به گزارش بستاپرس به نقل از بازار بسته بندی، مدیربازاریابی شرکت «آسان پک قزوین» با بیان اینکه به خاطر تبعات سالها تحریم، حتی بازشدن درهای کشور، شاید به جای فرصت، تهدیدی برای صنعت چاپ باشد، میگوید: «اگر حتی روزی درها هم باز شود، شاید واقعا ما نتوانیم با چاپخانههای کشورهای توسعه یافته منطقه نظیر ترکیه و امارات و البته کشورهای اروپایی رقابت کنیم. مسأله هم فقط ماشینآلات و مواد مصرفی نیست. مقررات گمرکی و بروکراسی اداری در کشور ما، مانع توسعه است که نیازمند یک استراتژی ملی است.»
محمدرضا احیایی مدیربازاریابی شرکت «آسان پک قزوین» در گفتوگو با خبرنگار «بازار بستهبندی» میگوید: «شرکت صنایع چاپ و بستهبندی آسان قزوین تنها تولید کننده جامع سطوح مختلف بستهبندی در ایران است که به صورت رسمیدر شهریور سال 1387 با تاسیس کارخانه کارتن سازی آغاز به کار کرد. بلافاصله پس از آن چاپخانه افست جهت تولید جعبههای مقوایی راه اندازی و سپس در سال 1398 چاپخانه لیبل نیز به مجموعه آسان پک اضافه شد.»
وی میافزاید: «آسان پک با نگاه تخصصی به حوزه بستهبندی و از طریق ایجاد مزیت رقابتی برای شرکای تجاری خود، رشد واقعی و پایدار آنان را تضمین کرده و همواره در تلاش است فراتر از یک تامین کننده عمل کند. این مجموعه به واسطه همکاری با تولیدکنندگان بزرگ و کوچک در صنایع مختلف توانسته نکات مهم در بستهبندی هر صنف را به خوبی شناسایی کرده و با ارائه مشاوره دقیق، بهترین راهحلهای بستهبندی را برای به ارمغان آورد.»
مدیربازاریابی شرکت آسان پک قزوین بیان میکند: «ما امروز بیشتر از هر چیزی در تامین مواد اولیه، برای رقابت با کشورهای اطراف خصوصا ترکیه و امارات مشکل داریم، ما نیاز داریم که به بازارهای جهانی مواد اولیه با قیمت و سرعت مناسب دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم در همان سطح رقابت کنیم، زیرا لیبل یک صنعت بینالمللی است.»
احیایی با بیان اینکه صنعت چاپ در كشور ما داراي پيشينيه زیادی است، عنوان میکند:«استفاده از تکنولوژی روز دنیا و بهره گیری از دانش و علمي که در ورای پیشینه چاپ در این کشور نسل به نسل منتقل شده موجب گردیده امروز در این صنعت در جایگاهی بایستیم که به واسطه کیفیت چاپ بالا بتوانیم علاوه بر تامین بستهبندی تولیدکنندگان داخلی گزینهای مناسب برای تولیدکنندگان کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس نیز باشیم. در نتیجه حضور چاپخانهداران در بازارهای منطقهای و آشنا شدن مشتريان و توليدكنندگان كشورهاي منطقه با تواناييهاي فعالان این صنعت در ايران میتواند حجم گستردهاي از سفارشات چاپي را به داخل مرزهاي کشور وارد کند.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا ما میتوانیم با این کیفیت چاپ در بازارهای جهانی رقابت داشته باشیم؟ میگوید: «در رابطه با رقابت در بازارهای جهانی باید بگوییم به خاطر تبعات سالها تحریم، حتی بازشدن درهای کشور، شاید به جای فرصت، تهدیدی برای صنعت چاپ باشد. اگر حتی روزی درها هم باز شود، شاید واقعا ما نتوانیم با چاپخانههای کشورهای توسعه یافته منطقه نظیر ترکیه و امارات و البته کشورهای اروپایی رقابت کنیم. مسأله هم فقط ماشینآلات و مواد مصرفی نیست. مقررات گمرکی و بروکراسی اداری در کشور ما، مانع توسعه است که نیازمند یک استراتژی ملی است.»
مدیربازاریابی شرکت آسان پک قزوین در ادامه میگوید: «امروزه تکنولوژی در هر صنعتی حرف اول را میزند، به عنوان مثال شاهد تحولی که هوش مصنوعی در دیگر صنایع ایجاد کرده هستیم، لیبل هم از این امر مستثنا نیست، به طور مثال کمبود و یا نبود تکنولوژیهای مربوط به مدیریت رنگ و پیش از چاپ میان مراکز چاپ و بستهبندی ایران، احساس میشود.»
احیایی ابراز میکند: «در واقع iml یکی از زیر شاخههای صنعت لیبل و این تکنولوژی در خدمت صنعت لیبل است. لیبل iml علی رغم مزیتهای که دارد معایبی مانند محدودیت تولید، سرعت پایین، استفاده نکردن از افکتهای چاپی و از همه مهمتر بازیافت پذیر نبودن را داره که امروزه در اروپا در حال تغییر این تکنولوژی هستند.»
