واژه کرافت از کلمه آلمانی به معنای "قوی" گرفته شده است و کاغذ کرافت نیز دقیقاً همین است. کرافت خام به لطف فرآیند خمیر کرافت، بادوام، مقاوم در برابر پارگی و قهوهای رنگ است.
مقوای کرافت نیز که برای خلق بستهبندی بادوام و کارتنهای محکم و جعبههای سخت (هارد باکس) ایده آل است و در طیف وسیعی از رنگها و طیفها موجود است و آن را برای راه حلهای بستهبندی بسیار متنوع میکند.
سطح کاغذ کرافت خام دارای بافت و متخلخل است که امکان انجام دادن فرآیندهایچاپ و پس از چاپ با کیفیت بالا را برای داشتن ظاهر و جلوهای ممتاز فراهم میکند.
فرآیند تولید کاغذ کرافت
کاغذ کرافت مادهای در صنعت بستهبندی است که نام خود را از فرآیند خمیرسازی کرافت گرفته است که توسط کارل اف دال آلمانی در دهه 1880 ابداع شد. به طور معمول، در تولید کاغذ، ابتدا چوب را خمیر میکنند اما دال دریافت که پردازش خمیر سلولز با مواد شیمیایی خاص (سولفاتها) استحکام کاغذ کرافت را افزایش میدهد. از کاغذ کرافت در ابتدا به عنوان کاغذی جهت پیچیدن به دور مواد مختلف استفاده میشد. به مرور زمان ماهیت بادوام و محکم کاغذ کرافت آن را برای تولید مواد بستهبندی مانند جعبه مقوایی کاغذ کرافت قهوهای کلاسیک که امروزه همه آن را میشناسیم، محبوب کرد.
تفاوت کاغذ کرافت و کاغذ معمولی
ممکن است از خود پرسیده باشید ،این فقط کاغذ است، چه چیزی آن را بسیار خاص میکند؟ ویژگی متمایز آن چیست؟ به بیان ساده، کاغذ کرافت از کاغذهای عادی قویتر است.به لطف فرآیند کرافت که قبلاً ذکر شد، ماده شیمیایی موسوم به لنگنین بیشتری از خمیر چوب کرافت جدا میشود و سلولز بیشتری باقی میگذارد که به کاغذ ویژگیهای مقاوم در برابر پاره شدن میدهد.کاغذ کرافت خام نسبت به کاغذ معمولی متخلخلتر است، به همین دلیل شاید برای چاپ بهتر از کاغذهای معمولی نباشد اما در برابر فرآیندهای تکمیلی پس از چاپ مانند برجسته سازی( امباس) و طلاکوب بسیار عالی است.
چگونه از کاغذ کرافت در بستهبندی استفاده میشود؟
امروزه کاغذ کرافت عمدتاً برای جعبههای مقوایی که به شکل راه راه ( فلوت ) هستند استفاده میشود و اخیراً نیزبرای جعبه های کارتنی عادی نیز بسیار محبوب شده است. به دلیل ماهیت بادوام کاغذ کرافت، در صنعت تجارت الکترونیک از جعبههای راه راه برای محافظت از محصولات و اطمینان از مقاومت در برابر شرایط سخت حمل و نقل اسفتاده میگردد.
جعبههای کارتن کاغذ کرافت قهوهای نیز معمولاً توسط مشاغل و صنایع مختلف برای دستیابی به اهداف پایداری استفاده میشود و سازگاری آن با محیط زیست را از طریق ظاهر کلاسیک و خام کاغذ کرافت قهوهای به تصویر میکشد.
کاغذ کرافت بسیار متنوع است و طیف گستردهای از گزینههای بستهبندی نوآورانه را در صنعت بستهبندی امروزی امکان پذیر میکند.
انواع کاغذ کرافت
- کرافت کوت شده بدون مواد شیمیایی (CUK)
این ماده به عنوان ابتداییترین نسخه کاغذ کرافت در نظر گرفته میشود. هیچ "سفیدکننده" یا افزودنی به جز موارد ثبت شده توسط فرآیند کرافت در این کاغذ وجود ندارد. به همین دلیل به آن سولفات سفید نشده جامد یا SUS نیز میگویند و از 80 درصد خمیر چوب والیاف بکر سلولزی تشکیل شده است. این کاغذ بدون آنکه خیلی ضخیم باشد دارای مقاومت بالا در برابر پاره شدن است. در حقیقت، این نازکترین بستر بستهبندی مبتنی بر کاغذ کرافت است. این کاغذ دارای یک پوشش طبیعی متشکل از خاک رس و دی اکسید تیتانیوم بر روی سطوح خود برای بهبود صافی و سهولت درچاپ است.
- کاغذ کرافت سفید شده جامد (SBS)
در حالی که کاغذ کرافت سفید نشده به دلیل رنگ طبیعی و عدم پردازش شیمیایی، دوستدار محیط زیست است، ممکن است همیشه برای کاربردهای خاص، مانند بستهبندی برای محصولات لوکس یا سطح بالا، انتخاب بهینه نباشد.
در این موارد، کاغذ کرافت سفید شده استفاده میگردد زیرا سطح صافتر و ظاهر روشنتری دارد که میتواند کیفیت چاپ را افزایش دهد و جلوه برتری را ارائه دهد.با این حال، توجه به این نکته مهم است که فرآیند سفید کردن کاغذ میتواند اثرات زیستمحیطی داشته باشد، و کسبوکارها باید هنگام انتخاب بین کاغذ کرافت سفید شده و سفید نشده، موازنه بین زیباییشناسی و پایداری را به دقت در نظر بگیرند.
