بزرگترین نمایشگاه در صنعت چاپ و بستهبندی تهران از تاریخ 22 آذر تا 25 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد. در این نمایشگاه که با عنوان نمایشگاه چاپ بستهبندی و صنایع وابسته از آن یاد میشود شرکتهای فعال در زمینه بستهبندی، شرکتهای تولید کننده و واردکننده ماشین آلات بستهبندی، شرکتهای خدماتی چاپخانه افست و چاپخانههای دیجیتال، شرکتهای واردکننده و تولیدکننده ماشینآلات صنعت چاپ و تمامی مشارکتکنندگان تخصصی در این حوزه هر ساله حضور پیدا میکنند.
امسال نیز 450 شرکت ایرانی و بیش از 50 شرکت خارجی غرفهگذاران این نمایشگاه بودند. مراسم افتتاحیه سیامین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته صبح روز چهارشنبه (۲۲ آذرماه) با حضور دکتر محمد مهدی برادران معاون وزیر صمت، مونا ابرو فراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صمت، حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از روسای اتحادیههای چاپ سراسر کشور و فعالان صنعت چاپ و بستهبندی در سالن شماره یک نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران یکی از بزرگترین رویدادهای صنعت چاپ و بستهبندی در ایران و منطقه است. این نمایشگاه با حضور شرکتهای برتر و تأمین کنندگان تجهیزات و ماشینآلات صنعت چاپ و بستهبندی، فرصتی برای معرفی آخرین دستاوردها، محصولات و خدمات مربوط به این صنعت به کاربران ارائه میکند. نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران، از سال ۱۳۸۶ با هدف معرفی محصولات و خدمات صنعت چاپ و بستهبندی برای عموم مردم برگزار میشود. این نمایشگاه به عنوان یکی از بزرگترین و پربازدیدترین نمایشگاههای صنعت چاپ و بستهبندی در خاورمیانه شناخته شده است. این رویداد با حضور بیش از ۵۰۰ شرکت برتر صنعت چاپ و بستهبندی از سراسر دنیا، یک فرصت برای معرفی آخرین دستاوردها و تکنولوژیهای این صنعت به شمار میرود.
تاریخچه صنعت چاپ و بستهبندی
صنعت چاپ و بستهبندی یکی از صنایع پویایی است که تأثیر بسیاری بر روی صنایع دیگر دارد. این صنعت به معنای پردازش و تولید محصولات چاپی و بستهبندی شده به منظور استفاده در صنایع مختلف است. این صنعت از دو بخش اصلی تشکیل شده است: صنعت چاپ و صنعت بستهبندی.
صنعت چاپ به تولید محصولات چاپی از جمله کتاب، مجله، روزنامه، بروشور، کاتالوگ، برچسب، لیبل و ... میپردازد. این صنعت با استفاده از تکنولوژیهای جدید و ماشینآلات پیشرفته، توانسته است به طراحی و چاپ محصولاتی با کیفیت بالا، با سرعت بیشتر و هزینه کمتری بپردازد.
صنعت بستهبندی همچنین نیز به تولید محصولات بستهبندی شده برای محصولات مختلف مانند مواد غذایی، دارو، کالاهای الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و... میپردازد. این صنعت با استفاده از مواد جدید و پیشرفته و تکنولوژیهای بستهبندی مدرن، توانسته است محصولاتی را تولید کند که بهترین حفاظت را برای محصولات فراهم میکنند و به همین دلیل برای حفظ کیفیت و طول عمر محصولات بسیار مهم هستند.
در نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران، شرکتها و تأمین کنندگان تجهیزات و ماشینآلات صنعت چاپ و بستهبندی از سراسر دنیا به منظور معرفی محصولات و خدمات خود حضور دارند.
نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران، شامل بخشهای مختلفی مانند بستهبندی، چاپ و برش، مواد اولیه، تجهیزات، دستگاههای چاپ، ماشینآلات پردازش تصویر و ... است. در هر بخش شرکتها و تأمین کنندگان محصولات و خدمات خود را به صورت جداگانه به نمایش میگذارند و بازدیدکنندگان میتوانند با محصولات و خدمات ارائه شده در هر بخش آشنا شوند.
در بخش بستهبندی، شرکتهای تولید کننده مواد بستهبندی و تجهیزات مربوط به این صنعت شرکت میکنند. این شرکتها محصولاتی مانند جعبه، کیسه، ساک، پاکت و... را تولید میکنند. هدف اصلی این شرکتها، تولید مواد بستهبندی با کیفیت بالا و مناسب برای حفظ و حمل محصولات است.
