عموما تمامی چسبهایی که در حوزه بستهبندی استفاده میشوند ضخامتی در حدود ۳۵ تا ۶۵ میکرون دارند. هر چه ضخامت چسب بیشتر باشد از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار خواهد بود. به همین دلیل توصیه میشود تا در خرید چسب به ضخامت آن توجه داشته باشید. هرچه قدر کارتنهای بستهبندی شده بزرگتر و سنگینتر باشند بهتر است از چسبهای ضخیمتری استفاده شود.
خرید چسب با برند معتبر
با توجه به اینکه تنوع چسبهای موجود در بازار افزایش یافته تصمیمگیری برای خرید دشوارتر شده است. برای اینکه کاربران چسب باکیفیتی را برای بستهبندی کارتنهای خود خریداری کنند بهتر است سراغ شرکتها و برندهای معتبر بروند. با این کار میتوانند آسودهتر خرید خود را انجام دهند.
توجه به تاریخ انقضای چسب
چسبها بعد از مدت زمان مشخصی قدرت چسبندگی خود را از دست میدهند. به همین دلیل از ویژگیهای یک چسب محکم کهنه نبودن آن است. برای این منظور بهتر است قبل از خرید به تاریخ انقضای چسب توجه کنید. معمولا چسبهای پهن شفاف تاریخ گذشته رنگ کدری را به خود میگیرند.
انتخاب چسب مناسب با توجه به نیاز
برخی افراد تمامی نکات لازم برای خرید چسب را در نظر میگیرند؛ اما در حین کار به نتیجه دلخواه خود نمیرسند. علت این موضوع عدم انتخاب چسبی متناسب با نیاز است. چسب پهن که معمولا برای چسباندن کارتنها استفاده میشود انواع مختلفی دارد. از جمله این انواع میتوان به چسبهای پهن رنگی، شیشهای، قهوه ای، شفاف، کاغذی و … اشاره کرد. بنابراین قبل از تصمیمگیری بهتر است شرایط کاری را سنجیده و سپس خرید خود را انجام دهید.
3 مورد از پر استفاده ترین چسبهای بستهبندی
با توجه به متنوع بودن مصارف و کاربردهای چسب بستهبندی این چسب ها در انواع مختلفی تولید میشوند که در ادامه به آن ها می پردازیم.
چسبهای بستهبندی قهوه ای: یکی از پر استفاده ترین چسبهای بستهبندی چسب قهوه ای است، این نوع چسب ها با توجه به مصارف متعدد آنها که شامل بستهبندی مواد غذایی، اسباب کشی و… می شود در عرضهای مختلف به خصوص 5 سانتی متری تولید می شوند.
چسبهای بستهبندی چاپ دار: از آنجا که در دنیای امروز رقابت بین برند ها زیاد شده و تبلیغات در این عرصه نقش مهمی دارد از نوارچسبهای چاپ دار با چاپ برند برای بستهبندی کالاهای صنعتی، برندهای حمل و نقل، برندهای فروشگاههای اینترنتی و…استفاده می شود.
نوارچسبهای کاغذی
از انواع نوار چسبهای بستهبندی نوع کاغذی این محصول است که در کارهای نقاشی، بیمارستانی و هنر استفاده می گردد و در انواع چسب کرافت، چسبهای بیمارستانی ضد حساسیت، چسبهای بستهبندی تولید شده و در صنایع مبل سازی، جداسازی رنگ در نقاشی هنری، پوشش اطراف بوم نقاشی، بستن بانداژ و… استفاده می شود.
کاربردهای انواع چسبهای بستهبندی
امروزه بیشترین کاربرد چسبهای پهن در مراکز پستی صورت میگیرد زیرا در این نوع مکانها ارسال بسته ها به تمام نقاط کشور و حتی به خارج از کشور هم انجام می شود اگر از چسبهای نا مرغوب استفاده شود ممکن است بسته بین راه به اطراف پخش شود پس به دلیل کیفیت و چسبندگی بالا و کیفیت در محکم بودن از چسب مخصوص بستهبندی استفاده می کنند.
مواد اولیه بیکیفیت
اصغر محمودی یکی از صاحب امتیازهای شرکت «چسب و رزین نیکا» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «بازار کار چسب در صنعت بستهبندی نسبت به سال قبل سست تر شده است اما به طور کلی به دلیل اینکه چسب محصول مورد نیاز این صنعت است وضعیت بدی ندارد و خوب است. ما به عنوان تولید کننده چسب در حال حاضر توان صادرات محصولات خود را نداریم اما امیدواریم که در آینده این توان را هم به دست آوریم.»
وی بیان میکند: «برای رقابت محصولات ما در بازارهای جهانی باید محصولات مورد امتحان و نمونهگیری قرار گیرند تا تائیدیه لازم را بگیرند. به دلیل اینکه چسب محصولی است که حتما باید امتحان شود پس باید تائیدیه لازم را برای رقابت در بازارهای جهانی داشته باشد.»
وی ابراز میکند: «برای تهیه مواد اولیه واردات صورت میگیرد ولی داخل خود کشور هم تولیدات کمی برای برطرف کردن نیازها صورت میگیرد. کیفیت مواد اولیه مانند سابق نیست و بسیار کم است که در اصل این مسئله یکی از مشکلات اصلی ما است.»
وی عنوان میکند: «به طور کلی به دلیل اینکه چسب محصولی است که همۀ صنایع با آن سرو کار دارند مصرف بازار تولید آن در داخل کشور بیشتر از مصرف واردات است.»
کسادی بازار برای چسب فروشان
یاسر مومنی مدیر شرکت «کیمیا گستر» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «بازار کار نسبت به سال قبل خیلی کمتر شده است به طوری که یک سری از چاپ و صحافیهای ضعیف از دور خارج شده اند.»
وی بیان میکند: «وضعیت صادرات محصولات به کشورهای دیگر خوب یا حداقل میتوان گفت بهتر از فروش در داخل کشور است. توان رقابت محصولات ما در بازارهای جهانی بستگی به کیفیت مواد اولیه دارد. اما به طور کلی محصولات ما توان رقابت در بازارهای جهانی را دارند. در اصل هر شرکتی که از متریال بهتری برای محصولات خود استفاده کند صد درصد توان رقابت بیشتری هم نسبت به رقبای خود دارد.»
وی ابراز میکند: «به دلیل سیاستهای داخل کشور و به دلیل اینکه مواد اولیه محصولات ما حجم بسیار زیادی دارد. شرکت ها داخل کشور نمیتوانند این حجم از مواد اولیه را تولید کنند که در نتیجه صد درصد مواد اولیه ما وارداتی است.»
وی بیان میکند: «به طور کلی مهم ترین چالش رو به روی این صنعت این است که مواد اولیه مصرفی را خودمان نمیتوانیم وارد کشور کنیم و باید مواد اولیه را از بازرگانان یا به اصطلاح دلالان با قیمت خیلی بالا خریداری کنیم.»