۱۲۰ شرکت کننده در این رویداد آخرین دستاوردهای خود در گروه های کالایی انواع چاپ، خدمات و تکنولوژی های چاپ، بسته بندی های منعطف، کاغذ، کارتن و ورق، جعبه سازی، ماشین آلات صنعت چاپ، بسته بندی و کارتن سازی، ماشین آلات بسته بندی و فرآوری صنایع غذایی و دارویی و... را از ۸ تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ در فضایی بالغ بر ۱۵هزار متر مربع را در معرض دید علاقه مندان قرار دادند.
اختصاص پاویون رایگان به برترین های ادواری صنعت چاپ ایران جهت معرفی توانمندی های شرکت های تراز اول حوزه چاپ به هیات های تجاری خارجی، اختصاص ۸ اتوبوس به استان های قم، اراک، اصفهان، همدان و البرز به صورت کاملا رایگان جهت حضور چاپخانه داران برای بازدید از نمایشگاه، تهیه و تولید ۵ تیزر تخصصی متناسب با سکتورهای نمایشگاه، ایجاد اولین پاویون تخصصی فلکسیبل پکیج ایران در این نمایشگاه، حضور و دعوت بیش از ۱۱۰ بازدیدکننده متخصص خارجی رجیستر شده از کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، عمان، اقلیم کردستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و روسیه از جمله خدمات ویژه این رویداد بود.
از جمله برنامه های جانبی این رویداد نیز می توان به برگزاری نشست های تخصصی بین روسای انجمن ها و اتحادیه ها با لیدرهای هیات های تجاری تخصصی، برگزاری جلسات برد- برد بین شرکت ها و هیات های حاضر در نمایشگاه، برگزاری هفته چاپ توسط انجمن علمی و فناوری چاپ ایران در چهار روز نمایشگاه، برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با حوزه چاپ و ... اشاره کرد.
ضرورت برگزاری نمایشگاه
مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی و فرآوری ۸ شهریور با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مونا ابروفراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صمت، عباس تقدسی نژاد مدیرعامل سایت نمایشگاهی شهرآفتاب، مکی معاون وزیر صنعت و معدن عراق، شیخ مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان چاپ اقلیم کردستان و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، حامد ایرانی، مدیر شرکت برساز رویداد (مجری برگزاری نمایشگاه) در سخنانی با اشاره به ضرورت برگزاری این نمایشگاه، گفت: تلاش داریم با برگزاری این نمایشگاه در چرخه اقتصاد نقش داشته باشیم و در این میان از حمایت نهادها و تشکلهای صنفی صنعت چاپ در برگزاری این رویداد سپاسگزاریم.
وی ادامه داد: در نمایشگاه امسال علاوه بر شرکتهای ایرانی، میهمانانی از کشورهای عراق، افغانستان، اقلیم کردستان، قزاقستان، ازبکستان و ارمنستان حضور دارند.
صنعت چاپ 500 میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد
در ادامه این مراسم، محمدرضا تقدسینژاد، مدیرعامل مجموعه شهر آفتاب در سخنانی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در 15 هزار مترمربع، گفت: 120 شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال حضور دارند؛ همچنین 150 هیات تجاری از کشورهای خارجی در نمایشگاه امسال شرکت کردهاند.
وی افزود: تلاش داریم با برگزاری نمایشگاههای تخصصی از این دست، علاوه بر توسعه تبادلات تجاری میان کشورهای مختلف، زمینه رشد و صادرات کالاهای ایرانی را نیز برای صنعتگران ایرانی فراهم کنیم.
تقدسینژاد با بیان اینکه چاپ در میان 20 صنعت اثرگذار در تولید ناخالص داخلی است، عنوان کرد: براساس آماری که منتشر شده است؛ این صنعت سالانه 500 میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد. عددی که طی سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است و در ایران نیز به لحاظ ظرفیتهای بومی امکان تنوع زیادی دارد.
وی در ادامه صحبتهای خود بر ضرورت طراحی سایت یا منطقه ویژه چاپ و بستهبندی در جنوب تهران تاکید کرد و گفت: میتوان با توجه به ظرفیتهای موجود در این منطقه، یک سایت نمایشگاه طراحی کرد تا ظرفیتهای بالقوه به بالفعل تبدیل و با نگاه کلانتری به این صنعت نگاه شود.
وی تاکید کرد: در این زمینه بهدلیل نزدیکی به فرودگاه امام خمینی(ره) نیز میتوان برای جابجایی و صادرات محصولات و سفارشهای چاپی بهره گرفت و این منطقه بهعنوان ناحیه تجاری اقتصادی مهم در جنوب تهران با حمایت دولت شکل بگیرد.