در بخش چاپ و برش، شرکتهای تولید کننده ماشینآلات چاپ و برش شرکت میکنند. این شرکتها ماشینآلاتی مانند ماشینهای چاپ دیجیتال، فلکسوگرافی، افست و ... را تولید میکنند که برای چاپ محصولات مختلف از جمله کتاب، مجله، بروشور، کاتالوگ و... استفاده میشود.
در بخش تجهیزات، شرکتهای تولید کننده تجهیزات مربوط به صنعت چاپ و بستهبندی شرکت میکنند. این شرکتها محصولاتی مانند دستگاههای جوهرافشانی، دستگاههای تولید برچسب، دستگاهای چاپ، دستگاههای بستهبندی، دستگاههای گرمایی و... را تولید میکنند. هدف اصلی این شرکتها، تولید تجهیزاتی با کیفیت بالا و با تکنولوژی بروز است که باعث بهبود کارایی و کیفیت محصولات چاپ و بستهبندی میشود.
در بخش مواد اولیه، شرکتهای تولید کننده مواد اولیه مانند کاغذ، محصولات پلاستیکی، چسب و... شرکت میکنند. این شرکتها محصولات با کیفیت و مطابق با استانداردهای بینالمللی را تولید میکنند که در تولید محصولات چاپ و بستهبندی به کار میروند.
در بخش دستگاههای چاپ، شرکتهای تولید کننده دستگاههای چاپ شرکت میکنند. این شرکتها دستگاههای مختلفی مانند دستگاههای چاپ لارج فرمت، دستگاههای چاپ تک رنگ و چند رنگ و ... را تولید میکنند که در تولید محصولات چاپی مورد استفاده قرار میگیرند.
در بخش ماشینآلات پردازش تصویر، شرکتهای تولید کننده دستگاههای پردازش تصویر شرکت میکنند. این شرکتها دستگاههایی مانند اسکنر، پرینتر، دستگاههای فتوکپی و... را تولید میکنند که در پردازش تصاویر و اسناد مورد استفاده قرار میگیرند.
هدف این نمایشگاه ارائه آخرین تکنولوژیهای مورد استفاده در صنعت چاپ و بستهبندی به بازدیدکنندهها و حرفهایهای این صنعت است. با حضور در این نمایشگاه، با تجهیزات و تکنولوژیهای جدید و بهبودیافته آشنا میشوند و میتوانند نیازهای خود را در حوزه چاپ و بستهبندی بهتر برآورده کنند. همچنین در این نمایشگاه، شرکتهای تولیدکننده محصولات چاپ و بستهبندی میتوانند با مشتریان و همکاران خود دیدار کنند و روابط تجاری خود را تقویت کنند. با حضور در این نمایشگاه، شرکتهای صنعتی و تجاری میتوانند محصولات و خدمات خود را به بازار هدف خود معرفی کرده و در افزایش فروش خود موفقیت بیشتری کسب کنند.
یکی از مهمترین بخشهای این نمایشگاه، بخش نمایشگاههای بستهبندی است. در این بخش، شرکتهای تولید کننده محصولات بستهبندی، محصولات خود را به صورت دستهبندی شده و به نمایش میگذارند. این بخش به بازدیدکنندگان اجازه میدهد تا با تنوع محصولات بستهبندی آشنا شوند و نمونههایی از محصولات جدید و متنوع را مشاهده کنند.
بخش دیگری که در این نمایشگاه به معرفی و نمایش محصولات اختصاص دارد، بخش چاپ است. در این بخش، محصولات چاپی متنوعی نمایش داده میشود که شامل کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، کارتن تبلیغاتی، پوستر و سایر محصولات چاپی است.
این نمایشگاه بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در حوزه چاپ و بستهبندی است که شرکتهایی از چین، ایتالیا و آلمان نیز محصولات خود را ارائه کردهاند.
