هر کمپین تبلیغاتی یک استراتژی طراحی شده خاص است که در رسانهها و ابزارهای تبلیغاتی مختلف انجام میشود و اهداف خاصی را دنبال میکند. اهداف هر آگهی تبلیغاتی میتواند شامل افزایش آگاهی مشتریان از برند، افزایش فروش در بازار عمده یا خرده فروشی و ارتباط با یک بازار خاص و مورد نظر شما باشد. تبلیغات می تواند رسیدن به این هدف ها را برای شما آسان کند.
بسیاری از کارآفرینان فکر میکنند که انجام یک کمپین تبلیغاتی به سادگی ایجاد یک تبلیغ است، اما این یک خطاست. برای اینکه کمپین به نتایج از پیش تخمین زده شده برسد، سازماندهی کمپین و تعقیب مرحله به مرحله اجرای آن بسیار مهم است.
مردم شما را در تبلیغاتتان می بینند، صفحات تبلیغاتی شما مانند آیینه های سخنگویی هستند که شما از طریق آنها دیده می شوید و با مشتریانتان سخن می گویید.
اگر به طراحی و راهاندازی یک کمپین برای کسب و کار خود فکر میکنید، توصیه میکنیم با یک سازمان رسانه ای فعال و متخصص در تبلیغات مشورت کنید.
اغلب آژانسهای تبلیغات آنلاین که مدعی طراحی کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال هستند، توان دانشی و عملیاتی کافی برای طراحی تخصصی کمپین را ندارند. آنها اغلب سرمایه و وقت شما را هدر میدهند. برخی از این شرکتها اما دانش و توان طراحی و اجرایی کمپین را دارند. آنها تجربیاتی دارند که میتواند در خدمت شما درآید.
شرکتهای معتبر و توانمند تبلیغاتی شما را قادر میکند که هزینههای تبلیغات خود را کاهش دهید و در عین حال نتایج مورد انتظار خود را حاصل کنید.
کمپین تبلیغاتی برای ماندن در ذهن مشتریان
تفاوتی نمی کند که کسب و کار بزرگ یا کوچکی را اداره میکنید، توصیه عمومی کارشناسان تبلیغات این است که برای کسب و کار خود تبلیغ کنید. ایجاد کمپین تبلیغاتی تنها به این خاطر نیست که کاربران بیشتری شما را بشناسند، بلکه باعث میشود در ذهن افراد باقی بمانید.
بهتر است این کار را انجام دهید، در غیر این صورت رقبای شما با استفاده از آگهی مخاطبین شما را به سمت خود میکشانند.
افرادی که برای انتخاب شدن به عنوان ریاست جمهوری کاندید میشوند سرشناس هستند، اما برای اینکه در ذهن مخاطبین بمانند و رای بیشتری کسب کنند، از کمپین های تبلیغاتی استفاده میکنند.
تعیین اهداف
مهم است که قبل از راه اندازی کمپین تبلیغاتی اهداف خود را مشخص کنید. این کار میتواند در طراحی استراتژی مناسب به شما کمک کند. با وجود اینکه معمولا هدف از تبلیغات مربوط به فروش است، اما حقیقت این است که اهداف تبلیغاتی بسیار دیگری برای تمرکز بر آنها وجود دارد. رایجترین این اهداف دستیابی به مشتریان جدید، تبلیغ محصولات فعلی و معرفی محصولات جدید است. شما میتوانید یک کمپین تبلیغاتی برای آگاهی از برند ایجاد کنید. هدف شما هرچه که باشد، باید پیش از اقدام، آن را مشخص کنید.
از گوگل استفاده کنید
در صورتی که بخواهید کمپین تبلیغاتی خود را آنلاین راه اندازی کنید، به شما توصیه میکنیم که از تبلیغات گوگل استفاده کنید. تفاوتی ندارد چه نوع کمپینی اجرا میکنید، هرکدام از آنها میتوانند فروش مناسبی را برای شما به همراه داشته باشند.
