در کشورهای مختلف، هدایای تبلیغاتی، با نگرشها و سبکهای متنوعی اهدا میشود. این موضوع اغلب به فرهنگ و و روشها و انتظارات تبلیغاتی و نوع زندگی مردم در کشورهای مختلف وابسته است.
شاخۀ گل میتواند هدیه به یک دوست در نظر گرفته شود. خاصه اگر بدانید دوستتان چه گلی را میپسندد. ممکن است اهدای شاخۀ گل در یک کشور به منظور تبلیغ و به منزلۀ یک هدیۀ تبلیغاتی مورد استفاده قرار گیرد. گل به هر صورت که باشد یک هدیۀ تزیینی همراه با القای حس احترام و نمایش ادب به طرف مقابل است.این ادراک(احترام همراه با احساس زیبایی و ادب) دربارۀ اهدای هدایای تبلیغاتی کاربردی، چندان معنایی ندارد.
از نظر فنی و ارتباطی، اهدای هدایای تبلیغاتی یک روش مکمل برای تبلیغات محسوب میشود، نه خود تبلیغات. یک راه برای کمک به اصل تبلیغات، و نه روشی برای جایگزین کردن آن بجای اصل طرح، پروژه یا برنامۀ تبلیغاتی است.
یکی از نشانههای اهمیت دادن به مشتریان در روابط تجاری، توجهکردن و نشاندادن این توجه به طرفهای تجاری است. مهم ترین هدف در اعطای هدایای تبلیغی، همین است:« ما شما را به خاطر داریم و به شما توجه می کنیم» انتظار این است که چنین پیامی از سوی گیرندگان هدایا چنین باشد:« من هم شما را به خاطر دارم و فراموشتان نمیکنم» نمایش توجه به مشتریان راه حلی حسی- ادراکی برای تداوم پیوستگی رابطه بین شما و مشتری شما - به نحوی که طرف تجاری شما آن را درک می کند- است.
چرا به مشتری توجه میکنید؟ زیرا نیاز دارید که«ایده، سازمان،کالا یا خدمات » خود را به مشتری نمایش دهید. شما میخواهید نیازهای خفتۀ مشتریان را بیدار کنید یا برای آنها نیازهایی را تعریف و برآورده سازید که آنها از آن بیخبر یا بدان بیتوجهاند.
پس با «چالش» مواجه هستید. چالش انتخاب. چالش انتخاب هدیهای که طرف تجاری شما به آن به چشم یک دور ریختنی ننگرد. بلکه آن را نگه دارد و چه به صورت تزیینی، چه به حالت کاربردی از آن استفاده کند.
همین چالش، و درستی انتخاب شماست که میتواند شما را در رسیدن به اهداف مشخصی که توسط شرکت معین شده موفق سازد یا با شکست روبرو کند.شناساندن شرکت به دیگران هنگامی با خوشنامی همراه خواهد شد که انتخاب مناسب و درستی انجام شده باشد، در غیر این صورت ممکن است غرض شما را نقض کند و باقی ماندن در ذهن مشتری به هر قیمتی مطلوب شما نیست.
شهرت و اعتبار شرکت شما، به شدت وابسته به انتخاب شماست، تصویر مشتریان از شما، به تمام معناهای آن، نیز به چالش«انتخاب» مربوط میشود. بنابراین ایجاد یا پشتیبانی از ارزش افزودۀ حرفهای که در آن مشغول به کار هستید نیز به این امر مربوط است.
در عالی ترین سطح، پاسخ مشتری به فراموشت نخواهم کرد هرگزی که شما به او میگویید، این است که بگوید:« کنی حتی اگر ما را فراموش، فراموشت نخواهم کرد هرگز!»
اگر مدیری خلاق و نو اندیش هستید از هدایای قدیمی استفاده نکنید.اولا آنها به شدت تکراری هستند. ثانیا اغلب کیفیت بسیار پایینی دارند. بسیار زود خراب و غیر قابل استفاده میشوند، ثانیا سُر خوردن روی موج بازار را به نمایش میگذارند نه خلاقیت شما را. قانع کردن کسانی که از شما هدیه قدیمی دریافت میکنند به این که شما نوگرا و مدرن هستید، شدنی نیست.
برخی از هدایایی که امروزه کلاسیک و قدیمی محسوب میشوند، عبارتند از: جاسوئیچی، دفتر یادداشت، فندک، فلش، تقویمهای غیرنفیس، متر، خط کش، شمعدان.کیف تلفن، شاژر، اسپیکر، هدفون، دماسنج، ماشین حساب، صندلی تاشو، فندق شکن،... و کلاه تولد.