با توجه به نقش محوری مواد اولیه بستهبندی و چاپ در توسعه و کیفیسازی این صنعت، امسال شرکت زر فروکتوز از زیرمجموعههای گروه صنعتی و پژوهشی زر به عنوان بزرگترین تولید کننده نشاستههای صنعتی، اکسید، چسب پایه نشاسته، گچ برگ، اسپری استارج و ورق سازی، آخرین محصولات خود را که عمدتا در شرکتهای دانش بنیان این گروه تولید شده در نمایشگاه عرضه کرده است. در این نمایشگاه، علاوه بر عرضه جدیدترین دستگاههای چاپ، ماشینآلات بستهبندی، دستگاهها و تجهیزات کد گذاری و پلمپ صادراتی، روشهای نوین بستهبندی کالاها با هدف جذب مخاطبان و ورود به بازارهای صادراتی نیز ارائه خواهد شد.
احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته گفت: ما مطمئن هستیم که موفق هستیم. ما درنظر داریم اتحادیه چاپخانه داران تهران را استانی کنیم؛ تا الان شش استان اتحادیه استانی دارند. تخلفاتی که صورت گرفته است بیشتر در حاشیه تهران بوده بنابراین استانی شدن یک اتفاق ضروری برای جلوگیری از این دست تخلفات است.
وی در ادامه افزود: بنده از خانم ابروفراخ تشکر ویژه میکنم که در این دو سال زحمات بسیاری برای صنعت چاپ کشیدند و همواره یار و یاور این حوزه بودند. از جناب سیرجانی هم تشکر میکنم که بر اساس حمایتهای ایشان قرار است واحدهای چاپی که بالای ۵۰ نفر پرسنل دارند پروانه صنایع دریافت کنند. مطمئن هستم با این تیم کارهای بسیار مفیدی برای صنعت چاپ به ثمر خواهد رسید.
محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در زمینه برگزاری این نمایشگاه گفت: صنعت چاپ در سالهای اخیر رشد قابلتوجهی داشته که یکی از نشانههای آن نمایشگاهی است که در حال برگزاری است. در شرایط کنونی ما در صنعت چاپ به ۹۶ درصد عمق تولید داخلی رسیدهایم. تنها بخش اندکی از خارج از کشور وارد میکنیم که بر اساس مجوز کمیسیون مربوطه در وزارت ارشاد است. این در حالی است که ما معتقدیم این بخش نیز میتواند در داخل کشور تولید شود تا ما بتوانیم جشن خودکفایی این صنعت را به صورت صددرصد در داخل کشور برگزار کنیم.
وی ادامه داد: نمایشگاه چاپ به عنوان ویترین نمایشگاههای دیگر شناخته میشود و به همین دلیل از نظر زیباییهای بصری جز نمایشگاههای زیبا به شمار میرود. هدف ما این است که از چاپخانهداری رایج به سمت صنعت چاپ مکمل برای صنایع دیگر حرکت کنیم. بدون تردید این صنعت در بازاریابی داخلی و خارجی مؤثر است. البته ما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و میزان مصرف سرانه بستهبندی در ایران نسبت به متوسط جهانی پایین است.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت تصریح کرد: صنعت بستهبندی در صادرات صنایع مختلف نقش دارد که این نقش از یک تا سی درصد در نوسان است. این وضعیت درباره صنایعی مانند شیرینی و شکلات حتی تا ۴۰ درصد نیز میرسد. به همین دلیل ما در زمینه صادرات باید توجه بیشتری به این صنعت داشته باشیم.
در ادامه مراسم از مونا ابرو فراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صمت، محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، بهمن پورکلباسی صحاف برگزیده، بیژن گلستانیان فعال صنعت چاپ و میریونس جعفری پیشکسوت و نایب رئیس اتحادیه چاپخانه داران تهران تقدیر و تشکر به عمل آوردند و در پایان از سند راهبردی صنعت چاپ و بستهبندی ایران رونمایی شد.
پس از پایان مراسم افتتاحیه سی امین نمایشگاه چاپ، بستهبندی و ماشینآلات وابسته دکتر برادران به همراه هیئتی از فعالان صنف چاپ و بستهبندی از غرفههای مطرح شرکت کننده در این آوردگاه بازدید به عمل آورد و با مدیرانشان به گفت و گو نشست.
فراتر از انتظار
با این همه باید دید که نظر شرکتکنندگان در این نمایشگاه چیست؟ آیا توقعات آنها از نمایشگاه بین المللی چاپ و بستهبندی تهران برآورده شده است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی بیشتر ابعاد نمایشگاه با تعدادی از حاضران در نمایشگاه به گفت و گو پرداختهایم که در ادامه میخوانید:
تبلیغات گسترده، وجه تمایز نمایشگاه
مسیح فرنگی عضو هیئت مدیره شرکت «گرین فیلد» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: « نمایشگاه چاپ و بستهبندی این دوره، فوق العاده برگزار و شرکت ما با استقبال بی نظیری از سوی مشتریان داخلی و خارجی روبه رو شد. نمایشگاه برای ما جایی است که ما بتوانیم خودمان را به تمام مخاطبانمان معرفی و از یک سری از محصولات جدیدمان رونمایی کنیم.»
