تولیدکنندگان نیز به طور فزایندهای از نقش بستهبندی در توسعه خود آگاه هستند و به طور مستمر در حال بهبود فناوریهای خود برای پاسخگویی به تقاضای بازار در تولید بستهبندیهای باکیفیت و خلاقانه هستند. شواهد نشان میدهد امروزه جعبهها دیگر فقط یک وسیله حمل و نقل نیستند؛ آنها یک بیلبورد بازاریابی ارزشمندند که مستقیماً به مشتریان تحویل داده میشوند. در این میان بستهگشایی یا آنباکسینگ یعنی باز کردن بستهبندی محصولات، به ویژه محصولات مصرفی با تکنولوژی بالا، که در آن فرآیند به صورت ویدیویی ضبط شده و در اینترنت بارگذاری میشود نوعی تبلیغ برای یک محصول به شمار میآید. پس از بستهگشایی، جزئیات محصول توضیح داده میشود و حتی در برخی موارد کارکرد محصول به مدت طولانی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در سال های اخیر تعریفی تحت عنوان بستهبندی تجارت الکترونیکی مطرح شده است. این نوع بستهبندی اغلب برای ارسال مستقیم محصولات به مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد.
با افزایش صنعت تجارت الکترونیکی به دلیل شیوع کرونا، خریداران به استفاده از فروشگاههای آنلاین روی آوردهاند و فروشگاههای خرده فروشی برای صرفهجویی در هزینهها به فروشگاههای آنلاین منتقل شدهاند. به همین دلیل جعبههای حمل و نقل در حال حاضر به یک بخش حیاتی از تجربه بستهگشایی برای اکثر مصرف کنندگان تبدیل شدهاند.
به همین دلیل هم بستهبندی به اندازه خود محصول در ارائه اولین اثر بر مشتری مهم به نظر میرسد. تحقیق و برنامهریزی دقیق در این رابطه به تولیدکنندگان کمک میکند تا روشهایی را پیدا کنند که در آن بستهبندی با کالاهای تجاری و هویت تجاری در یک راستا قرار بگیرد.
علاوه بر این، بستهبندی سفارشی میتواند به به تولیدکنندگان در ایجاد هویت تجاری قوی در بین مشتریان کمک کند. مطمئنا مشتریان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و محصول مورد نظر را به دیگر آشنایان نیز معرفی خواهند کرد.
مصائب خرید اینترنتی
در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد هر چه بیشتر تجارت الکترونیکی بودیم و ممکن است و در ادامه نیز ممکن است با سرعت بالاتری از خرید آنلاین مواجه باشیم، در سالهای اخیر فروشگاههای کوچک، بیشتر کالاهای خود را به صورت حضوری ارائه میدهند، زیرا مشتریان قادر به لمس و ارتباط با بستهبندی و محصول دست اول خود هستند. اما با خرید آنلاین، تجربه تجاری دشوارتر است، چرا که مشتریان فقط قادر به ارتباط با تصاویر محصولات شما هستند. به همین دلیل، در نظر گرفتن بستهبندی تجارت الکترونیکی و تأثیری که ممکن است از شرکتهای پستی تا تجربه بستهگشایی روی مشتریان ایجاد کند، مهم است!
تاریخچه بستهگشایی یا آنباکسینگ
با توجه به کلماتی که توسط کاربران زیاد جستجو میشوند، می توان گفت جستجو برای عبارت «آنباکسینگ یا همان بستهگشایی» در سه ماهه پایانی ۲۰۰۶ شروع شد و (Yahoo Tech) اولین ویدیوی بستهگشایی را برای تلفن همراه Nokia E۶۱ در سال ۲۰۰۶ ارایه کرد.
ویدئوهای بستهگشایی اولیه عمدتا روی ابزارها یا موارد مد متمرکز میشدند. با این حال، هنگامی که این روند شروع شد، ویدیوهای بستهگشایی برای تقریباً هر چیزی که برای خرید در دسترس است» تهیه و تنظیم میشد.
تا سال ۲۰۱۴ محبوبیت این نوع ویدئوها به حدی بود که برخی از شرکتها با این عنوان شناخته شده بودند که ویدئوهای بستهگشایی را برای محصولات خود بارگذاری میکنند، این در حالی است که خیلی از شرکتها محصولات خود را به صورت رایگان برای این نوع تبلیغ کنندگان ارسال میکردند.
برخی معتقدند محبوبیت این روش به دلیل توانایی نمایش محصول است و این همان چیزی است که خرید اینترنتی محصولات به آن نیاز دارد چرا که این نوع تبلیغات معمولا بدون تقلب و بزرگنمایی صورت میگیرد. این که مشتری بتواند ببیند چه چیزی دریافت میکند، میتواند در فرایند تصمیمگیری او نقش داشته باشد. برخی از کاربران سعی کردهاند تا با افزودن جلوههای ویژه یا انجام آنها به روشهای مختلف، مانند جعبه ضد آب، این فرآیند را جالبتر کنند.
رشد تجارت الکترونیکی نیز عامل مهمی در افزایش محبوبیت و فراگیری بستهگشایی بوده است.
