشته باشد. البته این معایب و مزایا نسبت به حوزه اصلی فعالیت برند، متغیر خواهند بود و نهایتا نوع کسبوکار مربوطه، در انتخاب نهایی، نقش موثری ایفا میکند. مهمترین پیش نیاز برای در اختیار داشتن یک لوگوتایپ استاندارد، برخورداری برند از یک نام مناسب و هوشمندانه است. نامهای کوتاه و مختصر، بهترین گزینهها برای تبدیل شدن به لوگوتایپ هستند و درست برعکس آن، نامهای بسیار طولانی و تکراری، معمولا طرح جذابی را ایجاد نمیکنند.
اصول طراحی لوگوتایپ
هدف اصلی در پس تمامی تلاشهای هنری برای خلق یک لوگوتایپ زیبا و جذاب، ارائه نام برند به مشتری و مخاطب است. پس خواندن و دریافت آن توسط ذهن افراد، باید فرآیندی سریع و ساده داشته باشد. به عبارتی تغییر شکل و زیباسازی واژگان، نباید باعث شود که مخاطب برای خواندن نام برند با مشکل مواجه گردد. چرا که ناخوانایی نام، فرد را از توجه به لوگوتایپ منصرف خواهد نمود.
سادگی لوگوتایپ
مهمترین اصل در طراحی لوگو و لوگوتایپ، سادگی است. امروزه مشتری از پیچیدگی و در هم ریختگی بیزار است و در مقابل، به سادگی توجه بیشتری نشان میدهد.
ترکیب رنگ مناسب
این روزها، رنگها بار روانشناختی بسیار بالایی دارد و به شکل قابل توجهی بر حس و حال انسانها تأثیر میگذارد. یک طراح خوب با دانستن این نکته و کسب اطلاعات کافی در خصوص تأثیرات روانی هر طیف رنگ، بیش از پیش برای جلب توجه مخاطبان خود تلاش خواهد نمود.
نمادگرایی
بهتر است با توجه به ماهیت کسب و کار یا فعالیت هر شرکت، نوعی نماد برای معرفی برند به مشتری ابداع نموده و لوگوتایپ را به گونهای طراحی کرد که یادآور یا دربردارنده نمادی خاص باشد.
توجه به اصول هندسی
برقراری تناسب هندسی میان اشکال به کار رفته در لوگوتایپ و رعایت نکات مربوط به تنظیم ابعاد آنها، از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، اشکال افقی در ذهن مخاطب زیباتر به نظر میرسند.
خلاقیت در طراحی لوگوتایپ
لوگوتایپ باید خلاقانه و منحصر به فرد باشد. پردازش و کاربرد ایدههای نو در طراحی، این هدف را تا حد زیادی برآورده خواهد کرد. تقلید از ترکیب رنگ، فونت یا چینش واژگان و حروف سایر نسخهها، علاوه بر کاهش کیفیت کار، بر تصور مخاطب از برند شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.
تاثیر لوگوتایپ روی بستهبندی
لوگو به عنوان یکی از اصلیترین بخشهای بستهبندی محصول، باعث شناسایی محصول در میان مخاطبین است و باید به گونهای انجام گیرد که در بین بقیهی اجزای بستهبندی برجستهتر باشد. بستهبندی محصولات به عنوان اولین پل ارتباطی بین محصول و مشتری است. در نتیجه طراحی آن بسیار مهم است. لوگو به عنوان اولین و مهمترین عنصر گرافیکی، تبلیغاتی برای هر مجموعهای است که قصد داریم آن را تبلیغ کنیم.
لوگو وظیفهی انتقال مفاهیم و پیامهایی که در ذهن صاحبان بوده است را دارد و باید به شکلی مناسب بیننده را متوجه این پیامها کند. بنابراین بسیار مهم است که لوگو خوانا، قابل فهم و واضح باشد و از هرگونه ایجاد ابهام در طراحی آن جلوگیری شود. برندهای موفق از قسمت بالای بستهبندی برای درج لوگو استفاده میکنند اما در لوگوهایی که کمتر موفق هستند از قسمت پایین بستهبندی برای درج لوگو استفاده میشود. طراحی لوگو باید به نحوی انجام گیرد که وقتی روی بستهبندی قرار گرفت نمای جذابی داشته باشد و مشتری در اولین نگاه آن را مشاهده کند و در ذهنش تثبیت گردد، لذا تاثیر مواردی چون رنگبندی جالب و مناسب برند، براق کردن لوگو بر روی بستهبندی مات، طراحی خلاقانه و جالب میتواند منجر به بهتر دیده شدن برند شود. لوگو در نقش اعتبار و امضای یک برند است و در ایجاد هویت بصری برای برند بسیار موثر است لذا باید به گونهای طراحی گردد که سبب شناسایی و تمایز محصول با سایرین گردد.