رعایت استانداردها، معضل اصلی حوزه چاپ و بستهبندی
ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی و چاپ وزارت صمت نیز در سخنانی، با بیان اینکه صنعت چاپ و بستهبندی با بهرهمندی از تخصصصهای جدید در این حوزه طی سالهای اخیر توانسته است به بازارهای خارج از کشور راه پیدا کند، افزود: آهنگ رشد این صنعت را به فال نیک میگیریم و نمایشگاههای متعددی که برگزار میشود، نشان میدهد که این صنعت زیربنایی، تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: آنچه اکنون اهمیت دارد این است که فناوریهای صنعت چاپ در تلاش است، یک متد و زبان مشترک ایجاد کند، در این میان اگر میخواهیم این صنعت اثرگذارتر باشد، باید مزیت جدی برای آن ایجاد کنیم.
ابروفراخ همچنین با بیان اینکه معضل اصلی حوزه چاپ و بستهبندی، رعایت استانداردها است، گفت: در این زمینه معتقدم که صنعت چاپ باید در اولویت حرکتها و جهشهای شتاب آور حوزه فناوری قرار گیرد تا اثربخشی مناسبی داشته باشد.
صادرات محصولات صنعت چاپ در آستانه جهش و پیشرفت است
در ادامه نیز یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به حضور فعالان بخشهای مختلف صنعت چاپ ازجمله عراق در این نمایشگاه، گفت: امیدواریم با برگزاری این رویداد اقتصادی زمینه همکاری بیشتر و بهتر در حوزه چاپ و بستهبندی و سایر صنایع با کشورهای منطقه فراهم شود.
وی ادامه داد: اکنون باید از فرصتهای خوبی که برای ایران در منطقه پیش آمده، تجارب فعالان چاپ در ایران قابل انتشار به کشورهای منطقه است؛ علاوهبراین دانش و فناوریهای موجود نیز قابل اشتراک است.
احمدوند با بیان اینکه در ایران زمینههای همکاری بسیار خوبی در صنعت چاپ وجود دارد، عنوان کرد: صنعت چاپ در آستانه یک جهش و پیشرفت بسیار خوب در حوزه صادرات و ارتباطات است، دولت نیز از این فعالان این صنعت و صاحبان صنایع حمایت میکند.
وی افزود: در این زمینه با همکاری و اهتمام وزیر صمت، همچنین همکاری صنف چاپ میتوان زمینه توسعه صادرات چاپ در کشور فراهم شود.
به گفته احمدوند، در این میان امیدواریم در سایه برگزاری این نمایشگاه، همکاریها و قراردادهای خوب کاری و تجاری امضا شود و شاهد موفقیتهای فعالان صنعت چاپ در کشور باشیم.
همچنین در پایان این مراسم، یاسر احمدوند، منا ابروفراخ و جمعی از میهمانان این برنامه از غرفهها و بخشهای مختلف نمایشگاه بازدید کردند.
هدف: نفوذ به بازارهای صادرتی
رضا رحماني مدیر برگزاری این نمایشگاه در گفت و گو با «بسته بندی» درباره اهداف این نمایشگاه می گوید:« برگزاری این رویداد به طور کلی با هدف نفوذ به بازارهای صادراتی سطح منطقه منجمله، کشورهای همسایه، کشورهای عرب زبان، خارومیانه، کشورهای حوزه CIS برنامه ریزی شده است. بدین سبب در سال جاری تلاش کردیم تا متخصصین حوزه های چاپ، بسته بندی و فرآوری را کشورهای قزاقستان، ازبکستان، عراق، اقلیم کردستان، عمان، پاکستان و افغانستان جهت بازدید و تبادلات تجاری با شرکت های توانمند حاضر در نمایشگاه دعوت کنیم. با توجه به نظر سنجی صورت گرفته هم از بازدیدکنندگان خارجی هم مشارکتکنندگان نمایشگاه، قرارداد و تفاهم نامه های تجاری در ایام نمایشگاه بین طرفین منعقد و همچنین بازخورد بسیار خوبی را داشته است.»