وی میافزاید: «هدف ما برای شرکت در نمایشگاه، فقط فروش نیست و اهداف بزرگتری داریم. اهداف ما این این است که یک مشاوره خوب به کسانی که در این صنعت فعالیت میکنند، ارائه دهیم تا بتوانند درست ترین محصول را انتخاب کنند بر همین اساس باید در قدم اول بتوانیم اعتماد مشتری را جلب کنیم که در ادامه مسیر بتوانیم یک کالای با کیفیت به آنها رائه دهیم.»
عضو هیئت مدیره شرکت گرین فیلد در ادامه مطرح میکند: «رسانههای فعال در صنعت چاپ و بستهبندی تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی انجام داده اند و این موضوعی است که در کمتر نمایشگاهی دیده میشود.»
فرنگی عنوان میکند: «نمایشگاه چاپ و بستهبندی امسال بسیار متفاوت تر از سالهای گذشته برزار شد. تبلیغات گستردهای که برای این نمایشگاه در نظر گرفته بودند، این نمایشگاه را از سایر نمایشگاهها متمایز ساخت.»
سکوی پرش برای شرکتها
محسن کریمی مدیرفنی شرکت «قالب سازی ابتکار» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «ما در تلاشیم تا با پیوستگی هر چه بیشتر در صنعت چاپ و بستهبندی فعالیت کنیم و محصولات با کیفیت تری را به بازار ارائه دهیم.»
وی میافزاید: «نمایشگاه امسال نسبت به سالهای گذشته، از پویایی بیشتری برخوردار است مخصوصا در بخش اتحادیه که فعالیتهای بیشتری را انجام دادهاند که این موضوع جامعه را به سمت رشد و شکوفایی به حرکت در میآورد.»
مدیرفنی شرکت قالب سازی ابتکار مطرح میکند: «طی 2 الی 3 سال اخیر در صنعت قالب سازی، پیشرفتهای بسیاری حاصل شده است که همه اینها نتیجه شرکتهای فعال در این صنعت است. وجود نمایشگاهها در هر صنعتی باعث پیشرفت آن صنعت میشود و حضور شرکتها در نمایشگاه باعث میشوند که مصرف کنندگان این صنعت به اطلاعات جامع تری دست یابند.»
کریمی در پایان میگوید: «تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاههایی که در این صنعت برگزار میشود، غیر قابل توصیف است. نمایشگاه چاپ و بستهبندی سئول، سی امین دوره برگزاری خود را پشت سر گذاشته است و از حجم ماخبان بالایی در صنعت نمایشگاهی برخوردار است.»
محدودیت فضا
محمدناصر تأملی قائم مقام مدیرعامل شرکت «تکنام کیهان پلیمر» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «همه میدانند که نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران، مهم ترین رویداد در این صنعت محسوب میشود و به نظر بنده نمایشگاه امسال به خوبی برگزار شد و استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفت. همچنین بازخورد خوبی از بازدیدکنندگان گرفته شد و امیدواریم در سالهای بعد هم با این استقبال روبهرو شویم.»
وی میافزاید: «فعالان صنعت چاپ و بستهبندی با این نمایشگاه به صورت جدی تری برخورد میکنند و برای برگزاری آن همکاریهای لازم را دارند که این موضوع باعث هم افزایی و تبادل اطلاعات در این صنعت میشود.»
قائم مقام مدیرعامل شرکت تکنام کیهان پلیمر در ادامه مطرح میکند: «این نمایشگاه در مقایسه با سایر نمایشگاهها، بازدیدکننده بیشتری به صورت سنتی داشته است. در کشور ما هر شهری یک نمایشگاه چاپ و بستهبندی دارد که معمولا مردم فقط در اصلی ترین نمایشگاه که همین نمایشگاه چاپ و بستهبندی سئول است، شرکت میکنند.»