در طراحی لوگوتایپ برای چاپ و بستهبندی، اغلب یک اشاره به مفهوم کافی است. و بهتر است به جای تقلیدهای کوتاه نظرانه از شکل ظاهری محتوی، با روح کلی کالا مناسبت داشته باشد. هر چند اگر بتوان بخشی را طراحی کرد تا یک حس کلی تبعیت از فرم ظاهری محصول را به مخاطب القا کند بهتر است.
همچنین در طراحی بستهبندی بهتر است زیبایی و تناسب را با هم همراه کرد تا به یک طراحی خوب دست یافت. یکی از هزینههایی که هر شرکت در ابتدای کارش پرداخت میکند، هزینههای مربوط به طراحی لوگو است. زیبا و خلاقانه بودن آرم روی نظر مشتری اثر میگذارد و باید به نوعی طراحی شود که تصویر درستی از برند در ذهن مشتری به جای بگذارد. به همین منظور قرارگیری لوگو بر روی بستهبندی مهم است.
هماهنگی لوگو با طرحهای دیگر بر روی بستهبندی
برای اطمینان از اینکه لوگو حس خوبی را در مصرفکنندگان بوجود آورد. مدیران برندینگ شرکت باید هماهنگی طراحی لوگو که شامل مکان قرارگیری لوگو، شکل و طرح لوگو و نوع قلم را مورد توجه قرار دهند. در حالی که قوانینی برای طراحی و خلق لوگو وجود دارد اما گرایشهای بازار و اولویتهای شخصی، انتخاب یک لوگو خوب و مناسب را سخت و زمانبر میکند. با این وجود، موقعیتیابی لوگو یک روش اثبات شده برای به حداکثر رساندن تصورات مثبت مصرفکننده نسبت به برند به حساب میآید.
ارتباط بین محصول و لوگو
علاوه بر این، ارتباطی بین جایگاه لوگو بر روی بستهبندی محصول و اینکه چگونه میتواند بر فهم و درک مصرفکننده از یک برند مسلط بر بازار یا یک برند معمولی تأثیر بگذارد، وجود دارد. مصرفکنندگان به طور غریزی در انتخاب محصولات برای درک تفاوت بین برندهای قدرتمند و ضعیف از خود تمایل نشان میدهند و خصوصیت جایگاه برند به آنها پیشنهاد میدهد محصولی را انتخاب کنند که جایگاه لوگوی آنها، درک بهتری از برند را نشان میدهد.
تناسب بین طرح لوگو و رنگ و برش
لوگو نخستین تجربه مشتری با یک برند خاص است و از آنجایی که تصمیم برای خرید در چندین ثانیه انجام میشود. ارتباط آنی با مصرفکننده موضوعی حیاتی برای موفقیت برند است.
فرم
فرم یا شکل سه بعدی چاپ و بستهبندی میتواند مهمترین و به یادماندنیترین عنصر در طراحی بستهها باشد. انتخاب فرم مناسب برای بستهبندی، بیشتر بر اساس مسائل فنی، تکنیکی موثر در نوع ساختار هندسی صورت میپذیرد. در طراحی ساختار، نوع مواد اولیه نظیر ورق مقوا، ورق فلز، پلاستیک، شیشه و مانند آنها و نیز توانمندی ماشینآلات ساخت بستهها موثر است. فرمهای ساده، آشنا و با سابقه، به سرعت پیام خود را منتقل میکنند. اما در بسیاری موارد، به ویژه کالاهایی که خود جنبهای از نوآوری دارند. یک فرم جدید و متفاوت، جذابیت و تاثیر فوق العادهای خواهد گذاشت.
لوگوها چه صدایی دارند؟!
