کارشناسان در نشست هم اندیشی جشنواره صنعت چاپ با ارائه دیدگاه های خود درباره این رویداد، بر لزوم پوست اندازی آن، توجه به راههای افزایش میزان مشارکت، رد ارتباط این جشنواره با روز ملی صنعت چاپ و توجه به رسانه های این حوزه تأکید کردند.نشست هماندیشی با اصحاب رسانه با موضوع بیست و سومین دوره جشنواره چاپ با حضور علی اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت ارشاد برگزار شد. این نشست با حضور برگزارکنندگان جشنواره چاپ؛ محسن یگانه کاری، دبیر انتخاب آثار برتر بیستوسومین دوره جشنواره صنعت چاپ؛ رضا نورایی، مسئول کمیته داوری انتخاب آثار چاپی برتر جشنواره صنعت چاپ تشکیل شد.
همچنین در نشست هماندیشی فوق، جلال ذکایی، عضو هیئتمدیره اتحادیه لیتوگرافان و مسئول پایگاه اطلاعرسانی چاپ دیجیتال؛ بهروز قزلباش، سردبیر مجله «بازار بسته بندی»، قباد نظری، مدیرمسئول نشریه «دنیای چاپ» و نشریه «چاپ و تبلیغات»، بابک شیرخانی؛ مدیرمسئول نشریه صنایع چاپ و بسته بندی و میلاد حاتمی، سردبیر نشریه «چاپ و نشر»، حضور داشتند.
سردبیر چاپ و نشر در نشست فوق ضمن مخالفت با برخی مباحث مطروحه در جلسه مبنی بر بینالمللی شدن جشنواره اظهارداشت که با فرامرزی شدن این رویداد مخالف است و در مقایسه جشنواره چاپ با جشنواره فیلم فجر گفت که حضور بین المللی خوب و رقابت ساز است اما به شرطی که بخش بین الملل به شکلِ بخشی جداگانه به این جشنواره الحاق شود.
مطلب پیش رو، گزارشی از نشست هماندیشی مجریان جشنواره صنعت چاپ با مدیران رسانه های تخصصی این حوزه است که از نظرتان میگذرد.
پوست اندازی جشنواره چاپ
ابراهیمی ضمن قدردانی از پایهگذاران جشنواره صنعت چاپ؛ درباره این صنعت گفت: صنعت چاپ ازنظر قابلیت، اهمیت و ظرفیت، نسبت به بسیاری از صنایع دیگر، سرآمد است؛ بنابراین با محوریت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور و مشارکت تشکلهای صنفی، جشنواره صنعت چاپ در شهرهای مختلف برگزار شده است.
وی ادامه داد: ما اکنون اختتامیه بیست وسومین دوره از جشنواره صنعت چاپ را پیش رو داریم. یکی از بخش های این رویداد انتخاب آثار برتر است که بعد از شیوع کرونا، با نظر کارشناسان، به منظور حفظ کیفیت آثار، به صورت دوسالانه برنامه ریزی شد.
مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هماندیشی با فعالان رسانه در بهبود کیفیت جشنواره مؤثر است؛ به عبارت دیگر ارزش افزوده ای برای برگزاری یک آیین درخور شأن صنعت چاپ، محسوب می شود.
ابراهیمی با اشاره به تأثیرات جشنواره صنعت چاپ گفت: معرفی آثار فاخر تولیدکنندگان ایرانی در قالب جشنواره صنعت چاپ، بر تقویت صادرات آثار چاپی و چه بسا بر حوزه واردات نیز تأثیرگذار خواهد بود.
در خلال این نشست و پس از استماع بخشی از سخنان حضار، ابراهیمی، با تأکید بر هم اندیشی برای برگزاری جشنواره صنعت چاپ، گفت: عنوان اختتامیه برای جشنواره صنعت چاپ، به این معنا است که رویدادی در این صنعت بر اساس سیاست ها و اهدافی برنامه ریزی شده که نیازمند به برگزاری آیین اختتامیه است.
وی با تأکید بر اهمیت و کارکرد این رویداد افزود: جشنواره صنعت چاپ، به پوست اندازی نیاز دارد.
ابراهیمی با اشاره به گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ در سراسر کشور به نمونههایی در استان اردبیل و آذربایجان شرقی اشاره و بیان کرد: بنده دو سال است، به مناسبت ۱۱ شهریورماه، از تعدادی چاپخانه در استان تهران بازدید میکنم؛ بنابراین مسئله در بحث ارتقاء جشنواره صنعت چاپ، مسائلی نیست که در این جلسه مطرح شد؛ بلکه به نظر میرسد مشکل فراتر از این مسائل است که موجب تضعیف اعتماد چاپخانهداران شده است.