- مقوای بازیافتی کوت شده (CRB)
CRB به طور کامل و صددرصد از کاغذ کرافت بازیافتی تولید میگردد و از آنجایی که از فیبر خالص و بکر ساخته نشده است، تلرانس آن کمتر از کاغذ SBS است. با این حال، کاغذ کرافت بازیافتی کاغذی مناسب بستهبندی کم هزینه است که برای مواردی که مقاومت/استحکام بالای پارگی مورد نیاز نیست، مانند جعبههای غلات، گزینهای ایده آل محسوب میگردد. این امر همچنین باعث میشود تولیدکنندگان محصول صرفهجویی در هزینه را به مصرفکنندگان خود منتقل کنند و مزیت رقابتی در بازار کسب کنند.
مزایای کاغذ کرافت
علاوه بر استحکام و محافظت برتر، 100 درصد سازگار با محیط زیست است. و به طور طبیعی در عرض چند هفته همانند برگهایی که از درخت میریزند در طبیعت تجزیه میگردد و هیچ تاثیری بر محیط زیست باقی نمیگذارد. سازگاری با محیط زیست و داشتن بستهبندی بازیافتی دارای گواهی FSC میتواند به افزایش فروش محصول شما کمک کند، زیرا اکنون جهان به اهمیت محیط زیست و اینکه چرا باید از آن محافظت شود، پیبرده است.
سفارشی سازی بستهبندی با کاغذ کرافت
سفارشیسازی برای کاغذ کرافت بسیار گسترده است، و میتوانند به بستهبندی شما حس شخصی اضافه کند و در عین حال برند شما را نیز تبلیغ کنند. بسیاری از شرکتهایچاپ، گزینههای سفارشی چاپ کاغذ کرافت را ارائه میکنند که به شما امکان میدهد برند یا طرح خود را به بستهبندی خود اضافه کنید. این امر میتواند شامل اضافه کردن لوگوی شرکت، شعار یا آثار هنری دیگر به بستهبندی کاغذ کرافت باشد. همچنین میتوانید از میان طیف وسیعی از ویژگیها، مانند مات یا براق، انتخاب کنید تا ظاهر و حس منحصر به فردی به بستهبندی خود ببخشید.
علاوه بر این، میتوانید با رنگ ها و الگوهای مختلف طرحی در بستهبندی ایجاد کنید که شخصیت برند شما را منعکس کند. با سفارشی کردن بستهبندی کاغذ کرافت خود، میتوانید یک تجربه به یاد ماندنی برای مشتریان خود ایجاد کنید که میتواند به افزایش آگاهی از برند و وفاداری مشتری کمک کند.
تاثیرات زیست محیطی کاغذ کرافت
تأثیر زیست محیطی کاغذ کرافت هنگام انتخاب آن به عنوان یک ماده بستهبندی، مهم است.کاغذ کرافت از خمیر چوب، یک منبع تجدیدپذیر، ساخته شده است که آن را نسبت به سایر مواد بستهبندی پایدارتر میکند. علاوه بر این، کاغذ کرافت زیست تخریب پذیر است و میتوان آن را بازیافت کرد، به این معنی که تأثیر کمتری بر محیط زیست نسبت به بستهبندیهای پلاستیکی یا استایروفوم دارد.هنگام در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی کاغذ کرافت، در نظر گرفتن فرآیند تولید نیز مهم است.فرآیند تولید کرافت شامل استفاده از ترکیبی از مواد شیمیایی برای شکستن خردههای چوب است که اگر به درستی مدیریت نشود، میتواند اثرات منفی زیستمحیطی داشته باشد. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان کاغذ کرافت شیوههای پایداری را برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی خود، مانند استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و به حداقل رساندن ضایعات شیمیایی، اجرا کرده اند. به طور کلی، کاغذ کرافت یک گزینه بستهبندی سازگار با محیط زیست نسبت به بسیاری از مواد دیگر موجود در بازار امروز است.
در پایان این مطلب بیایید نگاهی به شرکت شکلات سازی سانهاب (Sonhab) در استفاده از کاغذ کرافت داشته باشیم.
این شرکت شکلات سازی ، با چالشی برای پایدار ماندن و ایجاد یک تجربه برندسازی واحد برای مشتریان خود مواجه بود.آنها میخواستند اطمینان حاصل کنند که بستهبندی آنها با ارزشها، تعهد آنها به پایداری و نیازهای عملیاتی آنها مطابقت دارد. برای رفع این مشکل،جعبههای کاغذی کرافت را به عنوان راه حل انتخاب کردند. این شرکت با استفاده از کاغذ کرافت، توانست بسته ای قابل اعتماد و بادوام ایجاد کند که بتواند شکلاتهای دست ساز خود را به خوبی در آن جای داده و سطح کاغذ کرافت جاذب را برای یادداشتهای دست نویس ایجاد کند.
کاغذ کرافت همراه با طلاکوب ظاهر و احساسی ارائه میکند که با برند و تعهد آنها به پایداری همخوانی دارد. با انتخاب کاغذ کرافت، شرکت شکلات سازی سانهاب توانست یک تجربه نام تجاری یکپارچه ایجاد کند و در عین حال به ارزشها و تعهد خود به پایداری وفادار بماند.
استفاده از کاغذ کرافت نه تنها تجربه مشتری را افزایش داد، بلکه به آنها کمک کرد تا ردپای کربن خود را کاهش دهند و ضایعات را به حداقل برسانند و آن را به یک راه حل برد-برد هم برای کسب و کار و هم برای محیط زیست تبدیل کردند.