امروزه، جنبههای پایداری به طور معمول هنگام انجام بیشتر عملیات تولیدی و تجاری، در نظر گرفته میشود. تمرکز بسیار فراتر از کاهش ترکیبات آلی فرار (VOCs) گسترش یافته است و شامل حفظ انرژی و منابع، به حداقل رساندن ضایعات، افزایش کارایی فرآیند، استفاده از مواد تجدید پذیر و موارد دیگر میشود.
هدف توسعه محصولات و راهحلهای پایدار، کاهش ردپای کربن در فعالیتها و حمایت از مشتریان برای رعایت مقررات جدید و دستیابی به اهداف پایداری آنها است. رویکرد به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی در سراسر زنجیره ارزش، از تامین مواد خام و تولید گرفته تا توزیع، استفاده مجدد و بازیافت است. با استفاده از تجزیه و تحلیل چرخه عمر به عنوان ابزار اصلی، همراه با سایر رویکردهای ارزیابی پایداری، اثرات زیست محیطی محصولات را مستند مینماید. تلاش برای رسیدن به اهداف شامل همه تولید کننده، شرکای تجاری و مشتریان متعهد است. تنها با هم میتوانیم یک اقتصاد واقعاً پایدار ایجاد کنیم. این مقاله بر روی پایداری، سیاست سبز در صنایع شیمیایی، معیارهای اندازهگیری و الزامات مقرراتی در مورد مرکب چاپ، چسب و پوششها تمرکز دارد.
معرفی
پایداری و محیطزیست در سالهای اخیر در خط مقدم آگاهی عمومی قرار گرفتهاند، با تأثیر تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل باعث افزایش آگاهی در بخشهای دولتی و خصوصی شده است. این یکی از دلایلی است که چرا ایدههای «سبز»، «پایداری» و «دوستدار محیط زیست» برای رهبران تجاری و تولیدکنندگان برجسته شدهاند.
بازار رو به رشد مرکبهای سازگار با محیط زیست، برخی از نوآورانهترین راههای صنعت را برای بهبود اعتبار زیستمحیطی مرکب، از مرکبهای زیست تخریبپذیر و مشتقشده از سویا گرفته تا تکنیکهای مبتنی بر آب، بررسی میکند. استفاده از مرکبهای سازگار با محیط زیست و تکنیکهای چاپ در حال افزایش است، زیرا دنیای بستهبندی به تلاش خود برای کاهش اثرات زیستمحیطی آن ادامه میدهد.
دولتهای ملی و بینالمللی در حال حاضر مقررات زیستمحیطی را اتخاذ میکنند که به طور خاص به محتوای مرکب میپردازد، مانند استاندارد اتحادیه اروپا EN 134323 در مورد بازیافت پذیری بستهبندیها.
این روزها مرکبها میتوانند هر رنگی باشند به شرطی که "سبز" باشند. بدون شک، پایداری به یک موضوع اصلی در صنعت بستهبندی تبدیل شده است و بیشتر تمرکز بر روی سطوح چاپ بوده است. همه ما داستانهایی را دیدهایم که نشان میدهد این سطوح چاپی است که فضای زیادی را در محلهای دفن زباله اشغال میکند. اگر به راحتی قابل تجزیه زیستی نیست، پس بهتر است قابل بازیافت باشد.
بسیاری از مردم احساس میکنند که مرکب مسئله بزرگ بعدی در بستهبندی پایدار است. اگرچه مرکبها بخش کوچکی از بستهبندی را تشکیل میدهند، تأثیر آنها بسیار زیاد است. از این گذشته، مرکبها پیام بازاریابی محصول را ارائه میدهند. مرکب سازان و چاپخانهها باید توجه داشته باشند که کاربران نهایی چاپ شروع به درخواست کرده اند که بستهبندی آنها با مرکبهایی چاپ شود که به پایداری کمک میکند. البته انتظار میرود که این مرکبها با قیمتی مقرون به صرفه نیز عملکردی برابر داشته باشند.
وقتی نوبت به بستهبندی میرسد مرکبها و سطوح چاپ با یکدیگر ممزوج میشوند. هنگامیکه این دو ماده به هم متصل میشوند، جداسازی آنها دشوار است. اما در بازیافت و دفع اتفاق میافتد و شرایط محیطی میتواند به بدتر شدن نتایج آن کمک کند. با توجه به افزایش مقررات دولتی، فشار عمومیو تمایل به کارآمدتر کردن شیوههای تولید، جامعه تولیدی که در خط مقدم ایجاد یک دنیای سبز جدید و پایدار بوده است، قطعا صنعت چاپ است.
پایداری چیست؟
پایداری ظرفیت تحمل طولانی مدت حفظ رفاه است. دارای سه رکن اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی است که باید اندازه گیری شود. استانداردها و گواهینامههای دقیق باید ایجاد شود. پایداری محرک اصلی در پس تحول فعلی به اقتصاد دایرهای و زیستی به سمت اهداف توسعه پایدار سازمان ملل است. فوریت تغییرات اقلیمی، افراد، شرکتها و مشتریانشان را برای حرکت به سمت سبکهای زندگی، محصولات و تولید پایدار بر میانگیزد. همه شرکتهای پیشرو امروز در این درد مشترک هستند و میخواهند کار درست را انجام دهند اما بهترین استراتژیها و انتخابها و تأثیرات آنها کدامند؟ آیا ما تقاضای مشتریان جدید را برآورده خواهیم کرد و با اهداف و مقررات آتی مطابقت خواهیم داشت؟ چگونه مزایای پایداری خود را به طور معتبر به مشتریان اصلی خود منتقل کنیم؟
یک استراتژی پایداری که به خوبی طراحی شده است، بر پایه استدلال مبتنی بر واقعیت است، پایهای مناسب و آیندهنگر برای ایجاد کسبوکار فراهم میکند. همچنین برای تلاش در بازار به فرآیندها، فناوریها و شیوههای طراحی سازگار با محیط زیست بهبود یافته نیاز داریم.