وی در ادامه تاکید میکند:«با توجه به بازخورد غرفهداران نمایشگاه IPAP و pacprocess تهران، رضایتمندی خوبی در خصوص سطح کیفی بازدیدکنندگان وجود داشت و تقریبا همه کسانی که از نمایشگاه بازدید کردند، متخصصین حوزه چاپ و بسته بندی بودند که از سراسر کشور جهت خرید ماشین آلات، مواد اولیه، تکنولوژی و ملزومات چاپ و بسته بندی و همچنین آشنایی با دستاوردها و نوآوری های جدید مشارکت کنندگان داخلی و نمایندگان شرکت های خارجی از این نمایشگاه بازدید کردند.»
رحمانی توضیح می دهد:« از جمله برنامه های جانبی در این رویداد تخصصی، برگزای هفته چاپ در چهار روز نمایشگاه توسط انجمن علمی و فناوری چاپ ایران و دفتر کل امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسات B2B با هیات های خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه، پنل های تخصصی حوزه چاپ و بسته بندی می توان نام برد. پاویون برترین های ادوار جشنواره صنعت چاپ ایران از دیگر جاذبه های نمایشگاه بود که توجه بازدیدکنندگان خارجی و داخلی را نیز به خود جلب کرد. بازدید معاون وزیر صنایع کشور عراق با هیات همراه از نمایشگاه و جلسات با معاون محترم فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی ایران و روسای انجمن ها از دیگر برنامه های فشرده این نمایشگاه بود که بازتاب رسانه ای بسیار خوبی را هم در پی داشت.»
تا در پایان می گوید:«امید داریم در سال آتی این نمایشگاه در وسعت بیشتر و با تعداد بازدیدکنندگان خارجی بیشتر برگزار کنیم تا سهم کوچکی در توسعه صادرات غیر نفتی کشور ایفا کنیم.»
تاثیر نمایشگاه بر صنعت چاپ و بسته بندی
برای بررسی این موضوع که آیا شرکت کنندگان در نمایشگاه از حضورشان راضی هستند با چند تا از شرکت هایی که در نمایشگاه حضور پیدا کردند به گفت و گو نشستیم که در ادامه میخوانید.
شرکت کارتن سازی میهن متولي توليد كارتن و ورق است، این شرکت يكي از شركتهاي عمده توليد كننده كارتن و ورق در بازارهاي داخلي است.
علیقلی حسنی اعظمی مدیرعامل این شرکت به بازار بسته بندی میگوید:« این نمایشگاه، نمایشگاه خوبی است که می تواند به رونق این صنعت کمک کند. امیدوارم تمام صنایع به این نمایشگاه ها مراجعه کنند و کار های خود را معرفی نمایند.»
وی در ادامه توضیح میدهد:« حضور در نمایشگاه یک مسائلی را پشت سر دارد یکی از آنها ارائه محصولات خوب و معرفی به شرکت ها است. دومین مورد دید و بازدیدهایی است، مدیران نمیتوانند از سر مشغله زیاد با دیگران ارتباط برقرار کنند و این نمایشگاه کمک بزرگی به شرکت ها می کند.»
مجتمع چاپی هودیس پارس یک مجموعه تخصصی چاپ در زمینه بسته بندی های دارویی است. علاوه بر آن این شرکت در زمینه چاپ و بسته بندی سایر صنایع نیز فعالیت دارد.
امیر هومن محمدی مدیرعامل این شرکت و نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران به بازار بسته بندی می گوید:« نمایشگاه امسال با اینکه نمایشگاه کوچکی بود، اما خیلی خوب بود. این نمایشگاه نشان داد که می تواند به سایر نمایشگاه های بزرگ نزدیک شود. بدون شک در صورتی که تحریم لغو شود، شرکت های خارجی هم در این نمایشگاه شرکت می کنند.»
وی در ادامه توضیح میدهد: «کار خوبی که برگزار کننده نمایشگاه انجام داده است این است که هیئت های خارجی بسیاری را دعوت کرده که این موضوع باعث شده است بتوانیم همکاری بسیاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشیم.»
شرکت چاپ ماد رول یکی از شرکت های موفق در امر چاپ لیبل و دستگاه های مربوط به آن است.
حسین احمدی مدیرعامل این شرکت به بازار بسته بندی می گوید: «این اولین دوره ای است که ما در نمایشگاه شهر آفتاب شرکت می کنیم دلیلش هم این است که نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران که در محلی دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار می شود قدمت بیشتری دارد و از نظر ذهنی بیشتر مورد استقبال واقع شده است. بنابراین فضای نمایشگاهی که در اختیار شرکت ها قرار میدهند شناخته شده تر است.»
