رویکرد در نمایشگاه سوم، حرکت به سمت بینالمللی شدن نمایشگاه با دعوت از بازدیدکنندگان، هیئتهای تجاری و حضور غرفهداران بینالمللی خواهد بود، همچنین تخصصیتر شدن و فعالیت بیشتر در مباحث آموزشی نیز ،امسال جدیتر دنبال میشود.»
وی افزود: «از سوی دیگر جریانسازی بین دانشگاه و صنعت در قالب طرحها و برنامههای مختلف، همچنین زمینهسازی برای همکاری بیشتر بین بخشها و تشکلهای همگن صنعتچاپ نیز در نمایشگاه دوره سوم دنبال خواهد شد. بر همین اساس تلاش داریم زمینههای لازم را برای رشد تولید و افزایش فرایندهای صادراتی در قالب این رویداد ارتقا دهیم. از ابتدا تلاش کردیم نگاه ویژهای به شرکتهای دانشبنیان داشته باشیم و با حمایت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و پیگیریهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه ایفپکس در تقویم نمایشگاههای معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری به ثبت رسیده است.»
برگزارکننده سومین دوره نمایشگاه IFPEX در ادامه مطرح کرد: «نمایشگاه آینده چاپ ایران یک نمایشگاه عمومی نیست، میخواهیم فضایی ایجاد شود که فعالان اقتصادی حضور داشته باشند و همچنین زنجیره مصرف به زنجیره تامین اعلام کند که من چه نیازی دارم و زنجیره تامین نیز آن نیاز را تولید کند. بنابراین ما میخواهیم این اتصال دانش انجام شود. ما به دنبال این هستیم که نشان دهیم اگر بخواهیم کالایی را به بازارهای بینالمللی بفروشیم باید بدانیم نیاز این بازار چیست؟
باید روند تخریبپذیری و زیست تخریب پذیر بودن بستهبندی رعایت شود. بر همین اساس ما به دنبال ایجاد ارتباطات خوب با کشورهای خارجی برای رشد کمی و کیفی صنعتچاپ هستیم، ما به دنبال این هستیم که بخش تولیدی کشور به این سمت برود که نیازها را در سطح بینالمللی تولید و تامین کنند. در تلاشیم ایفپکس به جایگاهی برسد که وقتی در خارج از کشور از نمایشگاه چاپ در ایران صحبت میشود، از ایفپکس نام برده شود و بُعد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تقویت شود.»
بابک عابدین در این نشست ضمن تشکر از همراهی شرکتها در برگزاری دو دوره موفق نمایشگاه ایفپکس، گفت: «فعالیتهای نوپا به حمایت صنف و بدنه صنعت نیاز دارد و حمایت صنایع وابسته و افراد صنعتی موجب میشود که نمایشگاهها به یک مکان تخصصی تبدیل شود، برخی نمایشگاهها نقطه فروش هستند و برخی دیگر مثل دروپا نقطه انتقال دانش به صنعت هستند.»
وی با بیان اینکه نمایشگاه فقط چهار روز نیست، مطرح کرد: «این اتفاق یک رویداد گسترده فراملی است که ارتباط خود را با بدنه صنعت در طول سال حفظ خواهد کرد، ما نیامدهایم که فقط برای چهار روز غرفه بفروشیم و تا سال آینده با آن خداحافظی کنیم، ما آمدیم که اتفاقی برد برد را رقم بزنیم و ارتباط شکل گرفته را تداوم ببخشیم. هدف اصلی، برگزاری استاندارد یک رویداد تخصصی در حوزه چاپ بود تا بتوانیم بازدیدکنندگانی تخصصی از منطقه و جهان برای بازدید از فناوریهای جدید ایران و سایر کشورها داشته باشیم.»
برگزارکننده سومین دوره از نمایشگاه IFPEX در خصوص نمایشگاه سال گذشته گفت: «دوره نخست نمایشگاه با ۶۵ غرفه و ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع فضای مفید و حضور یک شرکت خارجی در دیماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد. دوره دوم این رویداد نیز هفت ماه بعد در تیرماه سال جاری برگزار شد همچنین نمایشگاه آینده چاپ ایران در دومین گام میزبان 93 شرکت فعال در صنعتچاپ، بستهبندی و صنایع وابسته، تشکلها، تعاونیها، انجمنها، رسانهها، سازمانها و اتحادیههای همگن و همکار بود. این دوره از نمایشگاه در متراژی بالغ بر 11 هزار متر مربع در طبقه E1 مرکز نمایشگاههای بین المللی بازار بزرگ ایران (ایران مال) برگزار شد که نسبت به سال گذشته، رشدی 70 درصدی در متراژ و رشد 40 درصدی در تعداد غرفهها را به ثبت رساند.»
عابدین در خصوص آمار بازدیدکنندگان دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران ابراز کرد: «مطابق با اطلاعات ثبت شده در بخش ثبت نام بازدیدکنندگان، دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران در چهار روز برگزاری (20 الی 23 تیرماه) پذیرای بسیار گسترده ای از بازدیدکنندگان بود که بالغ بر 97 درصد از آنها را بازدیدکننده تخصصی (از اهالی صنعتچاپ و بسته بندی، صنایع مصرف کننده غذایی، دارویی، خودروسازی، کشاورزی، شیرینی و شکلات و ...) تشکیل میدادند. حضور افراد متخصص در این رویداد ازجمله اهداف نمایشگاه ایفپکس بود، هدف ایجاد زمینهای مناسب برای به هم رسانیدن تولیدکننده و مصرفکنندگان صنعت چاپ باشد.»