درک عوامل پایداری در اوایل چرخه تحقیق و توسعه به کاهش ریسک پروژه توسعه کمک میکند:
• ارتباط موثر با مشتریان
• استناد به استراتژیهای پایداری بر اساس واقعیتها و علم
• مقایسه مواد خام جایگزین، فناوریها و راه حلهای تجاری
• طراحی ابتکارات تحقیق و توسعه برای حمایت از اهداف پایداری
• تضمین و برنامه ریزی برای انطباق با مقررات آتی
• حمایت از سیاستهای دولت در تصمیم گیری
حفاظت، جامعه و فرهنگ شرکتی
حفاظت: برای ایجاد محصولات با کیفیت با حداقل تأثیر زیست محیطی و متعهد به استفاده از مواد خام تجدید پذیر و طبیعی برای دستیابی به این هدف. تامین منابع مواد خام از عملیات مدیریت شده پایدار و با هدف تعیین کمیت اثرات زیست محیطی مواد خام و محصولات نهایی. طراحی فرمولاسیون مرکب برای استفاده آسان توسط مشتریان برای افزایش کارایی که منجر به استفاده از کمترین مقدار مرکب لازم میشود.
جامعه: برای حمایت از جوامعی که در آن همه میتوانند زندگی کامل را داشته باشند. برای حداکثر سود برای جامعه، صنعت باید پیشنهادات تجاری را با آگاهی از تأثیر آن بر جوامع انجام دهد. منافع کارمندان، خانوادههای آنها و جوامعی که در آن کار میکنند را با نگرانی جدی در نظر بگیرد. باید به تقویت روابط قوی با مشتریان خود و جوامع اطراف و در عین حال حمایت از تلاشها برای ایجاد یک اقتصاد دایره ای اعتقاد داشته باشند.
فرهنگ شرکتی: فرهنگ شرکتی نشان دهنده تعهد به تولید و ارائه محصولات با استفاده از حداقل منابع است. همچنین تجهیزات پیشرفته تولید، فرهنگ تولیدی را ترویج میکند که کمترین انتشار کربن را تولید میکند.
یک رویکرد سازگار با محیط زیست برای حفظ سیاره ما
معرفی استراتژیهای سازگار با محیط زیست برای دستیابی به اقتصاد دایرهای شامل ارزیابی چرخه زندگی (LCA) است. ارزیابی چرخه حیات (LCA) با هدف تعیین کمیت اثرات زیستمحیطی ناشی از ورودیها و خروجیهای مواد، مانند مصرف انرژی یا آلودگی هوا، در کل چرخه عمر یک محصول برای کمک به مصرفکنندگان در تصمیمگیریهایی که به نفع محیطزیست است، انجام میشود.
رویکرد گهواره برای توجه بیشتر برای ارزیابی چرخه عمر یک محصول رنگ استفاده میشود. تمام مراحل چرخه زندگی، از استخراج مواد خام تا توزیع محصول نهایی را در نظر میگیرد.
سیستمیکه اثرات زیستمحیطی محصولات و مواد خام آنها را در طول عمرشان ارزیابی میکند تا محصولات مرکب بهینه را برای کاهش اثرات زیستمحیطی، مانند انتشار کربن تعیین کند.
سایر اقدامات پایدار باید شامل موارد زیر باشد:
• انتخاب مواد – تامین منابع مواد خام از منابع مدیریت شده پایدار
• تولید – همیشه هدف استفاده از روشهای تولید با مصرف انرژی کارآمد و تولید ضایعات صفر باشد
• حمل و نقل – برای شناسایی حمل و نقل با راندمان بالاتر و کوچک کردن بستهها برای به حداقل رساندن کربن انتشار گازهای گلخانه ای
• استفاده از محصولات – تمام اهداف توسعه محصول شامل کاهش اثرات مضر زیست محیطی است
• دفع زباله – معرفی بستهبندیهای قابل شارژ و قابل تعویض برای به حداقل رساندن ضایعات
• ارتقای پایداری – همکاری با مصرف کنندگان و جامعه اطراف
سیاست "سبز" چیست؟
(الف) منابع "سبز" مواد.
(ب) مواد منبعی که حاوی مواد خام سمی، خطرناک یا مشکوک نیستند. (C) مصرف انرژی و انتشار CO2 را کاهش دهید. هدف کربن خنثی است.
(د) اثرات زیست محیطی را به حداقل برسانید:
• کاهش ضایعات
• بهبود قابلیت بازیافت
• بهبود زیست تخریب پذیری
• عدم وجود ضایعات سمی، حتی بیشتر بدون سموم در هنگام سوزاندن زباله
• کاهش انتشار CO2.