تأملی در پایان میگوید: «تیم برگزاری این نمایشگاه به گونه ای بوده است که نمایشگاه را نسبت به سال گذشته پربار تر کرده است. اما محدودیت فضا در این نمایشگاه برای شرکتها، یک نقص از سوی برگزار کننده محسوب میشود.»
مناسب برای مراودات تجاری
سماء صفایی رئیس هیئت مدیره شرکت چاپ و بستهبندی «سرو آزاد سایان» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه نسبت به سال گذشته پربار تر برگزار شد اما این چیزی نیست که شرکتها از حضور در نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران میخواهند.»
وی میافزاید: «این نمایشگاه متفاوت تر از نمایشگاههایی است که در این صنعت برگزار میشود و همین موضوع باعث شده است تا سی امین دوره برگزاری این نمایشگاه را هم پشت سر بگذاریم.»
رئیس هیئت مدیره شرکت چاپ و بستهبندی سرو آزاد سایان مطرح میکند: « نمایشگاهها همیشه فضای مراودات است و از همه مهتر دیدار نزدیک با مشتریان و تامین کنندگان را رقم میزند. نمایشگاه امسال، در بخشهایی ضعف داشت این نمایشگاه میتوانست سکوی پرشی برای شرکتها باشد تا در صنعت خود بدرخشند.»
آینده روشن صنعت چاپ و بستهبندی
کوروش پناهی مدیرعامل شرکت «اکوتابان پارس» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «سی امین نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران، به شدت مفید، کارا و موثرتر از سال گذشته برگزار شد.»
وی میافزاید: «وجه تمایز این نمایشگاه این است که مشتریان چه میزان اهمیت برای این نمایشگاه قائل اند. در این نمایشگاه شرکتهای بزرگی در صنعت چاپ و بستهبندی حضور دارند و وجود شرکتهای بزرگ باعث افزایش اعتماد و رقابت میان تمام شرکتها میشود.»
مدیرعامل شرکت اکوتابان پارس در ادامه بیان میکند: «در حال حاضر بزرگترین مشکلی که برگزاری نمایشگاه با آن روبه رو است، ساعت نمایشگاه است. اگر این مشکل حل شود، میتوانیم در سالهای بعد بازدیدکننده و افراد موثر بیشتری در نمایشگاه داشته باشیم.»
پناهی مطرح میکند: «آینده صنعت چاپ و بستهبندی روشن است. اگر از این صنعت حمایت صورت گیرد، میتوانیم با کشورها رقابت کنیم و به جایگاه اصلی خودمان برسیم.»
حضور شرکتهای خارجی
سعید حاجیلو مدیرعامل هلدینگ «نقش الماس» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «برگزارکنندگان نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران با وجود اینکه کشور با مشکلاتی نظیر تحریمها روبرو است، همواره سعی کردهاند که نمایشگاه را سرپا نگه دارند که این انگیزه و همت جای تقدیر و تشکر دارد.»
وی میافزاید: «این نمایشگاه همواره در صنعت چاپ و بستهبندی در داخل کشور بازخورد خوبی داشته و مورد استقبال فعالان این صنف بوده است پس میتوان نتیجه گرفته که هر کسی در این نمایشگاه شرکت میکند، بازخورد لازم را گرفته است.»
مدیرعامل هلدینگ نقش الماس بیان میکند: «البته اینکه شرکتهای چینی یا تایوانی در نمایشگاه حاضر میشوند اتفاق خوبی است اما قطعاً کافی نیست. باید دید کسانی که شرکت میکنند آیا با خود تکنولوژیشان را نیز به ایران میآورند یا کسانی هستند که صرفاً چشم به اخذ بازار ایران دارند.»
حاجیلو در پایان میگوید: «برای مثال در سالهای گذشته شرکتهای ترکیهای برای ارائه محصول و تکنولوژی در نمایشگاه شرکت نداشتند بلکه برای جذب مشتری کالای چاپی برای شرکت خودشان در این آوردگاه حضور یافته بودند. همچنین باید توجه داشت که چین یک کشور مقلد و کپی کار است؛ بنابراین ما انتظار داریم که دولت امکاناتی فراهم کند که شرکتهای اصلی و صاحب تکنولوژی یا حداقل نمایندگیهای آنها در ایران در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.»
بزرگترین مشکل شرکتها
مهسا رشیدبیگی مدیرفروش شرکت «پرسال» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه از نظر تعداد بازدیدکننده خیلی بهتر از سالهای گذشته بود. بازدیدکنندگان بسیاری از شهرستانها در نمایشگا حضور داشتند و این نمایشگاه یکی از بهترین نمایشگاههای برگزار شده پس از دوران کرونا بود.»