وی همچنین به برگزاری نمایشگاه ایفپکس ۳ در ۲ تا ۵ مرداد سال ۱۴۰۳، مطرح می کند: «بازاریابیهای نمایشگاه از مدتها قبل آغاز شده و با حضور در نمایشگاه چاپ ترکیه، مذاکراتی با فعالان چاپ در ترکیه انجام داده شده و قرار است در سومین دوره این نمایشگاه دو غرفه از کشور ترکیه حضور داشته باشند. همچنین پس از حضور در نمایشگاه لیبل اکسپو چین با فعالان کشور چین مذاکراتی برای حضور آنها در نمایشگاه انجام شده است. مسئولان نمایشگاه آینده چاپ ایران، از تیر ۱۴۰۲ از ۱۶ نمایشگاه بازدید کردند و تیم بازاریابی که در این نمایشگاه حضور دارند، سعی داشتند صاحبان ویژند در حوزه چاپ در این نمایشگاه فعال باشند.»
برگزارکننده سومین دوره نمایشگاه IFPEX در ادامه بیان کرد: «مطابق با اطلاعات ثبت شده، دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران در چهار روز 7 هزار و 174 نفر بازدید را تجربه کرده است همچنین در ورودی نمایشگاه، گستره شهرها و استانهای محل سکونت و فعالیت بازدیدکنندگان مجموعا 29 شهر را شامل یزد، سیرجان، بندعباس، زاهدان، آمل، اصفهان، بروجرد، بوکان، ابهر، قم، تبریز، ارومیه، کاشان، خمین، مشهد، رشت، کرمان، اهواز، بیرجند، کرج، بندرگناوه، سنندج، بوشهر، کرمانشاه، گرگان، شیراز، ساوه و تهران میشود.»
برگزارکننده سومین دوره از نمایشگاه IFPEX مطرح می کند: «روابط عمومی نمایشگاه آینده چاپ ایران در راستای تقویت تعاملات رسانهای و تثبیت وفاداری مطالبات مشتریان (مشتری مداری) در سال جاری، تدوین و انتشار خبرنامه داخلی IFPEX را در دستور کار قرار داده است. این خبرنامه به انتشار آخرین اخبار، سیاستها و رویدادهای نمایشگاه، آخرین دستاوردهای غرفه داران نمایشگاه آینده چاپ ایران و همچنین اطلاعات و اخبار جدیدترین رویدادها در صنعتچاپ و بستهبندی اختصاص دارد که به صورت ماهانه منتشر و در اختیار شرکتهای فعال در این صنعت قرار میگیرد.»
عابدین درباره تغییرات دوره سوم نمایشگاه آینده چاپ ایران و برپایی آن در دو طبقه، گفت: امسال برای حضور فعالان و تولیدکنندگان ماشینآلات صنعت چاپ تمهیدات ویژهای انجام شده، طی دو دوره قبل ناملایمات زیادی برای حضور فعالان حوزه ماشین سازی داشتیم اما امسال امکانی فراهم شده که آنها در طبقه E0 حضور داشته باشند تا ماشینهای چاپی که امکان انتقال به طبقات بالاتر را ندارند، در طبقه همکف خدمات خود را ارائه دهند.
وی همچنین از نگاه ویژه به موضوعات آموزشی در نمایشگاه ایفپکس خبر داد و افزود: در این دوره تجربیات سالهای گذشته و دستاوردها از سایر نمایشگاههای چاپ در دیگر کشورها در قالب کارگاه و سمینارهای مختلف به مخاطبان ارائه خواهد شد.
همچنین در پایان این نشست صمیمانه با اصحاب رسانه، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعتچاپ و بستهبندی ایران، اعلام کرد که میرزا زین العابدین اولین آلات چاپ حروفی را به تبریز آورد و با حمایت عباس میرزا چاپ سنگی علمیه را راه اندازی کرد، اولین چاپخانه اینگونه بوده است، میخواهیم نشان میرزا را از طریق سیستم داوری به بهترین غرفههای نمایشگاه اهدا اعطا کنیم. این نشان را هیئتمدیره اتحادیه پایهگذاری و سیاستگذاری کرده است، در این زمینه هدف این است که تا پنج سال آینده از ایفپکش در جامعه بینالملل یاد شود و «نشان میرزا» هم در همه صنایع چاپ و بستهبندی اعتبار پیدا کند و با این اقدامات شاهد تغییرات مثبتی در صنعت چاپ میان کارکنان، کارافرینان، کارفرمایان و همه زنجیره صنعت چاپ ایجاد شود.
در پایان این مراسم از پوستر سومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران رونمایی شد. این پوستر با نماد قفنوس که امیر خیرخواه، طراحی کرده و از میان ۴۳ اثر به دبیرخانه نمایشگاه انتخاب شده است.
گفتنی است پیش خبر این گزارش (در اینجا) منتشر شده است.