علاوه بر آن، شما تبلیغات هدفمند اجرا میکنید؛ چون آگهی شما به افرادی که به دنبال خدمات یا محصول موردنظرتان هستند نمایش داده میشود. همچنین این آگهیها میزان سود بالایی دارند و در وب سایت Thinkwithgoogle در یک PDF اشاره شده که تبلیغ کنندگان به ازای 1 دلار سرمایه گذاری در تبلیغات، 8 دلار درآمد کسب خواهند کرد.
شناخت بازار یا مخاطب هدف
اگر شما بازار یا مخاطب هدف خود را به خوبی شناسایی کرده باشید، رسیدن به اهدافتان آسان تر خواهد شد. مشخص کردن جزئیات مسیر پیش رو برای کسانی که شما تلاش میکنید به آنها دسترسی داشته باشید در استراتژی کمپین تبلیغاتی شما ضروری است: دانستن مواردی همچون سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، علایق، عادات و سرگرمیها میتواند در شناسایی مخاطبین هدف شما مفید باشد.
تحقیق برای شناخت کاربر
عموما تحقیقات برای شناخت کاربر به دو صورت انجام میشود. سنتی و دیجیتال. هر دوی این روش ها سختیهای مربوط به خود را دارند.
برای اینکه مشتریان خود را از طریق روش سنتی بشناسید، بهتر است روی با اهمیت ترین کاربران تحقیق کنید تا بتوانید نیازهای آنها را برطرف کنید. انجام مصاحبه، طراحی سوالات متنی و نظر سنجیها معمولا از روشهای تحقیق برای شناخت مشتری به شمار میروند. اما چه سوالاتی همیشه مهم هستند؟
مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چه کاری را در چه جایی انجام میدهند؟ چرا آن کار را انجام میدهند؟ چگونه این کار را انجام میدهند؟ آنها چه نیازهایی دارند؟ آنها چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند؟ چه احساساتی دارند؟ بدیهی است که نوع فعالیت شما پرسشهایی که باید بپرسید را مشخص خواهد کرد.
برای شناخت مشتریان از طریق روش مختلف، امکانات متنوعی در اختیار دارید. میتوانید از یک فرم آنلاین در سایت خود استفاده کنید، یا این کار را از طریق شبکههای اجتماعی انجام دهید. یا در رسانه هایی تبلیغ کنید که بین زنجیره تامین یا مصرف شما توزیع تکراری دارد. برای جذابتر بودن این فرمها از نظر مشتریان سعی کنید برای پاسخ دهندگان پاداش آتی ارایه کنید. میتوانید جوایزی را برای تکمیل شدن فرمهایتان در نظر بگیرید. مواردی همچون کد تخفیف و …
علاوه بر آن ها، با استفاده از ابزارهای گوگل میتوانید کاربران آنلاین خود را بهتر بشناسید. البته اگر زیر ساخت های لازم برای فعالیت آنلاین را داشته باشید. آنوقت می توانید از گوگل آنالیتیکس کمک بگیرید. تا مواردی مانند، سن، جنسیت، علاقههای کاربران( مشتریان) و موارد دیگر مربوط به آنها را بشناسید.
تقسیم مخاطبان
مشتریان خود را بر اساس محصولات و یا خدماتی که میخواهید بفروشید به گروههای مختلف تقسیم کنید. شما باید خود را در جایگاه مشتریان بالقوه خود فرض کنید و به سوالاتی که باعث جلب توجه آنها میشود پاسخ دهید. آیا چیزی که شما ارائه میدهید از نظر مشتریان برای آنها مفید است یا خیر؟ و اینکه تا چه اندازه مهم است؟ آیا آنها توان مالی برای خرید محصول یا خدمات شما با قیمت تعیین شده را دارند؟
با ارزش ترین مشتریان بالقوه خود را بشناسید و سعی کنید کمپینهای تبلیغاتی خود را برای آنها اجرا کنید. البته به این معنی نیست که سایرین را فراموش کنید. تقسیم مشتریان به گروه های مجزا با تعاریف مشخص به این خاطر است که دید واضحی از میزان بازگشت وجه کمپین برای هر دستهبندی از مشتریان داشته باشید. البته که بسته بندی محصولاتان را فراموش نخواهید کرد. باید به بسته بندی محصول خود توجه ویژهای معطوف کنید. یک بسته بندی خوب، ارزش محصولات را به مشتریانتان گوشزد میکند.