وی میافزاید: «نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران یک نمایشگاه اصلی در صنعت است. سی سال است که این نمایشگاه برگزار میشود و مشتریان اصلی خود را دارد بر همخین اساس ما هر ساله در این نمایشگاه شرکت میکنیم.»
مدیرفروش شرکت پرسال بیان میکند: «بزرگترین مشکلی که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم در بخش واردات و تخصیص ارز است. اما تنها فعالیتمان در این صنعت، فروش با سود بسیار ناچیز است.»
رشیدبیگی مطرح میکند: «حمایتی از سوی دولت صورت نمیگیرد و اگر واردات به همین صورت ادامه دار باشد، آینده صنعت را نمیتوان مثبت ارزیابی کرد. هرچند که امروزه پلاستیک جایگزین کاغذ و مقوا شده است و این موضوع در سالیان بعد، محیط زیست را نابود میکند.»
ورود به بازارهای صادراتی
داوود طالبی مدیر هلدینگ چاپ و بستهبندی «خجسته برند کیاپارس» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه مانند هر سال پربار و محل مناسبی برای عرضه فعالیتها است و ما از این نمایشگاه خیلی راضی بودیم.»
وی میافزاید: «این نمایشگاه باعث میشود که هم مشتریهای قدیمیمجددا برای مذاکره حضور یابند و هم مشتریهای جدیدی که میخواهند فعالیت خود را آغاز کنند، میتوانند با حضور در نمایشگاه اطلاعات کافی را کسب کنند. هر دوی این گروهها نیز بر رونق این صنعت تاثیرگذار هستند.»
مدیر هلدینگ چاپ و بستهبندی خجسته عنوان میکند: «نمایشگاهها همیشه مسیری برای رشد صنایع بوده است. در این نمایشگاهها میتوانیم محصولات شرکت را معرفی کرده و به پیشرفت این صنعت کمک کنیم. بدون شک محیط بسیار خوبی که این نمایشگاه نسبت به نمایشگاههای دیگر دارد، باعث پیشرفت آن میشود.»
طالبی در پایان مطرح میکند: «برداشت من از این نمایشگاه این است که هر سال باید قوی تر از سال گذشته باشد. همچنین باید دروازۀ ورود به بازارهای صادراتی را مهیا کند. بنابراین این نمایشگاه میتواند یک کاتالیزور باشد که ما هرچه سریعتر به دروازه صادراتی راه پیدا کنیم.»
ارتباطات گسترده
مهرداد محمدی مدیرعامل شرکت «میکا شیمیپارسه» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «وجود چنین نمایشگاههایی در هر صنعتی لازم و نعمت است زیرا در اینگونه نمایشگتهها محصولات معرفی و ارائه میشوند.»
وی میافزاید: «نمایشگاهها لازمه ارتباطات گسترده و پیشرفت هر کشوری تلقی میشود اما در کشور ما ضعیف برگزار میشوند. باید امکاناتی فراهم شود تا از خارج از کشور هم در نمایشگاهها شرکت کنند، زیرا این امر بسیار مثبت و مفید است.»
مدیرعامل شرکت میکا شیمیپارسه عنوان میکند: «این نمایشگاهها موجب دیدارهای مجدد همکاران با یکدیگر، دیدار با مشتریها و دیدار و آشنایی با بازارهای جدید میشود. همچنین این دیدارها باعث نزدیکتر شدن دلها میشود و کسانی که در این حرفه ای با یکدیگر همکاری میکنند و یا رقیب یکدیگر باشند، فرصتی برای همکاری مجدد پیدا میکنند.»
محمدی در پایان میگوید: «نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران به دلیل تخصصی بودن آن نسبت به نمایشگاههای دیگر، تاثیر بیشتری میگذارد. زیرا بازدیدکنندگان نمایشگاه عموم مردم نیستند و کسی که مسافت طولانی را طی میکند، به دنبال اهداف بزرگی است.»
حضور هیئتهای مختلف از کشورهای
مهرانه نبردی مدیر روابط عمومی شرکت «چاپ بانک ملت» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته که ما در آن شرکت کرده بودیم، بهتر بود و دلیل آن هم این است که ستاد برگزاری نمایشگاه از اتحادیه بازرگانی کشورهای دیگر مانند سلیمانیه عراق، افغانستان و دیگر کشورها بازدیدکننده دعوت کرده بود.»