سیدپیمان ناصرآبادی مدیرعامل شرکت «ایدهپردازان» درگفتوگو با خبرنگار ماهنامه «بازار بستهبندی» میگوید: «موضوع مهمی که در تبلیغات وجود دارد این است که مخاطب بتواند پیام شما را دریافت کند. در اصل پیام زمانی که مخاطب بتواند آن را بفهمد و بخواند قابل انتقال است. البته قانونی وجود دارد که هر زمان یک فرد چیزی را میبیند اگر آن به کلام تبدیل شد در نتیجه قابلیت به یاد سپاری آن چیز در ذهن مخاطب افزایش پیدا میکند. در واقع این به کلام یا به صوت تبدیل شدن چیزی که در طرح لوگوتایپ است، با نیم کره سمت راست مغز ارتباط مستقیم برقرار میکند. اگر لوگوتایپ قابل خوانش نباشد و به صوت (لفظ) تبدیل نشود با نیم کره سمت راست مغز ارتباط برقرار نمیکند و در نتیجه در ذهن و یادها باقی نمیماند. به همین خاطر است که تمام سرمایهگذاریها و هزینههایی که در زمینه طراحی برند صورت میگیرد فقط برای اثرگذارتر بودن نام برند در ذهن مشتری و مخاطب است.»
ناصرآبادی مطرح میکند: «حس مثبتی که مخاطب و مشتری نسبت به هر محصول دارد باعث ایجاد انگیزه برای خرید آن محصول میشود. از این منظر محققان به این نتیجه رسیدن که در فروش محصولات، مخاطبان کاملا احساسی عمل میکنند. در نتیجه وقتی طراحی و بستهبندی محصول بتواند احساس مخاطب را درگیرد کند در فروش محصول نیز تاثیرگذار خواهد بود. زمانی که لوگوتایپ یک برند قابل خوانش باشد میتواند به صوت و کلام تبدیل شود و آن صوت قابلیت پذیرش در نیم کره سمت راست مغز را دارد که بر احساسات مخاطب تاثیرگذار است. قبل از انتخاب طرح لوگوتایپ انتخاب نام برند مهم است که اگر نام برند به صورت هوشمندانه و بر مبنای اصول برندسازی انتخاب شود پذیرش آن در ذهن مخاطب بیشتر میشود. همه این عوامل دست به دست هم میدهند و لوگوتایپی را تشکیل میدهند که علاوه بر آوای صوتی و شنیداری جذاب، ساختار نوشتاری جذابی نیز برای آن تعریف شده که در ذهن مخاطب ایجاد اعتبار میکند.»
مدیرعامل شرکت ایدهپردازان عنوان میکند: «اگر کیفیت یک بستهبندی پایین باشد ولی در عوض هوشمندانه طراحی شده باشد در فروش آن محصول تاثیرگذار است. برای مثال اگر یک محصول در قفسه فروشگاه چیده شده باشد قبل از اینکه مخاطب آن محصول را انتخاب کند نوع چیدمان، رنگ محصول و طراحی آن باید نظر او را جلب کند. در نتیجه اگر کیفیت بستهبندی یک محصول خوب نباشد ولی طراحی هوشمندانهای برای آن به کار رفته باشد باعث جلب توجه بیشتری در نظر مخاطب میشود. به طور کلی یک بستهبندی باید با تمام حواس فرد ارتباط برقرار کند تا حس خوبی از آن محصول به او منتقل شود. برای مثال بستهبندی برند اپل طوری است که حتی باز کردن بسته آن تمام حواس مخاطب مانند حس لامسه را درگیر کرده و ارتباط خوبی با او برقرار میکند.»
وی در پایان خاطرنشان میکند: «در موفقیت یک بستهبندی قبل از اینکه مخاطب آن را انتخاب کند و جذب آن شود باید جذب رنگ، طرح و نوع چیدمان آن شود. در نتیجه اگر شما در این مرحله موفق شوید شاید در روند فروش محصول تاثیرگذار باشد البته این به این معنا نیست که بستهبندی محصول شما همیشه میتواند بیکیفیت و یا اصطلاحا تنبل بماند. در اصل یک بستهبندی باید با تمام حواس مخاطب در ارتباط باشد و حسهای مخاطب را به بازی بگیرد تا در فروش آن محصول تاثیرگذار باشد.»