هفدهمین نمایشگاه بینالمللی ایران پلاست از روز یکشنبه، ۲۶ شهریورماه به مدت چهار روز با رویکرد توسعه تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید ملی و رونق ساخت داخل در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور جواد اوجی وزیر نفت آغاز بهکار کرد. نمایشگاه بین المللی ایران پلاست به دنبال فراهم کردن زمینه ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است. این نمایشگاه امروزه بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و در بین نمایشگاه های معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه بندی می شود.
این نمایشگاه 16 دوره موفق را پشت سر گذاشته است. هفدهمین دوره این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در چهار گروه مواد اولیه، محصولات پیش ساخته و ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار شد. قدرت گرفتن صنعت پلاستیک کشور تنها یکی از مزایای برگزاری این نمایشگاه بوده است. علاوه بر این در سایه برگزاری این نمایشگاه تشکل های مختلفی نیز به منظور حضور موثرتر بخش های مختلف صنایع پلاستیک شکل گرفت که زمینه ساز رقابت روز افزون و رونق بیشتر این صنعت شد.
تحریمها در حوزه نفت و گاز در حال بی اثر شدن است
وزیر نفت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران پلاست با اشاره به استقبال گسترده شرکتهای خارجی از نمایشگاه ایران پلاست، گفت: تحریمها در حوزه نفت و گاز در حال بیاثر شدن است.
جواد اوجی افزود: با همت متخصصان و سازندگان توانمند کشور، بهجز پالایشگاههای فراسرزمینی به پتروشیمیهای فراسرزمینی هم ورود کردهایم.
وی درباره همکاری با شرکتهای روسی، گفت: برای توسعه هفت میدان نفتی با شرکتهای نفتی روسیه قرارداد داریم و همکاری میکنیم.
اوجی ادامهداد: هم در بخش بالادستی و هم در بخش پایین دستی تفاهمنامههایی با شرکتهای روس از جمله گازپروم منعقد کردهایم و فازهای نخست بعضی از میادین به بهرهبرداری و تولید نفت رسیده است.
وزیر نفت درباره میدان آرش نیز گفت: جمهوری اسلامی از سهمش نخواهد گذشت و مشکل این میدان هم مانند سایر میادین مشترک با مذاکرات وزارت خارجه با طرف کویتی حل و فصل میشود.
وی همچنین درباره طرح میانکاله گفت: هر طرحی که مجوز محیط زیست دارد عملیاتی میشود.
اوجی درباره میعانات گازی روی آب، خاطرنشانکرد: با شروع به کار دولت سیزدهم، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که مدام به تعداد آن افزوده میشد.
وی با یادآوری اینکه وزیر سابق نفت با رئیس جمهور سابق برای نگهداشت این میعانات مکاتباتی انجام داده بود، ادامهداد: در دولت سیزدهم برای میعانات گازی بازار خوبی پیدا کردیم، بر این اساس هیچ بشکهای در بحث میعانات گازی روی آب نداریم، ضمن اینکه مصارف بیش از تولید است.
وزیر نفت گفت: در یکی دو دهه گذشته توجه چندانی به زنجیره ارزش نمیشد و روی تولید مواد اولیه و صنایع پتروشیمی صنایع پایه پتروشیمی سرمایهگذاری میشد. اما در این دولت قصد داریم بهطور عمده توسط بخش خصوصی وارد زنجیره ارزش شویم و از خام فروشی جلوگیری کنیم؛ ضمن اینکه این زنجیره تحریم ناپذیر است.
وی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه ایران پلاست به بحث ورود به زنجیره ارزش کمک میکند و در این دوره شاهدیم بیش از ۲۳۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.
اوجی تأکید کرد: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ درصد بوده یعنی بالاترین رشد اقتصادی را در مقایسه با سایر گروهها داشتهایم.
وزیر نفت اظهار داشت: این نمایشگاه محلی مناسب برای صدور خدمات فنی و مهندسی است و جمع فعالان پتروشیمی در این نمایشگاه به هم افزایی در این صنعت کمک میکند.
وی تصریحکرد: مشکلات موجود در این صنعت با برگزاری این نمایشگاهها، رایزنیها و گفتوگوها حل و فصل میشود.
فراتر از انتظار
با این همه باید دید که نظر شرکت کنندگان در نمایشگاه در رابطه با آن چیست؟ آیا توقعات آنها از نمایشگاه بین المللی ایران پلاست برآورده شده است یا خیر؟
گلاره عبادی مدیر روابط عمومی «شرکت کیمیا سامانه سبز برند تجاری آمِلون» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه ایران پلاست این دوره، فوق العاده برگزار و شرکت ما با استقبال بی نظیری از سوی مشتریان داخلی و خارجی روبه رو شد حتی توانستیم با مشتریان سابق خود ارتباط پررنگ تری برگزار کنیم.»