وی میافزاید: «نمایشگاهها ۱۰۰ درصد در پیشرفت این صنعت موثر هستند. زمانی که شما بتوانید محصولی که در شرکت تولید میشود را به مشتریها نشان دهید، این موضوع بر فروش و پویایی صنعت بستهبندی نیز تاثیری بسیاری دارد.»
مدیر روابط عمومی شرکت چاپ بانک ملت عنوان میکند: «نمایشگاه چاپ و بستهبندی که در سئول برگزار شد، نمایشگاه خوبی بود. شاید یکی از امتیازات این نمایشگاه بازدیدکننده بیشتر است. از سوی دیگر چون هیئتهای مختلف از کشورهای دیگر حضور داشتند این موضوع میتواند بازار خوبی برای ما ایجاد کند که بتوانیم با کشورهای پیشرفته دیگر رقابت کنیم.»
تلاقی زمان نمایشگاه تهران با...
فرهاد مغزیان رئیس بازرگانی پالایشگاه غلات «گلشهد و شهدینه آران» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «این نمایشگاه، نمایشگاه خوبی است که میتواند به رونق این صنعت کمک کند. امیدوارم تمام صنایع به این نمایشگاهها مراجعه کنند و کارهای خود را معرفی نمایند.»
وی میافزاید: «حضور در نمایشگاه یک مسائلی را پشت سر دارد یکی از آنها ارائه محصولات خوب و معرفی به شرکتها است. دومین مورد دید و بازدیدهایی است که مدیران نمیتوانند از سر مشغله زیاد با دیگران ارتباط برقرار کنند و این نمایشگاه کمک بزرگی به شرکتها میکند.»
رئیس بازرگانی پالایشگاه غلات گلشهد و شهدینه آران توضیح میدهد: «این نمایشگاه نشان داد که میتواند به سایر نمایشگاههای بزرگ خارجی نزدیک شود. بدون شک در صورتی که تحریم لغو شود، شرکتهای خارجی هم در این نمایشگاه شرکت میکنند.»
مغزیان عنوان میکند: «کار خوبی که برگزارکننده نمایشگاه انجام داده است این است که هیئتهای خارجی بسیاری را دعوت کرده که این موضوع باعث شده است بتوانیم همکاری بسیاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشیم.»
موفقیتهای روز افزون
سعید کاهه مدیربازرگانی صنایع «سهند کارتن» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه چاپ و بسته بندی به دلیل تخصصی بودن آن نسبت به نمایشگاه های دیگر، تاثیر بیشتری میگذارد. زیرا بازدیدکنندگان نمایشگاه عموم مردم نیستند و کسی که مسافت طولانی را طی میکند، به دنبال اهدافی است.»
وی میافزاید: «این نمایشگاه ها موجب دیدارهای مجدد همکاران با یکدیگر، دیدار با مشتریها و دیدار و آشنایی با بازارهای جدید میشود. همچنین این دیدارها باعث نزدیکتر شدن دلها میشود و کسانی که در این حرفه ای با یکدیگر همکاری میکنند و یا رقیب یکدیگر باشند، فرصتی برای همکاری مجدد پیدا میکنند.»
مدیربازرگانی صنایع سهند کارتن عنوتن میکند: «صنعت چاپ، بستهبندی و ماشینآلات به تولید مواد اولیه صنایع سلولزی وابسته است، پس چه بهتر که برای نمایش این قدرت داخلی کشورمان و فعالیت تولیدکنندگان که به گفته سندیکا به قطبی در زمینه کاغذ و تولید مقوا تبدیل شده اند، از فضای نمایشگاهی استفاده کرده و به موفقیتهای بهتری در صنعت سلولزی ایران دست پیدا کنیم.»
کاهه در پایان میگوید: «در این صنعت برگزاری چنین نمایشگاههایی میتواند حامیو پشتیبان صنعت بستهبندی باشد تا ما بتوانیم سریعتر آن چه را که در دنیا اتفاق میافتد وارد صنعت بستهبندی خود کنیم.»
جایگاه چاپ بسته بندی
محمد حدادی پور عضو هیات مدیره شرکت «سنا ایده آفرین برند سناپک» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه چندسالی بود که از رونق افتاده بود. امسال هم مسائل اقتصادی سایه سنگینی بر سر این صنعت انداخت اما در کل نمایشگاه بدی نبود و توانست جایگاه صنعت بستهبندی را به مخاطبان خود معرفی کند. امیدواریم صنعت بستهبندی کشور با رشد بسیاری همراه باشد.»