وی عنوان میکند: « لیبل یک صنعت بینالمللی است، پس برای در اختیار داشتن ملزومات بازار جهانی شما ناگزیر به واردات ملزومات و مواد اولیه زیادی در این صنعت هستید، پس مانند بسیاری دیگر از صنایع که امروزه در حال فعالیت هستند، تخصیص ارز پروسه طولانی را در بر میگیرد همچنین واردات و گمرک مانند سابق بزرگترین مشکل وارد کنندهها خواهد بود.»
مدیربازاریابی شرکت آسان پک قزوین در پاسخ به این سوال که صنعت لیبل و بستهبندی نیازمند چه چیزی بیشتر از همه است؟ میگوید: «صنعت لیبل بیش از هر چیز نیازمند حمایت دولت در بستن راههای نفوذ شرکتهای خارجی تامین کننده لیبل و انجام سیاستگزاریهایی جهت منع واردات محصولاتی که مشابه داخلی آن وجود دارد، است. از سوی دیگر با فراهم آمدن زیر ساختهای صادراتی میتوان از بازارهای پر رونقی همچون عراق، سوریه، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بهره برد. بنابراین در یک جمعبندی باید گفت انتظارات فعالان اقتصادی در این برهه زمانی از متولیان این است برای تولیدکنندگان در کشورهای پیرامونی بازارسازی کند.»
احیایی عنوان میکند: «از آنجایی که لیبل بیشتر به عنوان یک محصول بستهبندی دکوراتیو به حساب میآید، استفاده از تکنولوژی میتواند در تولید لیبلهایی با افکت و ساختارهای متفاوت به ارزش افزوده این محصول کمک کند. به عنوان مثال امروزه صنعت عطر نیازمند لیبلهایی با جلوههای بیشتر است که بتواند مشتری را به خرید محصول ترقیب کند یا به عنوان مثال استفاده از لیبلهای دولایه در محصولات بهداشتی و دارویی نیازمند سرمایهگذاری و خرید تجهیزات است که به افزایش ارزش لیبل کمک میکند. در حال حاضر آسان پک بواسطه استفاده از فناوری روز دنیا در صنعت لیبل، تنها تولیدکننده داخلی که قابلیت تولید این دست لیبلها را دارد، است و در تلاش است زمینه رشد اقتصاد لیبل در داخل ایران را فراهم کند.»
وی تاکید میکند: صنعت لیبل همانند صنعت چاپ آیندهای محصول محور بودن ندارد که تنها راه آن استفاده از تکنولوژی دیجیتال است، به همین دلیل صنعت چاپ کشور باید هر چه سریعتر به این تکنولوژی مجهز شود تا بتواند با تولیدکنندگان منطقه رقابت کند.
مدیربازاریابی شرکت آسان پک قزوین در ادامه به خبرنگار بازار بستهبندی میگوید: «همانطور که میدانید مدیریت در کشور ما با سایر کشورهای دنیا، متفاوت است در واقع پارامترهای مهم تفاوت دارند. به طور مثال در ایران کارگر و انرژی ارزون است و مواد اولیه به شدت گرون و نایاب، بر همین اساس کمک به توسعه تامین کنندگان داخلی، بیشترین کمک را به این صنعت میکند.»
احیایی در پاسخ به این سوال که فناوری چگونه میتواند اقتصاد را لیبل را احیا کند، مطرح میکند: «فناوری به ما کمک میکند که بتوانیم ظرفیت چاپخانهها را برای رقابت در عرصه بینالمللی افزایش دهیم. ما در تکنولوژی مدیریت رنگ و پیش از چاپ از رقبای خود بسیار عقب هستیم.»
وی عنوان میکند: «خوشبختانه محدودیتهای تحریم مانند دیگر صنایع به صنعت چاپ کمک کرده تا بتوانیم در این صنعت به خودکفایی برسیم. در برخی از موارد اعمال محدودیتهای داخلی نباید باعث ایجاد رانت برای برخی از تولیدکنندگان و مانع رقابت در عرصه بین الملل برای تامین کنندگان داخلی و خارجی و خصوصا چاپخانهها شود.»
مدیربازاریابی شرکت آسان پک قزوین در خصوص تاثیر تحریمها بر صنایع مختلف در کشور اظهار میکند: «قاعدتا تحریمها یکی از تاثیرگذارترین عوامل درافزایش قیمت تمام شده کالاها هستند چرا که افزایش دائمیقیمت ارز، عدم تخصیص یارانههای دولتی و همچنین عدم کاهش تعرفه واردات دستگاه از یک سو و مشکلات دست و پاگیر گمرک و واردات کالاها از سوی دیگر موجب میشود هزینه تمام شده محصولات و مواد اولیه چاپ افزایش یافته و در نهایت قیمت اعلام شده به تولیدکنندگان گاها بیش از قیمتی باشد که با تامین نمونه خارجی آن باید هزینه کنند. برای مثال قیمت تمام شده محصول چاپی مقوایی در ایران به خاطر تفاوت قیمت مواد مصرفی، ۳۰ درصد گرانتر از محصولات چاپی اروپایی است.»