وی افزود: به نظر میرسد در چند سال اخیر و ادوار مختلف جشنواره، غیر از فعالان اطراف خودمان، فراتر را ندیدیم؛ بنابراین تلاش شد به فعالان کمتر شناختهشده توجه شود؛ افرادی که با ۸۵ سال سن در طول سالها فعالیت هیچگاه دیده نشده بودند؛ علاوهبراین نخستین بار در بحث تجلیل از پیشکسوتان، بررسیها را منطقهای کردیم تا صرفاً انتخابها محدود به تهران نباشند.
ابراهیمی با بیان اینکه به میزان مشارکت خوشبین است، ادامه داد: خوشبختانه چاپخانهداران از جشنواره استقبال کردند.
وی دربارۀ تعریف برند برای جشنواره صنعت چاپ گفت: تأکید میکنم، جشنواره صنعت چاپ برند دارد؛ بنابراین مابقی کار باید از سوی خود فرد برگزیده ادامه پیدا کند. درباره اعطا جایزه مادی با دوستان موافق هستم؛ با این دیدگاه برای برگزیده چاپ فاخر قرآن کریم، یک میلیارد تومان با عنوان «جایزه بینالمللی چاپ مصحف شریف» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشبینی شده است.
مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه عبور از برخی مسائل سنتی مشکل است، گفت: بااینوجود معتقدم باید یک جشنواره با ویژگیها و افراد جدید، شکل بگیرد؛ بنابراین باید با مشارکت تشکلهای صنفی، کارشناسان و اصحاب رسانه، آسیبشناسی جشنواره صنعت چاپ را داشته باشیم.
وی در پایان سخنان خود افزود: یکی از اقدامات جدید در دوره بیست و سوم، مقوله طراحی و ایدهپردازی بستهبندی است که خوشبختانه در این دوره موردتوجه قرار گرفته شده است.
روز چاپ، نوروز چاپ
جلال ذکایی، عضو هیئتمدیره اتحادیه لیتوگرافان و مسئول پایگاه اطلاعرسانی چاپ دیجیتال، درباره جریان تحولی جشنواره صنعت چاپ طی بیش از دو دهه گفت: این رویداد در فرآیند بررسی آثار و بخش رقابتی جشنواره، تحول درخور توجهی را طی کرده است. آثار بر اساس استاندارد، رتبهبندی و بدون افشا نام صاحب اثر و مخفیانه داوری میشوند. با وجود همه این محسنات، به نظر میرسد چند آسیب به بخش مسابقه آثار چاپی وارد است.
وی در مورد آسیبشناسی بخش رقابتی جشنواره صنعت چاپ بیان کرد: به نظر میرسد نخستین آسیب، مربوط به دولتی بودن این رویداد است؛ شاید گفته شود این رویداد با توجه به سابقه آن باید دولتی برگزار شود؛ اما بنده معتقدم ادامه این روال وحی منزل نیست.
ذکایی درباره سابقه تغییر نحوه برگزاری برخی رویدادهای صنعتی با تصمیم حاکمیت به نمایشگاه «صنعت» که سالها پیش به شکلی کلی و گسترده برگزار میشد اشاره و بیان کرد: درباره نمایشگاه «صنعت» حاکمیت به این نتیجه رسید، نحوه برگزاری آن با توجه به الگوهای بینالمللی از قابلیت خوبی برخوردار نیست؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تا این رویداد ابتدا، متناسب با صنایع مختلف، خردشده و به بخش خصوصی واگذار شود.
عضو هیئتمدیره اتحادیه لیتوگرافان افزود: این رویکرد مؤثر بود؛ چراکه در حوزه چاپ، سالانه حداقل شش نمایشگاه ازجمله نمایشگاههای چاپ و بستهبندی تهران، کاغذ، تبلیغات، ایفپکس، چاپ و بستهبندی شهر آفتاب و نمایشگاه چاپ دیجیتال برگزار میشوند؛ بنابراین ظرفیت لازم وجود دارد و حاکمیت به این جمعبندی رسیده است که میشود رویدادها را به بخش خصوصی واگذار کرده و بهعنوان ناظر، هدایتگر، راهبر و کمککننده نقش ایفا کرد.