وی میافزاید: «چندین دوره است که در نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران شرکت میکنیم، نمایشگاه امسال بسیار پر رونق تر از سالهای گذشته آغاز شد و مصرف کنندگان خوبی را شناسایی و اقدامات لازم جهت همکاری صورت گرفته است.»
عضو هیات مدیره شرکت سنا ایده آفرین برند سناپک مطرح میکند: «نمایشگاهها همیشه فضای مراودات است و از همه مهتر دیدار نزدیک با مشتریان و تامین کنندگان را رقم میزند. نمایشگاه امسال، در بخشهایی ضعف داشت اما امیدواریم در سال های بعد بهتر برگزار شود.»
حدادی پور در رابطه با اینکه نمایشگاه ها تا چه میزان بر رشد صنعت چاپ و بسته بندی موثر است، خاطر نشان میکند: «نمایشگاه ها ۱۰۰ درصد در پیشرفت این صنعت موثر هستند. زمانی که شما بتوانید محصولی که در شرکت تولید میشود را به مشتری ها نشان دهید، این موضوع بر فروش و پویایی صنعت بستهبندی نیز تاثیری بسیاری دارد.»
مشکلات نمایشگاه
حمید بخشی عضو هیئت مدیره شرکت «آونگِ زمان» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «نمایشگاه چاپ و بستهبندی سالهای گذشته پرفروغ تر از امسال برگزار شد. این نمایشگاه میتوانست به بهترین نحو برگزار شود که با ایراداتی به کار خود پایان داد.»
وی میافزاید: «نمایشگاههای بینالمللی میدان رونق صنایع تلقی میشود، اما سال جاری به دلیل مشکلات در برگزاری این نمایشگاه، به آن خوبی که مد نظر بود برگزار نشد. همین امر هم موجب شد تا نتوانیم آنطور که باید در نمایشگاه حضور داشته باشیم.»
عضو هیئت مدیره شرکت آونگِ زمان مطرح میکند: «نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته به ویژه پارسال بسیار کم فروغ و کم بازدید بود، با این شرایط نمیتوان انتظار نتیجه مطلوب از این نمایشگاه را داشت.»
بخشی مطرح میکند: «نمایشگاه امسال با استقبال خوبی روبه رو بود، اما تنها مشکل این نمایشگاه ساعت برگزاری آن بود، حال و هوای نمایشگاه خوب بود اما میتوانست بهتر هم باشد. به وسیله شرایط فعلی که وجود دارد، بسیاری از مشتریان، تامین کنندگان و خریدارانی که با شرکت همکاری میکنند، حضور نداشتند.»
فاصله با دنیا
رضا عربی عضو هیئت مدیره شرکت «کارتن میهن» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «گاهی هزینههای بستهبندی از محصول نهایی تولید شده، بیشتر است اما مردم در قدم اول به بستهبندی محصول توجه میکنند. شرکتها به این نتیجه رسیده اند که اگر محصول خود را با بستهبندی کیفیت بهتری به بازار عرضه کنند، بازدهی بیشتری خواهند داشت.»
وی میافزاید: «چاپ و بستهبندی در کشور ما نسبت به سالهای گذشته با پیشرفت رو به رو بوده است اما هنوز با دنیا فاصله داریم.»
عضو هیئت مدیره شرکت کارتن میهن مطرح میکند: «نمایشگاه امسال با توجه به شرایط حاکم در جامعه، به خوبی برگزار نشد. میتوانست خیلی بهتر از این برگزار شود اما با توجه به شرایط جامعه این امکان فراهم نبود به همین دلیل هم نمایشگاه رونق همیشگی را نداشت.»
عربی در پایان به خبرنگار بازار بسته بندی میگوید: «وی در رابطه با اینکه نمایشگاه ها تا چه میزان بر رشد صنعت چاپ و بسته بندی موثر است، عنوان میکند:« نمایشگاه ها ۱۰۰ درصد در پیشرفت این صنعت موثر هستند. زمانی که شما بتوانید محصولی که در شرکت تولید میشود را به مشتری ها نشان دهید، این موضوع بر فروش و پویایی صنعت بستهبندی نیز تاثیری بسیاری دارد.»