مدیر روابط عمومی شرکت کیمیا سامانه سبز بیان میکند: «بسیاری از مشتریان ما امسال مراجعه مستقیم به غرفه را داشته و تقاضای تامین بیش از پیش را داشتند. به نحوی که باید تولیدات بیشتری در خصوص ظروف یکبار مصرف در شرکت صورت گیرد.»
پناهی عنوان میکند: «با برنامه هایی که برای آینده شرکت داریم باید بازارهای خارجی و داخلی را با یکدیگر اداره کنیم و نباید فقط بازار داخل یا فقط بازار خارج از کشور را داشته باشیم.»
سامان امینی مدیرعامل «شرکت پترو پلیمر رنگینکمان» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: « امسال استقبال از نمایشگاه بسیار خوب بود اما فقط نحوه تحویل غرفه به شرکت ها برای شرکت در نمایشگاه خوب نبود.»
وی می افزاید: «نمایشگاه از نظر بازدیدکننده در روز اول و دوم بسیار خوب بود که ما امیدواریم بازدیدکنندگان بیشتری در نمایشگاه حضور یابند. بازدیدکنندگانی از کشورهای هند، چین، افغانستان و عراق در نمایشگاه حضور داشتند و از محصولات جدید شرکت ها بازدید کردند و قراردادهایی با آن ها منعقد شد.»
امینی مطرح می کند: «نمایشگاه ایران پلاست به دلیل اینکه برای عموم مردم جذاب است یکی از شلوغ ترین نمایشگاههای کشور ایران محسوب می شود به همین دلیل هم بازدیدکننده بسیاری از کشورهای همسایه دارد.»
کامیار تقیان عضوهیات مدیره «شرکت ایران مانا لفاف» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «به طور کلی نمایشگاه به دلیل اینکه مرکزی برای ارائه محصولات جدید شرکتهاست خیلی خوب برگزار شد اما به دلیل مشکلات اقتصادی و بینالمللی در کشور ما کمی مشکل به وجود می آید.»
وی می افزاید: « به طور کلی طی چند سال گذشته، نمایشگاه ایران پلاست نمایشگاه خوبی بوده است و تا به امروز توانسته نظر مخاطبان خود را جلب کند. بر همین اساس شرکت ما توانسته از نمایشگاه، بازخورد مورد نظر را دریافت کند.»
عضوهیات مدیره شرکت ایران مانا لفاف بیان می کند: «شرکت ما بعد از سه سال و پایان بیماری کرونا در این نمایشگاه شرکت کرده و تا الان نمایشگاه توانسته توقع ما را برآورده کند.»
فهیمه احمدی مدیرفروش «شرکت بستهبندی نو ظرف» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «از نظر من نمایشگاه ایران پلاست نسبت به سایر نمایشگاههایی که در این صنعت برگزار می شود، محبوبتر است و دلیل آن هم به تخصصی بودن این نمایشگاه باز می گردد.»
وی می افزاید: «این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه های تخصصی در این صنعت است و افرادی که در این صنعت فعالیت میکنند میتوانند با شرکت در نمایشگاه در این زمینه به اهدافشان برسند.»
مدیرفروش شرکت بستهبندی نو ظرف عنوان می کند: «نمایشگاه نسبت به سال قبل بسیار تغییر کرده است و همین موضوع باعث شده تا به امروزنیازهایمان در این نمایشگاه و صنعت برآروده شود.»
مهدی حکیم الهی مدیر فروش «شرکت چاپ و بستهبندی فراچاپ» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه ایران پلاست امسال که پس از مشکلات اقتصادی برگزار شد، نمایشگاه خوبی بود که شرکتها بتوانند مشتریهای جدیدی را به مجموعۀ خود اضافه کنند و بازدیدکننده بیشتری داشته باشند.»
وی می افزاید: «نمایشگاه ایران پلاست یک نمایشگاه تخصصی است و از این بابت با سایر نمایشگاهها تفاوت دارد و صنایعی هم که در اینجا حضور دارند صنایع مرتبط در این حوزه هستند اما به نظر من باید کمینمایشگاه را محدودتر کنند تا بازدیدکنندگان بازدهی بهتری داشته باشند.»