این کارشناس صنعت چاپ، نبود پیوستگی بخش رقابتی جشنواره با بازارهای بینالمللی و حتی منطقهای را دیگر موضوع در بررسی آسیبشناسانه جشنواره صنعت چاپ دانست و افزود: بخش رقابتی این رویداد، ظرفیت درخور توجهی برای توسعه دیپلماسی فرهنگی دارد؛ چرا در این رویداد شرکتکننده خارجی و همچنین داور بینالمللی نداریم؟
ذکایی با تأکید بر لزوم راهاندازی دبیرخانهای دائمی برای جشنواره صنعت چاپ، گفت: دبیرخانه دائمی، به این معنا است که فعالیت دبیرخانه در طول سال حس شود؛ نه اینکه چند ماه مانده به رویداد فعالیت خود را شروع کند. تغییر مدام گروه داوری مسابقات آثار چاپی، یکی از نتایج عدم وجود دبیرخانه دائمی است که یک آسیب محسوب میشود.
وی افزود: ضمن تقدیر از همه اعضای اعضا گروه داوری، به نظرم گروه داوری هر دو سال یکبار تغییر کند یا اینکه برای هر داور، یک حکم پنجساله صادر شود. اگر فعالیت دبیرخانه در طول سال مستمر، ادامه داشته باشد، برای فعالان و متقاضیان امکان ارسال اثر در مقاطع مختلف زمانی سال وجود دارد.
ذکایی در انتهای سخنانش توجه به کاربر نهایی بهعنوان سفارشدهنده محصول چاپی و امکان ورود داوری نگاه مردمی در جشنواره صنعت چاپ را در تقویت بخش رقابتی این رویداد بسیار تأثیرگذار ارزیابی کرد و توضیح داد که نتیجه آن تأکید بر اهمیت ذائقه عمومی مردم نسبت به مقوله چاپ و همچنین ارتقا ذائقه آنها است.
ذکایی، در ادامه این نشست با تأیید دیدگاه محسن یگانهکاری مبنی بر رد ارتباط روز ملی صنعت چاپ با جشنواره چاپ، بیان کرد: برای فرهنگسازی گرامیداشت روز ملی صنعت چاپ، این روز ابتدا باید بین فعالان این صنعت موردتوجه قرار گیرد. باید تلاش کنیم، روز صنعت چاپ را به «نوروز صنعت چاپ»، تبدیل کنیم. این اقدامات زمینهساز توجه عموم مردم به این صنعت خواهد شد.
برندسازی ضرورتی برای جشنواره
در ادامه این نشست بهروز قزلباش، سردبیر مجله «بازار بستهبندی» نتیجه انتخاب آثار برتر چاپ را ارتقا حرفهای و صنعتی رستههای چاپ دانست اما بهعنوان آسیب از برند نشدن این رویداد سخن گفت و توضیح داد: بیستودو دوره جشنواره چاپ در کشور برگزار شده اما به نظر میرسد، ازنظر برندینگ موفق نبوده و به اصطلاح جاافتاده و شاخص نشده است؛ البته این حرف به معنای بیخبری فعالان صنعت چاپ و بیکیفیتی این رویداد نیست.
وی ادامه داد: بدون یک نشان یا برند، گسترش جشنواره درداخل و فضای بینالمللممکننمیشود؛ بهعبارتدیگر اعتباری که جشنواره چاپ باید کسب کند، به ۹۹ درصد تبلیغات و یک درصد سرمایهگذاری، نیاز دارد.
قزلباش در ادامه گفت: آثار برتر را باید همراه تولیدکننده اثر و چاپخانه و بنگاه دید؛ بهعبارتدیگر نباید فقط به اثر رأی داد؛ بنابراین یکی از اقدامات دبیرخانه بررسی مستمر آثار فعالان باشد.
این فعال رسانهای افزود: زمانی که برنده بودن موجب بهبود اعتبار، افزایش شهرت تولیدکننده و ارجمندتر شدن تولید بنگاه نشود، چه خاصیتی خواهد داشت؟ بنابراین نشان جشنواره باید مانند جشنوارههای دیگر تعریف شود؛ البته با توجه به اینکه اغلب فعالان با یکدیگر آشنا هستند، ضرورتی ندارد این تعریف درون خانواده چاپ انجام شود؛ بلکه باید مردم را در جریان این موضوع قرار داد؛ چراکه موجب شکلگیری رقابت بین چاپخانهها برای تولید محصولات باکیفیتتر خواهد شد و درنتیجه زمینههای ارتقا رستههای مختلف چاپ را فراهم خواهد کرد.
