یازدهمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی مشهد به عنوان یکی از بزرگترین رویدادها در شرق کشور در تاریخ 1 الی 4 آذرماه 1402 برگزار شد. گروههای کالایی در یازدهمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی مشهد شامل انواع چاپ نظیرِ چاپ افست، چاپ دیجیتال، چاپ پارچه، چاپ تامپو، انواع مرکب و چسب، انواع لیبلها و لفافها، شرینگ، خدمات وابسته، انواع بنر، ماشینآلات چاپ و ملزومات، ماشینهای اداری و امور چاپ، هولوگرام، انواع فیلمها، انواع ظروف پلاستیکی و بستهبندی، فویلهای آلومینیومی، پلاستیک، ماشین آلات بستهبندی و… حضور داشتند.
در حوزه تبلیغات و بازاریابی نیزاین نمایشگاه شامل صنعت تابلو سازی، هدایای تبلیغاتی، کانونهای تبلیغاتی و بازاریابی، انواع تبلیغاتی محیطی و رسانهای، ماشینهای لیزر، نرم افزارهای مرتبط با صنعت تبلیغات، خدمات و تجهیزات سینمایی و عکاسی و ... بودند. همچنین در حوزه کاغذ و کارتن نیز دراین نمایشگاه کاغذ، کارتن و مقوا، انواع قالبها، تیغههای برش، تسمههای بستهبندی، ماشین آلات کارتن سازی، ملزومات کارتن سازی و… عرضه شد. در همین رابطه «بازار بستهبندی» برای ارزیابی چگونگی برگزاری نمایشگاه چاپ و بستهبندی مشهد با شرکت کنندگان دراین نمایشگاه به گفتوگو پرداخته است که در ادامه میخوانید:
ابراهیم ابوالحسینی مدیرعامل شرکت «بازارگانی شای پک» در گفتوگو با «بازار بستهبندی» میگوید: «متاسفانه نمایشگاههای شهرستان بسیار ضعیف است. نمایشگاه چاپ و بستهبندی مشهد در سالهای گذشته بسیار پر شورتر برگزار میشد، اما امسال استقبال آنچنانی از آن نشد.»
وی میافزاید: «به ظاهر ناماین نمایشگاه، نمایشگاه چاپ و بسته است اما بسیاری از شرکتهای فعال در این زمینه در آن شرکت نکردند که اگر فعالیناین صنعت در نمایشگاه حضور داشتند، قطعا نمایشگاه پرشورتر برگزار میشد.»
مدیرعامل شرکت بازارگانی شای پک بیان میکند: «در نمایشگاه چاپ و بستهبندی 10 الی 15 درصد بازدیدکننده تخصصی وجود داشت و بیشتر بازدیدکنندگان برای نمایشگاه مواد غذایی و صنعت فرش حضور داشتند که عملا کار را برای فعالین این صنعت سخت میکردند.»
ابوالحسینی در ادامه عنوان میکند: «بنده معتقدم که تبلیغات محیطی و رسانهای دراین نمایشگاه بسیار کم بود و عملا کسی از برگزاریاین نمایشگاه اطلاعی نداشت که بخواهد در آن شرکت کند. بسیاری از شرکتها و فعالین بزرگ دراین صنعت از برگزاری نمایشگاه اطلاعی نداشتند. همچنین ساعت برگزاری نمایشگاه به گونهای نیست که بازدیدکننده رغبتی برای حضور در نمایشگاه داشته باشد.»
وی در ادامه ابراز میکند: «از دید بنده نمایشگاه داری در ایران به عنوان یک صنعت در کشور مطرح نیست و فقط به چشم یک بیزینس به آن نگاه میکنند. نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران مشتریان خود را دارد و اگر برای نمایشگاههای استانی تبلیغات و آفرهای خوبی در نظر بگیرند میتوانیم نمایشگاه پر رونق تری داشته باشیم.»
نوید عطارزاده مدیرفروش شرکت «رایا شقایق» در گفتوگو با «بازار بستهبندی» میگوید: «با توجه بهاینکه مشهد یکی از قطبهای صنعت چاپ در کشور است، این نمایشگاه چندین سال است که در مشهد برگزار میشود. اما در سالهای گذشته نمایشگاه مشهد از استقبال خوبی برخوردار نبود اما امسال استقبال شرکتها و بازدیدکنندگان بسیار خوب بوده است.»