تعیین بودجه
راه ایجاد آگهی تبلیغاتی و نشر آن تعیین کنندۀ میزان بودجهای است که باید صرف کنید. در صورتی که بودجه محدودی در اختیار داشته باشید، نمیتوانید از روشهای تبلیغاتیگران استفاده کنید. بسیار مهم است که ابزارهای تبلیغاتی را با توجه به بودجه کمپین خود تعیین کنید. در صورتی که این کار را به درستی انجام ندهید، ممکن است مشکلاتی را در طول مسیر تجربه کنید. این گام را با حوصله و دقت بردارید، چون برای موفقیت آگهی و کسب و کار شما اهمیت بسیار زیادی دارد.
شبکههای اجتماعی و تبلیغ
استفاده از شبکههای اجتماعی این یکی از بهترین روشهای راه اندازی کمپین تبلیغاتی به شمار میرود. تبلیغات در شبکههای اجتماعی به شما اجازه میدهد که آگهیهای خود را در شبکههای اجتماعی که مخاطبان هدف شما در آن قرار دارند، نشر کنید.
این به معنای باز کردن خط ارتباطی جدیدی است که در آن اجازه دسترسی آسان به مشتریان خود را میدهید. استفاده از فرمتهای تبلیغاتی مختلف، با استراتژی مشخص میتواند میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی شما را افزایش دهد.تبلیغات اینستاگرام، تبلیغات توییتر و تبلیغات فیسبوک از جمله مهمترین شبکه های اجتماعی هستند که میتوانید در آنها تبلیغ کنید.اما از همه آنها دقیق تر و موثر تر شبکه های اجتماعی ای است که رسانه های معتبر و شناسنامه دار آن را ایجاد کرده باشند و اعتبار خود را به کانال یا گروه اجتماعی سنجاق کرده باشند. همزمان با انتشار تبلیغ خود در چنین گروه هایی از اعتبار رسانه های مذکور بهره مند خواهید شد که نکته بسیار مهمی به شمار میرود.
شبکههای تبلیغاتی نمایشی
امکان راه اندازی کمپین تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی به چندین شکل گسترده وجود دارد. اما در حال حاضر امکان استفاده از تبلیغات رسمی اینستاگرام در ایران نیست، شما میتوانند از اینفلوئنسرهای محبوب این شبکه استفاده کنید.
مزیت مهم رسانه های اجتماعی این است که کاربران بسیار زیادی دارند و کمپین تبلیغاتی شما توسط میلیونها عضو یا کاربر دیده میشود.
بازاریابی محتوایی
مطمئنا این نوع کمپین در حوزه کمپینهای تبلیغاتی، آشنا به نظر میرسد. با این حال مفهوم بازاریابی محتوا بسیار مبهم است. برای اجتناب از این ابهام، میخواهیم تعریف خوبی از بازاریابی محتوا را بیان کنیم:
بازاریابی محتوا روشی استراتژیک برای بازاریابی است که بر ایجاد و توزیع محتوای با ارزش و محتوای مرتبط و سازگار تمرکز میکند. اینگونه میتوان مخاطبان را جذب و در نهایت آنها را به مشتری تبدیل کرد.