قزلباش با تأکید بر بینالمللی شدن جشنواره صنعت چاپ گفت: نتیجه این نگاه، بازارسازی برای صنعتی است که ۸۰ درصد ظرفیت آن خالی است. فرصت تجاری و اقتصادی که جشنواره صنعت چاپ بهویژه برای بخش صنعتی آن فراهم میکند را باید دید.
وی گفت: نباید در جشنواره صنعت چاپ صرفاً به اثر برتر جایزه داد بلکه باید به تولید برتر و بنگاه تجاری برتر نیز جایزه داد. به نظر میرسد عموم مردم باید با تولید محتوای رسانهای در جریان این رویداد قرار بگیرند.
سردبیر مجله بازار بستهبندی در بخش دیگری از این نشست دو راه افزایش جوایز مادی و ارتقا جنبههای حرفهای را برای تقویت جایگاه جشنواره پیشنهاد داده و بیان کرد: این دو راه بهمعنای غلط بودن شاخصهای موجود نیست اما وقتی برندسازی صحیح نباشد، نتیجه درخورتوجهی نخواهیم گرفت. حتی اگر برای برندسازی، پنج سال زمان صرف شود، ارزش دارد؛ چراکه پایههای جشنواره را مستحکم خواهد کرد.
قزلباش، با طرح پیشنهاد تهیه کتاب با موضوع برگزیدگان جشنواره صنعت چاپ و همچنین پیشکسوتان ادوار گذشته گفت: این کتاب، علاوهبراینکه به جشنواره شأنیات میبخشد، جنبه تبلیغاتی دارد. نکته دیگر پیشبینی بخش تجلیل از خبرنگاران صنعت چاپ و انتخاب گزارش برتر است؛ این قشر همواره پایکار چاپ بوده و هستند و ازاینرو باید زحمات آنان دیدهشده و قدر نهاده شود.
جشنواره ملی
در ادامه این نشست میلاد حاتمی، سردبیر نشریه «چاپ و نشر» درباره فلسفه برگزاری جشنواره صنعت چاپ گفت: باید دید فلسفه وجودی این نمایشگاه چه بوده است؛ تلاش کنیم، رویدادهای صنعت چاپ در روز ۱۱ شهریورماه برگزار شود تا تأکیدی بر اهمیت این صنعت مادر باشد؛ باید این روز را در تقویم ملی به ثبت برسانیم.
وی با تأکید بر توجه به جایگاه فعالان صنعت چاپ در استانها، ادامه داد: سالها پیش اختتامیه جشنواره چاپ در حکم آئین بزرگداشت روز ملی چاپ تهران بود اما اکنون سه دوره است که این آئین توسط دفتر کل امور چاپ و نشر استان برگزار میشود و ازاینرو فعالان صنعت چاپ استانها انتظار دارند جشنواره صنعت چاپ رنگ و بوی کشوری به خود بگیرد و این بعد تنها به تقدیر از چند پیشکسوت معروف از شهرستانها، محدود نشود. علاوه بر این باید فرصت سخنرانی برای برگزیدگان در اختتامیه فراهم شود.
حاتمی ادامه داد: برند نشدن این جشنواره در کنار ازدیاد جوایز در هر دوره باعث شده که برندگان اعتباری درخور برای آن قائل نشوند؛ به این زعم، ندرت جوایز به اعتبار جشنواره میافزاید.
سردبیر چاپ و نشر در مخالفت با برخی مباحث مطروحه در جلسه مبنی بر بین المللی شدن جشنواره اظهارداشت که با فرامرزی شدن این رویداد مخالف است و در مقایسه جشنواره چاپ با جشنواره فیلم فجر گفت که حضور بینالمللی خوب و رقابتساز است اما به شرطی که بخش بین الملل به شکلِ بخشی جداگانه به این جشنواره الحاق شود. وی همچنین اهدای جایزه به مصرفکننده نهایی و شرکت سفارشدهنده را بهجای چاپخانه مردود دانست و ضمن قبول اثرگذاری این اتفاق در عام شمولی جشنواره چاپ، آن را برای بدنه هنر صنعت چاپ دلسردکننده توصیف کرد و پیشنهاد داد که این جایزه نیز بهصورت بخش جنبی جشنواره به آن الحاق شود.