مدیر فروش شرکت چاپ و بستهبندی فراچاپ مطرح می کند: «یک نمایشگاه خوب باید تمام امکانات رفاهی شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان را فراهم کند. نمایشگاه ایران پلاست کمی در این خصوص ضعیف عمل کرد.»
یاسمن فلاحی عضو بازرگانی خارجی «شرکت پوشان پلاستیک» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: « به طور کلی نمایشگاه به خوبی برگزار شد اما به نظر می رسد نسبت به سال گذشته بازدیدکننده کمتری داشت. به طور کلی نمایشگاه ویترین خوبی برای نمایش محصولات است و ما بر این امید هستیم که روز به روز بهتر شود و آینده خوبی داشته باشد.»
وی عنوان میکند: «نمایشگاه از لحاظ بازدیدکننده خارجی نسبت به چیزی که ما تصور داشتیم خوب بود. تا الان از cis افراد متفاوت و شرکت های خوبی از نمایشگاه بازدید کردند که رضایت بخش است.»
وی خاطرنشان میکند: « فکر میکنم آینده نمایشگاه با این حجم از بازدیدکننده و بازخوردی که دریافت کرده ایم، روشن باشد.»
سید محمد موسوی مدیر بازرگانی «شرکت نوید صنعت پلاست برند هدهد» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته بهتر برگزار شد و امیدواریم بهتر هم از این هم باشد. به طور کلی افزایش مواد اولیه تاثیر زیادی بر این صنعت داشته است.»
وی می افزاید: «نمایشگاه نسبت به سال گذشته تخصصی و رقابتی تر شده است. همچنین تمایز و ایدههای جدیدی در هر بخش مطرح است که این موضوع شرکت ها را به رقابت با یکدیگر نزدیک تر می کند.»
مدیر بازرگانی «شرکت نوید صنعت پلاست عنوان می کند: «کشور ما با چالش های بسیاری رو به رو است به همین دلیل نمیتوان آینده نمایشگاه ایران پلاست را پیش بینی کرد.»
مهدی پور انورزاده مدیرعامل «شرکت تابان لاستیک» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «کلیت نمایشگاه خوب است ولی به نظر من مشکل در نحوه برگزاری نمایشگاه بود. اما به جرأت میتوانم بگویم که نمایشگاه از نظر تخصصی بودن و تعداد بازدیدکننده بالاتر از حد تصورمان برگزار شد.»
وی افزاید: « افرادی که برای بازدید به نمایشگاه ایران پلاست میآیند معمولا اهداف مشخص و مشترکی دارند بر همین اساس این نمایشگاه تخصصی است و باعث شده تا با نمایشگاههای این صنعت متفاوت باشد.»
مدیرعامل شرکت تابان لاستیک بیان می کند: «شرکتهای بزرگی که در نمایشگاه ها شرکت می کنند، نیازی به معرفی خود ندارند و فقط برای تبادل اطلاعات و ارتباط با مشتریان قدیمی خود در نمایشگاه شرکت می کنند.»
پرهام نوری عضوهیات مدیره و مدیر فنی «موسسه اندیشه برتر میران» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «با توجه به بازدیدهایی که در روزهای آتی از شرکت صورت گرفت، فکر می کنم امسال نمایشگاه بسیار خوب بود و استقبال خوبی از این دوره از نمایشگاه شد.»
وی می افزاید: «این نمایشگاه به دلیل تخصصی و همه شمول بودن آن، برای همه صنایع مفید است و از اصناف و تولیدکنندگان مختلف حضور دارند که این موضوع می تواند قدمی مثبت برای پیشرفت این صنعت باشد.»
عضوهیات مدیره و مدیر فنی موسسه اندیشه برتر میران مطرح می کند: «هر نمایشگاه به صورت تخصصی برگزار می شود اما این نمایشگاه همه شمول تر از همه نمایشگاه هایی است که برگزار می شود و خب استقبال بی نظیری هم دارد.»
فاطمه قربانی سهامدار «شرکت بستهبندی البرز» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه امسال از نظر بازدید کننده بسیار خوب بود یعنی برگزار کننده نمایشگاه اهدافی بلند مدت برای این نمایشگاه دارد که برنامه ریزی کرده است.»
وی می افزاید: «در این نمایشگاه مصرف کننده بسیاری با شرکت ما آشنا و جذب شرکت برای همکاری شدند که امیدواریم در سال های بعد نمایشگاه پربارتر باشد.»
سهامدار شرکت بستهبندی البرز عنوان می کند: «به طور کلی نمایشگاه ایران پلاست یک نمایشگاه تخصصی است و برای ما که زمینه فعالیتمان تولید فیلم و پاپ است، بسیار مفید بود.»