چرا جعبه گشایی را انتخاب می کنند؟
شرکتهای مستقیم مصرف کننده به روشی نیاز داشتند که با مشتریان خود ارتباط احساسی بهتری برقرار کرده و یک تجربه خرید مثبت ایجاد کنند. این امر باعث شد که بسیاری از شرکتها روی طراحی بستهبندی سرمایه گذاری کنند تا به عنوان یک دارایی بازاریابی برای محصولاتشان عمل کند. واقعیت این است که هرچه بستهبندی جذابتر باشد، به احتمال زیاد مصرف کنندگان هم فیلم بستهگشایی محصولات خود را ضبط میکنند و در نهایت خریداران بیشتری را به سمت شرکت سوق میدهند.
تولیدکنندگان نیز به طور فزایندهای از نقش بستهبندی در توسعه خود آگاه هستند و به طور مستمر در حال بهبود فناوریهای خود برای پاسخگویی به تقاضای بازار در تولید بستهبندیهای باکیفیت و خلاقانه هستند. شواهد نشان میدهد امروزه جعبهها دیگر فقط یک وسیله حمل و نقل نیستند؛ آنها یک بیلبورد بازاریابی ارزشمندند که مستقیماً به مشتریان تحویل داده میشوند.
خرید مشتری به علت بستهبندی زیبا
شاید برای شما غیرقابل تصور باشد، اما برخی کاربران برای یک وسیله مشابه که بستهبندی بهتری دارد، هزینه بیشتری میکنند. تعدادی برای گرفتن احساس خوب و تعدادی دیگر برای قرار گرفتن در ویدئوهای بستهگشایی صفحات مجازیشان این کار را انجام میدهند. البته دلایل بیشتری وجود دارد. مثلا واضح است محصولی که در بستهبندی بهتری به دست مشتری برسد، سالمتر خواهد بود. یا شرکتی که کیفیت بستهبندی بهتری دارد، احتمالا محصول بهتری نیز دارد.
تبلیغ غیر مستقیم با تماشای ویدئو بستهگشایی
این روزها در فضای مجازی ویدئوهای بستهگشایی طرفداران زیادی دارد و کاربران در صورت جذاب بودن ویدئو و جعبه بستهبندی، آن را برای یکدیگر باز نشر میکنند.
در واقع با این کار به آسانی تاثیر بستهبندی در فروش احساس میشود و این یعنی یک انتخاب هوشمندانه! بدین ترتیب محصولات برند به سرعت در شبکههای اجتماعی توسط کاربران معرفی میشوند و چه بسا نتیجه بهتری نسبت به تبلیغات مستقیم و کمپینهای هزینهبر داشته باشد. اما باید دید تبلیغات بستهگشایی تا چه اندازه تاثیر گذار هستند و چه هدفی را دنبال میکنند؟
درهمین رابطه سید مجید سیدی حائری، کارشناس تبلیغات فضای مجازی میگوید:« برخی اوقات خریدار محصول نقش و اهمیت بستهگشایی محصول را دست کم گرفته و بی هیچ تأمل و تفکری بستهبندی محصول خریداری شده را باز میکند. این در حالی است بستهگشایی محصولات، یکی از عناصر بسیار قدرتمندی است که خریدار را نسبت به خرید یک محصول تشویق میکند.»
وی در ادامه توضیح میدهد: «در واقع بستهگشایی محصول پیام ها و ناگفتههای بسیاری را به ضمیر ناخودآگاه مخاطب مخابره میکند و تا حد زیادی تصمیم او را برای خرید یک محصول تحت تأثیر قرار میدهد. مخاطب با دیدن ویدیو بستهگشایی یا آنباکسینگ محصول، ترغیب به خرید آن محصول میشود.»
اهمیت مشخصات و توضیحات محصول در معرفی آن
سیدی حائری با بیان اینکه بستهگشایی مهمترین شکل تبلیغات محسوب میشود، تاکید میکند: «امروزه که بستهگشایی محصولات، رنگ و بوی جدیتری به خود گرفته، این نوع تبلیغات نقش مهمی را برای به تصویر کشیدن اطلاعات در مورد محصول ایفا میکند که این اطلاعات میتواند به فروش محصول نیز کمک شایانی کند.»
وی توضیح میدهد:« بستهگشایی یک محصول ممکن است شامل توضیحات چگونگی استفاده و یا درست کردن آن محصول باشد؛ بر همین اساس به مشتریان اجازه میدهد تا اطلاعات لازم در مورد محصول را به دست آورند و تصمیم نهایی خود را در رابطه با خرید محصول بگیرند.»
این کارشناس تبلیغات فضای مجازی بیان میکند:« تمایز آنباکسینگ محصولات مختلف با یکدیگر میتواند نقطه عطفی در تبلیغات آن محصولات محسوب شود. بستهگشایی خود یک فروشنده خاموش است که با توضیحات از طرف معرفی کننده محصول، نظر خریدار را جذب میکند.»
وی ادامه میدهد:« در کسب و کارهایی که محصول محور هستند، نحوه معرفی محصول بسیار مهم است، در بسیاری از موارد محصول تولید شده و دارای هیچ گونه عیب و نقصی نیست. اما به خاطر مشکل در نحوه معرفی محصول، شکست بزرگی به آن کسب و کار وارد میشود.»
سیدی حائری در پایان با تاکید بر اینکه ارزش یک محصول را نحوه معرفی آن بیان میکند، می گوید: «رقیبهای امروز به شدت بر روی نحوه معرفی محصولات خود، کار کردهاند اما عرصه رقابت نشان میدهد محصولی پر فروشتر است که بستهگشایی هیجان انگیزتری داشته باشد.»