این فعال رسانهای در بخش دیگر این نشست در خصوص تبلیغ در راستای برندسازی این رویداد پیشنهاد داد: میشود برای برجستهسازی این رویداد از رسانهها استفاده کرد و بهراحتی، با طراحی یک پوستر فراخوان جذب آثار را در چند نوبت اطلاعرسانی کرد؛ چراکه اساساً میزان بالای جذب آثار در هر رقابتی بهمنزلة اعتبار آن در نظر گرفته میشود. همینطور خوب است که برای نشان دادن تخصص و حرفهایگری این جشنواره، هیئتداوران در خصوص علل رجحان آثار منتخب مقاله بنویسند و یا مصاحبه کنند که این مسئله در تنویر افکار شرکت کنندگان و مخاطبان مؤثر بوده و طبعاً بر اعتبار این رویداد میافزاید که باز در این وهله نیز میتوان روی کمک رسانهها حساب باز کرد.
حاتمی در پایان افزود: به نظر من افزایش میزان ریالی جایزه که صحبت آن در نشست به میان آمد، آنچنان در ترغیب شرکت کنندگان مؤثر نیست و این افزایش اعتبار معنوی آن است که باید مطمح نظر قرار بگیرد. همینطور دوستان اشاره کردند که باید ارتباط جشنواره چاپ را از روز ملی صنعت چاپ جدا کرد که به نظر بنده بعدازاین همه توالی، نشدنی است؛ میگویید وقت کم است؟ میتوان این جشنواره را نیز مثل جشنواره فجر در بازهای دهروزه برگزار کرد یا حتی اگر این امر هم مقدور نیست برای آن یک زمان ثابت مقرر کرد که خود این مسئله در برندسازی جشنواره چاپ مؤثر است.
جلب مشارکت در جشنواره
بابک شیرخانی، فعال حوزه چاپ و مدیرمسئول ماهنامه «صنعت چاپ» درباره راههای افزایش میزان مشارکت در جشنواره صنعت چاپ گفت: مشارکت را باید فراگیر کرد؛ بهویژه باید راهکاری را پیدا کنیم که قشر خاکستری فعال حوزه چاپ به حضور در این رویداد ترغیب شوند. به نظر میرسد، جلب اعتماد فعالان این حوزه، اندکی دشوار باشد اما راههایی مانند گفتوگو و یا تعریف مزایایی برای جلب مشارکت آنها وجود دارد.
وی با تأکید بر ضرورت رتبهبندی چاپخانهها در بررسی آثار آنها در جشنواره صنعت چاپ، ادامه داد: رتبهبندی چاپخانهها و بررسی آثار آنها بر اساس رتبه اخذشده، بر افزایش میزان مشارکت اثرگذار خواهد بود. نکته دیگر ضرورت توجه به باطن آثار در جریان داوریها است؛ چراکه بسیاری از محصولات چاپی ظاهر جذابی دارند اما استاندارد لازم برای بستهبندی سلامت را ندارند.
در ادامه این نشست شیرخانی با اشاره به اینکه باید به راهکارهای عمومی شدن این رویداد فکر کرد، گفت: علاوه بر توجه به افزایش ارزش بعد مادی، دعوت از افراد سرشناس مانند صاحبنامها و صاحبنظران و همچنین جلب مشارکت داوران سرشناس در جذب چاپخانهداران برای حضور در این رویداد اثرگذار است.
بهگفته وی، زمانی یک رویداد عمومی خواهد شد که با باورهای مردم گره بخورد؛ ازجمله آن ایجاد ارتباط جشنواره با موضوع سلامتی و مباحث محیطزیستی است.
شیرخانی درباره بینالمللی شدن جشنواره صنعت چاپ، گفت: به نظرم با وضع موجود در بینالمللی کردن مسابقه انتخاب اثر برتر حوزه چاپ، موفق نخواهیم شد.
وی در ادامه دستهبندی مسائل مطرحشده و برنامهریزی برای دوره آتی جشنواره را مورد تأکید قرار داد و همچنین تعریف یک سازوکار برای دریافت اثر چاپی را لازم دانست و بیان کرد: پیش از ارسال اصل اثر، میتوان با ابزارهای نوین به دریافت اثر اقدام کرد تا به این طریق انتخاب حرفهایتر و آسانتر انجام گیرد؛ همینطور میتوان درباره جشنواره یک نظرسنجی علمی از چاپخانهداران انجام داد تا این رویداد مهم به بهترین وجهی پوششدهنده خواستههای قشر چاپ باشد.
