خرید از بازار هم مزیت های خود را دارد. از جمله میتوان به مواردی چون« جمع بودن کلیه مواد شوینده در یکجا (بازار) که خرید را آسان میکند.»،« تهیه ارزان از بازار مواد شوینده .»،«دسته اول بودن خرید از فروشنده یا کارخانه بدون واسطه که باعث ارزانتر خریدن محصول میشود، اشاره کرد. از همه مهمتر معتبر بودن محصولات تولیدی است. هر خریداری میداند که همه کالاهای موجود در بازار معتبر نیستند. تنها کارخانههایی که با برندهای معتبر دربازار حاضرند، کالاهای استاندارد و معتبر ارایه میکنند. بازار بستهبندی، فرصتی یافت تا با مدیر عامل شرکت جهان تجارت اوژن درباره بستهبندی و تاثیر آن در بازار شویندهها و اقلام بهداشتی به گفت و شنید مختصر بنشیند. ما حصل این نشست پیش روی شماست.
کمی در خصوص زمینه فعالیتیان توضیح دهید
شرکت جهان تجارت اوژن از سال 1397 فعالیت خود را آغاز کرده است و سابقهای بیش از 5 سال در زمینه تولید، بازاریابی و فروش محصولات سلولزی و شوینده با هدف ایجاد سهم در بازارهای داخلی و خارجی دارد و هدف گذاری ما برای 10 سال آتی نیز این است که جزو 5 برند برتر کشور قرار بگیریم.
هم اکنون شرکت در حوزه محصولات سلولزی با تولید انواع دستمالهای کاغذی اقتصادی، جعبهای، حولهای، دلسی و مخزنی و انواع شویندهها مانند مایع ظرفشویی، دستشویی، جرمگیر معمولی و معطر نیازهای بسیاری از مراکز بزرگ اقتصادی و تجاری را تامین کرده و به دنبال توسعه بازار و محصولات تولیدی است.
این شرکت هم اکنون در استانهای کشضور دارای نمایندگی فعال بوده و به دنبال توسعه بازارهای صادراتی با برند دیپ کلین بوده و هم اکنون در برخی کشورهای همسایه این محصول در دسترس شهروندان آن کشور قرار دارد که طبق مطالعاتی که صورت گرفته در بازارهای هدف بسیاری از خریداران از کیفیت محصول ارایه شده رضایت دارند.
وضعیت بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور چطور است؟
کشور در سالهای اخیر در زمینه بستهبندی از رشد قابل توجهی برخوردار شده است هر چند میتوان گفت ما همیشه برای برطرف کردن نیازهای بازار باید با تکیه به خلاقیت و نوآوری بتوانیم برخی از درخواستهای جدید در بازار را جوابگو باشیم. ولی با توجه به اینکه بسیاری از محصولات تولید داخل به صورت فلهای به خارج از کشور منتقل میشود و در سایر کشورها با بستهبندی مناسب و به اسم تولید در آن کشور به بازار عرضه میشود باید بتوانیم با بستهبندی مناسب و شکیل از ارزش افزوده محصولات تولید داخل بتوانیم بیشترین بهره را ببریم و محصولات تولیدی ما به اسم و برند سایر کشورها به فروش نرسد.
به نظر شما چه عواملی باعث میشود برخی از تولید کندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، بسته بندی محصول خود را به خارج از کشور انتقال دهند؟ (از لحاظ کیفیت دچار مشکل هستیم یا قیمت؟ و یا عوامل دیگری دخیل هستند؟
اصلی ترین عاملی که باعث میشود تا برخی از شرکتها مجبور شوند بستهبندی محصولات خود را در خارج از کشور انجام دهند.کیفیت بستهبندی و ماشین آلات چاپ است که به نوعی جوابگوی شخصیت کالای تولیدی نیست، و تحریمها نیز از دیگر عواملی است که بر بازار تاثیر میگذارد هم اینکه ماشین آلات مدرن و به روز را نمیتوانیم وارد کنیم و هم در صورت ورود این ماشین آلات و هزینههای صورت گرفته میزان تقاضای بازار آنقدر پایین است که پاسخگوی سرمایه گذاری انجام شده نیست.
به هر حال باید پذیرفت که برای فروش بیشتر کالا اعم از کشاورزی، تجاری و حتی دارویی بر روی چاپ و بستهبندی محصولات باید وقت بیشتری گذاشت و برای موفقیت یک محصول در بازار تیم طراحی و تولید داشت و نباید اجازه داد بازارهایی که هم اکنون دست ماست به واسطه عدم توجه به طراحی و بستهبندی مناسب از دست برود.
یکی از محصولاتی که بستهبندی آن باعث بازگشت سرمایه به کشور میشود، محصولات آرایشی و بهداشتی است، به نظر شما با طراحی لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور، میتوانیم در بازارهای جهانی رقابت داشته باشیم؟
به نظر من این امر شدنی است ولی با توجه به دلایلی که در پاسخ به سوال قبلی نیز گفته شد و همچنین حضور فعال کشوری مثل چین که در کنار پاسخ به نیازهای کشور خود برای دنیا نیز در حال تولید است و دارای ارتباطات تجاری گسترده است به صورتی تجار در اقصی نقاط دنیا به دنبال کار کردن با چین هستند و به این امر رغبت دارند، ولی ایران نیز در حوزه تولید محصولات پترو شیمی با توجه به کیفیت بالا دارای مزیت رقابتی بوده و علاوه بر محصول با کیفیت، از نیروی انسانی ارزان قیمت و حاملهای انرژی با کبفیت مناسب بهرهمند میباشد، بنابراین میتوانیم برای بستهبندی و چاپ محصولات ارزش افزوده مناسبی را بدست آوریم.
به نظر شما بازار برای بستهبندی لوازم آرایشی و بهداشتی اشباع شده است و یا جا برای سرمایه گدازی وجود دارد؟
هیچگاه نمیتوان گفت بازار اشباع شده است و فقط شکل نیازها عوض میشود و قطعا جا برای سرمایه گذاری همیشه وجود دارد و مهمترین نکته نیاز سنجی بازار است و باید نیازهای پنهان بازار را کشف کرد. مثلا چیزی که در 10 سال آینده از نیازهای داخلی کشور خواهد بود با توجه به اینکه جمعیت به سمت پیری و کهنسالی میرود باید محصولاتی برای پوست این افراد از هم اکنون طراحی و تولید شود.
الزامات طراحی بسته بندی در محصولات آرایشی و بهداشتی چیست؟
شکیل بودن، کیفیت مواد بسته بندی، بهداشتی بودن، استفاده راحت، قابلیت جابجایی و امکان صادرات و بارگیری و امکان ارسال و بازارسالهای مختلف، طراحی و رنگهای مورد استفاده بسته به فرهنگ مخاطبی که از محصول استفاده میکند، همه از الزامات طراحی بستهبندی محسوب میشود. مثلا استفاده از رنگهای جیغ، نارنجی، صورتی و قرمز در محصولات مورد استفاده بانوان و استفاده از رنگهای تیره و نقرهای در محصولات مورد استفاده آقایان از جمله موارد مهم در طراحی و بستهبندی محصولات است هرچند ما باید با مطالعه بازار و شناخت مشتری هدف بتوانیم بدرستی به اهداف مورد نظر خود برسیم.