وی میافزاید: «این نمایشگاه به دلیلاینکه یک نمایشگاه تخصصی است، پس بازدیدکننده تخصصی هم دارد و کسانی که دراین صنعت فعالیت میکنند در نمایشگاه حضور پر شوری داشتند.»
مدیرفروش شرکت رایا شقایق بیان میکند: «به واسطه زمینه فعالیتی که داریم در همه نمایشگاههایی که در صنعت چاپ و بستهبندی در کشور برگزار میشود، شرکت میکنیم و حضور پررنگی داریم.»
عطارزاده عنوان میکند: «نمایشگاه بستری است که باید بسیار پویا و در همه زمینهها از جمله معرفی کسب و کارها به مشتریان، نوآوری، صادرات و ... با پیشرفت چشمگیری رو به رو باشد.»
وی مطرح میکند: «نمایشگاه یک صنعت است اما به چشم یک صنعت به آن نگاه نمیکنند. نگاه حماتی در بخش نمایشگاهها وجود ندارد و تمامیارگانها، نمایشگاه را به عنوان منبعی برای درآمد و پولساز برای خود میدانند بر همین اساس این موضوع در نمایشگاههای تهران بسیار پررنگتر از سایر نمایشگاهها در شهرستان است.»
ایمان امیر رئیس هیئت مدیره شرکت «امیر چاپ» در گفتوگو با «بازار بستهبندی» میگوید: «این نمایشگاه برای ما خوب بود و ما توانستیم در روز اول جذب مشتری داشته باشیم. اطلاع رسانی نمایشگاه در سال جاری بهتر از سالهای گذشته بود و هنوز جای پیشرفت دارد.»
وی میافزاید: «ما اگر بتوانیم به خوبی در این صنعت فعالیت کنیم، صنعت چاپ و بسته با پیشرفت رو به رو میشود همچنین باید دراین صنعت از مدیران با تجربه تر استفاده شود تا چرخاین صنعت به حرکت درآید.»
رئیس هیئت مدیره شرکت امیر چاپ بیان میکند: «از مسئولین کشور خواهشمندم از فعالیناین صنعت حمایتهای لازم را داشته باشند زیرا تولیدکنندگان در خط مقدم کشور هستند.»
علی تقدیسی مدیر صنایع بستهبندی «چرمه» در گفتوگو با «بازار بستهبندی» میگوید: «صنعت بستهبندی کشش بسیار زیادی دارد زیرا در کشور ما بسیاری از محصولات تولید میشود و به صورت فلهای به خارج از کشور صادر میشود که از این بستهبندی در داخل کشور انجام شود، محصول و بستهبندی آن به نام کشور خودمان ثبت میشود.»
وی میافزاید: «باتوجه به سابقهای که کشور داریم، دولتها نقش حمایتی ایفا نکردهاند. ما صنایع به نقطهای رسیدهایم که عطای دولت را به اقایش بخشیدهایم یعنی اگر که بخواهیم بگوییم باید بگوییم که ما حمایت نیاز نداریم و فقط در مسیر ما سنگ اندازی نشود.»
مدیر صنایع بستهبندی چرمه عنوان میکند: «موانعی بسیاری بر سر راه تولیدکنندگان در کشئر وجود دارد که مسائل بیمهای و تامین اجتماعی در قدم اول و پس از آن، تسهیلات و مشوقهای بانکی در قدم بعدی است.»
تقدیسی بیان میکند: «ضمن تشکر از برگزارکنندهاین نمایشگاه امااین سوال مطرح میشود که چرا نمایشگاه صنایع مواد غذایی با صنایع فرش در یک مکان برگزار شود که بازدیدکننده تخصصی در نمایشگاه حضور داشته باشد و باعث بروز مشکلاتی در نمایشگاه و این صنعت شود.»
وی مطرح میکند: «در پایان برای تمام فعالیناین صنعت آرزوی موفقت دارم و امیدوارم دراین صنعت روز به روز با موفقیت روبهرو شوند.»