وی در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه عنوان می کند: «نمایشگاه چاپ و بسته بندی که در شهر آفتاب برگزار شد، نمایشگاه خوبی بود. شاید یکی از امتیازات این نمایشگاه بخش دسترسی پارکینگ و ترافیک کمتر است. از سوی دیگر چون هیئت های مختلف از کشور های دیگر حضور داشتند این موضوع می تواند بازار خوبی برای ما ایجاد کند که بتوانیم با کشورهای پیشرفته دیگر رقابت کنیم.»
شرکت ایلیا پلاستیک گستران پاسارگاد با برند ایل پک بعنوان واردکننده ملزومات بسته بندی صنایع آرایشی و بهداشتی فعالیت می کند.
علی شفیعی مدیرعامل این شرکت به بازار بسته بندی می گوید:« نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته که ما در آن شرکت کرده بودیم، بهتر بود و دلیل آن هم این است که ستاد برگزاری نمایشگاه از اتحادیه بازرگانی کشورهای دیگر مانند سلیمانیه عراق، افغانستان و عراق بازدیدکننده دعوت کرده بود.»
وی در رابطه با اینکه نمایشگاه ها تا چه میزان بر رشد صنعت چاپ و بسته بندی موثر است، عنوان می کند:« نمایشگاه ها 100 درصد در پیشرفت این صنعت موثر هستند. زمانی که شما بتوانید محصولی که در شرکت تولید می شود را به مشتری ها نشان دهید، این موضوع بر فروش و پویایی صنعت بستهبندی نیز تاثیری بسیاری دارد.»
شرکت رادان ماشین، با هدف افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی، در زمینه فروش و صادرات انواع ماشین آلات پرکن و درب بند فعالیت میکند. خدمات مشتری یکی از برنامههای اصلی کسب و کار این شرکت است.
ابوالفضل شهسواری مدیرعامل این به بازار بستهبندی میگوید: «ما در زمینه ماشینآلات بستهبندی، مایعات و پودر فعالیت می کنیم. عمده فعالیت ما در بحث بسته بندی برای صنایع ارایشی بهداشتی و شوینده است. ما در شرکت به صنایع غذایی، شیمیایی و دارویی خدمات می دهیم.»
وی توضیح میدهد:« نمایشگاه چاپ و بسته بندی به دلیل تخصصی بودن آن نسبت به نمایشگاه های دیگر، تاثیر بیشتری میگذارد. زیرا بازدیدکنندگان نمایشگاه عموم مردم نیستند و کسی که مسافت طولانی را طی می کند، به دنبال اهدافی است.»
گروه تولیدی صنعتی دماگستر در زمینه های ارائه خدمات فنی و مهندسی کارخانجات صنایع شیر و نوشیدنی ها ، طراحی و ساخت سردخانه های صنعتی ، مبدل های حرارتی و اجرای پروژه های تاسیسات صنعتی فعالیت میکند.
علیرضا میربابایی مدیرعامل این شرکت به بازار بستهبندی میگوید:« خوشبختانه این افتخار را داریم که در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت کرده ایم و طی 30 سال گذشته خدمت گذاری به جامعه هدف ما بوده است.»
وی در رابطه با اینکه نمایشگاه ها تا چه میزان بر رشد صنعت چاپ و بسته بندی موثر است، عنوان می کند: «این نمایشگاه ها موجب دیدارهای مجدد همکاران با یکدیگر، دیدار با مشتری ها و دیدار و آشنایی با بازارهای جدید می شود. همچنین این دیدارها باعث نزدیکتر شدن دل ها می شود و کسانی که در این حرفه ای با یکدیگر همکاری می کنند و یا رقیب یکدیگر باشند، فرصتی برای همکاری مجدد پیدا می کنند.»
شرکت مانی سلولز تامین واردات و فروش مواد اولیه صنایع سلولزی -بهداشتی از قبیل انواع مقوا ، انواع تیشو (خارجی و ایرانی)،انواع خمیر کاغذ (هارد وود و سافت وود) ،انواع خمیر فلاف پالپ (تریتد و آنتریتد) را انجام می دهد.
نیما گلستانه مدیرعامل این شرکت می گوید: «نمایشگاه از نظر فضا و امکاناتی که دارد، نمایشگاه خوبی است. در این نمایشگاه با سندیکاری کاغذ و ورق ایران به توافق رسیده ایم که برای سال آینده همفکری و برنامهای مشترک داشته باشیم که بتوانیم به صورت مشترک فعالیت کنیم زیرا صنف سلولزی یک صنف وابسته به تمام صنایع است.»