برجستهسازی اخلاق حرفهای
در ادامه این نشست قباد نظری، مدیرمسئول نشریه «دنیای چاپ» و نشریه «چاپ و تبلیغات» پیشنهاد کرد، بخش «اخلاق حرفهای» با هدف بررسی مشتری در جشنواره صنعت چاپ تعریف شود؛ وی در این رابطه افزود: شاید اثر برتری که معرفی میشود از مجموعهای بیاخلاق باشد و یا متعلق به چاپخانهای باشد که چندین کار بیکیفیت را به بازار تحویل داده و حالا ما فقط یک کار حرفهای آن را در نظر آوردهایم که در این صورت جایزه دادن به آن برای جشنواره چاپ صورت خوبی نخواهد داشت.
وی افزود: پیشنهاد من این است که برای جلوگیری از چنین معضلی، مجموعههای حائز اثر طی سال رصد شوند. همینطور خوب است که ما در کنار سایر بخشهای رقابتی یک جایزه نیز برای اخلاق حرفهای مجموعهها تعریف کنیم تا به این طریق چنین دیدگاه کاری نیکویی، ترویج شود.
پیچیدگی و چالش، مبنای داوری
رضا نورایی، فعال رسانهای حوزه چاپ و مسئول بخش داوری آثار چاپی جشنواره، بر نقش رسانهها در تقویت جایگاه جشنواره صنعت چاپ تأکید کرد و گفت: ارزش یک رقابت به داوری آثار آن است؛ مؤلفهای که بر اهمیت آن تأکید میکنم. حس مشارکت و خودجوشی باید برای حضور در این رویداد تقویت شود.
وی ادامه داد: داغ کردن تنور رقابت یکی از مصادیق همراهی رسانهها با جشنواره صنعت چاپ است. هرچه میتوانیم باید کاری کنیم، برگزیدگان، حتی اگر به روی سن دعوت نشدند، به خود افتخار کنند.
نورایی با بیان این مطلب که پیچیدگی اثر رقابتی یک ارزش است، ادامه داد: ملاک، فقط زیبایی و خوشرنگی اثر نیست؛ بلکه پیچیدگی و چالشبرانگیز بودن آن با اهمیت است.
نورایی در ادامه این نشست، ارتباط بین جشنواره صنعت چاپ با روز ملی صنعت چاپ را رد کرد و درباره توجه به طراحان و گرافیستها در جشنواره بیست و سوم گفت: این افراد در این دوره از جشنواره دیده شدند و درمجموع هفت حرفه معرفی شده است؛ طراحی گرافیک، طراحی ساختار، اپراتور چاپ، مسئول پیش از چاپ، مسئول پس از چاپ جزو افرادی هستند که در این رویداد دیده شدهاند؛ به این معنی که تنها به کار نهایی توجه نشده و دوستان ارسال کننده آثار باید در فرمی که به همراه آثار تحویل میدهند مشخصات این افراد را وارد کنند. یکی از اهداف در این دوره، ایجاد احساس رضایت و شادی است.
تفاوت رویکرد باروز ملی صنعت چاپ
محسن یگانهکاری؛ دبیر بخش انتخاب آثار برتر جشنواره ملی صنعت چاپ؛ در ادامه این نشست، ضمن جمعبندی موضوعات مطرحشده؛ با بیان اینکه همه مسائل طرحشده درخور توجه و بااهمیت هستند، درباره برگزاری اختتامیه جشنواره صنعت چاپ در روز صنعت چاپ گفت: یادآوری میکنم روز ملی صنعت چاپ در یک روز برگزار میشود اما جشنواره صنعت چاپ یک رویداد است.
وی ادامه داد: با توجه به فعالیتهای گسترده روز ملی صنعت چاپ ازجمله معرفی برگزیدگان در ۳۰ استان، بههیچوجه امکان ندارد اختتامیه جشنواره چاپ در این روز (۱۱ شهریور) برگزار شود. تأکید میکنم، جشنواره صنعت چاپ، رویکرد و هدف متفاوتی از روز ملی صنعت چاپ دارد.
این عضو دبیرخانه جشنواره صنعت چاپ افزود: پیشنهاد میکنم بخشهای مختلف که در حوزه چاپ دخیل هستند، یک برنامه ویژه برای روز ملی صنعت چاپ در نظر بگیرند تا این روز، وجه عمومیتری پیدا کند