شاید فکر کنید، هر موفقیتی می تواند با راه اندازی یک سایت یا یک گروه اتفاق بیفتد اما چنین محتوایی نمیتواند به صورت انحصاری و فقط تبلیغاتی باشد. شما باید آن را ارزشمند کنید. تنها اطلاعات به کاربر ارائه ندهید، بلکه تجربه خود را به کاربر منتقل کنید. اگر بتوانید نیاز کاربر را به خوبی برطرف نمائید، شانس بیشتری خواهید داشت تا آنها را به مشتریان ارزشمند خود تبدیل کنید.
ایمیل مارکتینگ
بازاریابی از طریق ایمیل هزینه چندانی ندارد و بهترین گزینه برای آزمایش کردن کمپینهای تبلیغاتی شما محسوب میشود. بهتر است که عناوین تبلیغاتی شما جذاب باشند؛ در غیر این صورت کاربران با آنها به خوبی ارتباط برقرار نمیکنند. آیا میدانید بدست آوردن یک مشتری جدید 7 برابر گرانتر از حفظ خریداران فعال قبلی شماست؟
ارتباطات خود را با کمپین تبلیغاتی تقویت کنید
پیامی که از طریق کمپین تبلیغاتی ارسال میشود، بسیار مهم است. با وجود تفاوت شرکتها و استراتژیهای تبلیغاتی، متن و پیام آگهی همیشه باید به خوبی سازمانیافته، واضح، مختصر، روان و منسجم باشد.
سعی کنید با پیام آگهی های تبلیغاتی خود ارتباط با مشتریانتان را حفظ کنید. با زبان خودشان صحبت کنید و متن خود را به گونه ای طراحی کنید تا آنها نیز امکان ارتباط با شما را داشته باشند. این ارتباط میتواند به معنی استفاده خدمات یا خرید از شما باشد؛ یا اینکه برای برطرف کردن مشکلاتشان نیاز به پشتیبانی شما داشته باشند.
جذابیت و کارآمدی طراحی
همانطور که پیام مهم است، طراحی نیز اهمیت بسیاری دارد. طراحی ریسپانسیو و استفاده از آخرین ترندهای طراحی وب و بازاریابی آنلاین، مانند متریال دیزاین میتواند سایت و کمپین تبلیغاتی شما را برای مخاطبانتان جذاب نماید؛ تا انتخاب اول آنها باشید.
راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی با طراحی کارآمد میتواند نرخ تبدیل کسب و کار را افزایش دهد. تنها به جذاب بودن کمپین فکر نکنید، اگر برای کاربر مفید نباشد، سرمایه گذاری خود را بیهوده از دست میدهید.
به آگهی های ماندگار و ساده کمپانی های مختلف فکر کنید. شرکت نایکی تنها با ارسال پیام “فقط انجام بده – Just Do It” توانست سهم بیشتری از ریبوک بدست آورد. آنها تنها به طراحی جذاب فکر نکردند؛ اما کاری انجام دادند که محصول آنها بسیار کارآمد باشد.
بررسی معیارها و KPIها
سنجش در بسیاری از زمینهها مهم است، اما در دنیای تبلیغات حیاتی است. اگر نتایج را نسنجیم، نه میتوانیم بفهمیم که چه چیزی کارآمد است و نه میدانیم چه چیزی باید بهبود یابد.
بنابراین در یک کمپین تبلیغاتی معیارها باید بخش جداییناپذیر فرآیند برگزاری کمپین باشند، تنها با دادههایی که کسب میکنیم میتوانیم همه چیز را بدانیم و بر اساس آن عمل کنیم.
در صورتی که نتایج کمپین اجرا شده را به درستی بررسی نکنید، نمیتوانید از موفقیت یا عدم موفقیت خود اطلاع پیدا کنید. ممکن است در اجرای اولین کمپین نتایج دلخواه خود را کسب نکنید، اما هیچوقت ناامید نشوید. تلاش خود را ادامه دهید و در این راه از تجربه متخصصین بهره ببرید. مطمئن باشید که اگر موارد را به درستی رعایت کنید، آگهی های اجرا شده شما موفقیت آمیز خواهند بود.