وی بیان می کند: «صنعت چاپ، بسته بندی و ماشین آلات به تولید مواد اولیه صنایع سلولزی وابسته است، پس چه بهتر که برای نمایش این قدرت داخلی کشورمان و فعالیت تولیدکنندگان که به گفته سندیکا به قطبی در زمینه کاغذ و تولید مقوا تبدیل شده اند، از فضای نمایشگاهی استفاده کرده و به موفقیتهای بهتری در صنعت سلولزی ایران دست پیدا کنیم.»
شرکت پارس طبیعت سلولز با نام تجار سوگاس در زمینه محصولات یکبار مصرف دوست دار طبیعت فعالیت می کند.
امین کریمی مسئول مارکتینگ این شرکت به بازار بسته بندی می گوید: «مجموعه پارس طبیعت محصولات یکبار مصرف دوست دار طبیعت تولید می کند که گیاهی و قابل کمپوست است».
وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه ها بازوی کمک به صنعت چاپ و بسته بندی هستند، اظهار می کند: «در این صنعت برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند حامی و پشتیبان صنعت بسته بندی باشد تا ما بتوانیم سریعتر آن چه را که در دنیا اتفاق می افتد وارد صنعت بسته بندی خود کنیم.در فروشگاه های خارج از کشور محصولاتی مانند محصولات سوگاس وجود دارد که حامی محیط زسیت است و به نوعی دغدغه محیط زیست را دارد. ما هم مانند تمام کشورها این محصولات را تولید می کنیم.»
وی تاکید می کند:« برداشت من از این نمایشگاه این است که هر سال باید قوی تر از سال گذشته باشد. همچنین باید دروازۀ ورود به بازارهای صادراتی را مهیا کند. بنابراین این نمایشگاه می تواند یک کاتالیزور باشد که ما هرچه سریعتر به دروازه صادراتی راه پیدا کنیم.»
مجتمع چاپ نامی نقش یکی از شرکت های شناخته شده در صنعت چاپ است.
محسن آبادی گر مدیرعامل این شرکت به بازار بسته بندی می گوید: « نمایشگاه صنعت چاپ که در شهر آفتاب برگزار شده است نمایشگاه خوبی است اما بازدید کنندگان کمتری نسبت به نمایشگاه بین المللی دارد. اما بدون شک محیط بسیار خوبی که این نمایشگاه نسبت به نمایشگاههای دیگر دارد، باعث پیشرفت آن می شود.در آینده شهر آفتاب میزبان نمایشگاه های بیشتری خواهد بود و بهتر از قبل عمل خواهد کرد چون فضای باز بسیاری دارد و ترافیکی هم وجود ندارد.»
وی در خصوص نمایشگاه چاپ و بسته بندی که در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد نیز می گوید: «نمایشگاه ها همیشه مسیری برای رشد صنایع بوده است. در این نمایشگاه ها می توانیم محصولات شرکت را معرفی کرده و به پیشرفت این صنعت کمک کنیم.»
شرکت ماشین سازی سلطانی در زمینه تولید ماشین آلات کارتن و کاغذ فعالیت می کند.
حمید سلطانی مدیرعامل این شرکت به بازار بسته بندی می گوید:« نمایشگاه ها محل مناسبی برای عرضه فعالیت ها است. ما از این نمایشگاه خیلی راضی بودیم.»
وی در ادامه توضیح می دهد:« این نمایشگاه باعث می شود که هم مشتری های قدیمی مجددا برای مذاکره حضور یابند و هم مشتری های جدیدی که می خواهند فعالیت خود را آغاز کنند، می توانند با حضور در نمایشگاه اطلاعات کافی را کسب کنند. هر دوی این گروه ها نیز بر رونق این صنعت تاثیرگذار هستند.»
مجتمع چاپ نقش الماس نامی آشنا در صنعت چاپ کشور است. این شرکت با برخورداری از برترین ماشین آلات روز جهان در حوزه چاپ و بسته بندی فعالیت می کند.
سعید حاجیلو مدیرعامل هلدینک کیمیای نقش الماس به بازار بسته بندی می گوید:« امسال اولین دوره نمایشگاه بعد از کرونا است که برگزار می شود و نسبت به سال های گذشته نمایشگاه پربارتر است و بازدیدکننده هایی که در این نمایشگاه حضور دارند نگاه تخصصی تری به این صنعت دارند.»
حاجیلو در ادامه توضیح می دهد:« به دلیلی کرونا شرکت کننده خارجی در نمایشگاه حضور ندارد. اما شرکت های داخلی که در نمایشگاه حضور دارند از لحاظ نوآوری و خلاقیت نسبت به سال های گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشتند.»