حسین داوری مدیر فروش «شرکت مهر شمس پلاست طب» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه ها برای ارتباط بیشتر مشتریان داخلی و خارجی بسیار خوب است که ما توانستیم در نمایشگاه ایران پلاست، مشتریان خودمان را بشناسیم و با آن ها ارتباط برقرار کنیم. »
وی می افزاید: «در این نمایشگاه بازدیدکننده خارجی هم وجود داشت که از کشورهای عراق و ترکیه برای مشاهده آخرین دستاوردهای شرکت های ایرانی بازدید کردند و قراردادهایی هم بسته شد.»
مدیر فروش شرکت مهر شمس پلاست طب عنوان می کند: «در سال های گذشته به دلیل ویروس کرونا، تعداد بازدیدکنندگان خارجی بسیار کم بود اما در عوض این مشکل امسال جبران شد و تعداد بازدیدکنندگان بسیار خوب بود. امیدواریم در سال های بعد نمایشگاه بهتر از سال های گذشته باشد و هر سال پیشرفت داشته باشد.»
مهسا طاقتی احسن مدیر دیجیتال مارکتینگ «مرکز چاپ و بستهبندی همدان لیبل» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «به نظر من نمایشگاه یکی از بهترین اتفاق هایی است که میتواند برای کسب و کارها بیفتد و این فرهنگ چند وقتی است که داخل ایران در حال رشد است. در داخل کشور شرکت ها برای نشان دادن محصولات خود داخل نمایشگاه شرکت می کنند که این رشد خیلی خوب و چشم گیری است. نمایشگاه به دلیل تعداد بالای شرکت ها سریعا پر می شود که باعث میشود همۀ افراد آن غرفه های مد نظر خود را نگیرند امابه طور کلی نمایشگاه ایران پلاست بر پایه صنعتی است که داخل ایران رونق دارد خیلی خوب است.»
وی میافزاید: «برگزاری نمایشگاه دیجیتالی برای کسانی که نتوانسته اند داخل نمایشگاه شرکت کنند و حضوری از غرفه ها بازدید کنند بسیار ایده ای خوبی بود که استقبال زیادی از آن شد.»
وی عنوان می کند: «اگر تبلیغات نمایشگاه بیشتر شود و شرایط کمی بهتر شود آینده نمایشگاه روشن است. امیدوارم که همل تولیدکننده ها در این شرایط سخت اقتصادی چرخۀ تولید خوبی داشته باشند و همیشه روبه پیشرفت باشند.»
رضوانه حکیم زاده کارشناس فروش «شرکت صنایع بستهبندی پتروپک» در گفتوگو با خبرنگار«بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه به نسبت سال های قبل از نظر تعداد بازدید کننده کاهش پیدا کرده است. برای ما شرکت در نمایشگاه صرفا بازدید مشتری های حضوری است ولی به طور کلی نمایشگاه نسبت به سال های قبل کمی از نظر غرفهبندی و نحوۀ برگزاری متفاوت تر بوده است.»
وی می افزاید: «شرکت ما تجربۀ اول در اینزمینه و این نمایشگاه دارد اما نمایشگاه ایران پلاست نسبت به سال قبل که ما فقط برای بازدید آمده بودیم از نظر کیفیت و همچنین تعداد بازدیدکننده ها خیلی بهتر بود.»
وی مطرح میکند: «آینده نمایشگاه در سال بعد بهتر از سال جاری خواهد بود و ما همیشه در نمایشگاه های مربوط به این حوزه شرکت خواهیم کرد.»
پروانه امیری مدیربازرگانی و فروش «شرکت نادی پلاستیک آریا» در گفتوگو با خبرنگار«بازار بستهبندی» میگوید: نمایشگاه ایران پلاست یکی از اصلی ترین نمایشگاه ها در صنعت ما است. در نمایشگاه ما مخاطب صادراتی بسیاری داریم و یکی از نمایشگاه های اصلی است که ما در آن شرکت می کنیم.
وی می افزاید: «نمایشگاه امسال مانند سال گذشته از نظر بازدیدکننده، بسیار خوب بود. بار صادراتی این نمایشگاه نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است.»
مدیربازرگانی و فروش شرکت نادی پلاستیک آریا عنوان می کند: «نمایشگاه های پلاستیک نه تنها در ایران بلکه در دنیا که برگزار می شود، تخصصی است و مشتریان داخلی و خارجی خود را دارد.»